Färdplanen inom bygg och anläggning uppgraderas

Färdplanen inom bygg- och anläggning uppgraderas för att öka tempot i klimatomställningen. - Ny lagstiftning och pågående energikris har ökat incitamenten för klimatomställning. Nu behöver branschen skruva upp tempot, säger Åsa Lindell,  nationell projektledare för klimatomställning, Byggföretagen.

Åsa Lindell, nationell projektledare för klimatomställning, Byggföretagen.

Arbetet med att uppgradera färdplanen pågår och lansering sker i december. Inriktningen är ett ökat fokus på cirkulära affärsmodeller och ett förtydligat budskap till politiken. Genom att visa på möjligheter, identifiera hinder och definiera åtaganden är färdplanen branschens egen beskrivning av resan mot nettonollutsläpp.

- Det vi trodde var möjligt 2018 är nu testat och utvärderat. I dag vet vi att vi i branschen kan halvera utsläppen med befintliga material och befintlig teknik och till en rimlig kostnad, säger Åsa Lindell.

Färdplanen samordnas av Byggföretagen tillsammans med Installatörsföretagen, Innovationsföretagen, Sveriges Allmännytta, Fastighetsägarna, Byggmaterialindustrierna, Byggherrarna och Trafikverket.

- I ett bistert konjunkturläge måste vi orka hålla i klimatfrågorna. Det kräver både att branschen fortsätter driva på i frågan och rätt förutsättningar från politiken, säger Åsa Lindell.

Färdplanen har funnits sedan 2018 och samlar idag runt 170 företag, kommuner och organisationer som antagit målet att halvera sina klimatutsläpp fram till 2030 samt uppnå nettonollutsläpp år 2045. Inom ramen för Fossilfritt Sverige har bygg- och anläggningsbranschen tillsammans med 21 andra branscher tagit fram färdplaner som visar hur konkurrenskraften kan stärkas genom att bli fossilfria.

Den 4:e oktober genomförs en megaworkshop för att förankra arbetet i uppgraderingen med samtliga aktörer som står bakom färdplanen.

Byggföretagen är en bransch- och arbetsgivarorganisation för bygg-, anläggnings- och specialföretag som vill bygga Sverige på schyssta grunder.

Färdplan 2045: ”Fossilfrihet och lönsamhet går hand i hand”21.2.2024 13:29:25 CET | Pressmeddelande

Bygg- och anläggningssektorn lägger i dag fram en uppgraderad färdplan med uppmaningar till regeringen och åtaganden till branschen för att öka tempot i Sveriges klimatomställning. - När rätt förutsättningar är på plats kommer bygg- och anläggningssektorn med stolthet visa hur fossilfrihet och lönsamhet går hand i hand, säger Catharina Elmsäter-Svärd, vd för Byggföretagen.

Byggföretagen i möte med regeringen om arbetsplatsolyckor12.2.2024 10:48:39 CET | Pressmeddelande

Tisdagen 13 februari träffar Byggföretagen statsminister Ulf Kristersson, arbetsmarknadsminister Johan Pehrson och biträdande arbetsmarknadsminister Paulina Brandberg med anledning av den senaste tidens allvarliga arbetsplatsolyckor. – Vi kommer lyfta behovet av en säkerhetskultur på varje arbetsplats. Säkerhet är ett helhetsansvar – arbetsmarknadens parters, entreprenörens och individens, säger Catharina Elmsäter-Svärd, vd för Byggföretagen.