Trippla medaljer till Agitator i Whisky Battle Awards

Agitator prisades i The Whisky Battle Awards, årets stora whiskytävling som Malter Magasin och Allt om Whisky står bakom. Arboga-destilleriet kammade hem totalt tre medaljer, en av vardera valör.

Blind Seal Straight Rye Whiskey vann kategorin Rye/Råg - Hela världen. Foto: Malter Magasin/Allt om Whisky Foto: Malter Magasin/Allt om Whisky Foto: Malter Magasin/Allt om Whisky

Över 100 stycken whiskies testades totalt och Agitator tog medalj i två av tre klasser. Blind Seal Straight Rye Whiskey tog hem kategorin Rye/Råg - Hela världen med en medelpoäng på 8,5 av 10. “Underbar rågsötma och pepprighet” står det i jurypanelens motivering. I samma kategori blev det silver för Agitator Argument: Lönnsirapsfat.

– Det här är ännu ett kvitto på att vi gör riktig bra whisky, säger Oskar Kalmaru, vd för Agitator Whiskymakare. En ny generation whiskyälskare letar efter nya smakupplevelser och det är något som vi är stolta över att kunna erbjuda.

I kategorin Övriga världen blended Whisky blev det brons för Agitators Blended Whisky.

–  Det är extra kul att se att vi lyckas i flera kategorier. Vi har med oss vår identitet i allt vi gör, oavsett typ av whisky. Det hjälper oss att göra produkter vi tror på, säger Oskar Kalmaru.

Blind Seal och Agitator Blended Whisky finns i Systembolagets fasta sortiment medan Argument: Lönnsirapsfat var en begränsad upplaga som släpptes i mars 2023.

Om Whisky Battle Awards

Whisky Battle Awards genomförs av Malter Magasin och Allt om Whisky. Tävlingens paneldeltagare har lång erfarenhet som whiskyprovare och har under ett antal tillfällen sedan våren 2023 blint analyserat, provat och satt poäng på över 100 whiskys som alla finns, eller har funnits, tillgängliga i Sverige under året. deras poäng har räknats samman och ett medelvärde har tagits fram vilket ligger till grund för slutresultatet. Läs mer om tävlingen Whisky Battle Awards här: https://www.maltermagasin.se/the-whisky-battle-awards-2023/.

Argument: Lönnsirapsfat. Foto: Malter Magasin/Allt om Whisky
Agitator Blended Whisky. Foto: Malter Magasin/Allt om Whisky