Coldplay, Ullevi och Luger i unikt samarbete – tillsammans sätts en ny standard för hållbara evenemang
I juli kommer Coldplay till Ullevi för fyra utsålda konserter. Det klimatmedvetna bandet har satt hållbarhet högt på agendan. I ett unikt samarbete mellan Coldplay, arrangören Luger och lokala aktörer sätter Göteborg en ny standard för stora evenemang på Ullevi.

- Konsertindustrin är en extremt innovativ bransch och en katalysator som förenar människor och driver utvecklingen framåt. Coldplays engagemang är beundransvärt och inspirerande för andra att ställa om vårt dagliga arbete för en hållbarare framtid, säger Fredrik Holmstedt, produktionsansvarig på Luger.
– Detta är ett nytt sätt att samverka mellan stad och artist för att lyfta varandras hållbarhetsinitiativ. Genom att använda evenemang i världsklass medverkar vi till stadens hållbarhetsarbete - ett klockrent exempel på divisen att “tänka globalt och agera lokalt” för att stimulera hållbar utveckling, säger Henrik Jutbring, evenemangschef, Got Event.
Got Event har i samverkan med Coldplay och Luger ringat in följande fokusområden där man genomför konkreta och i flera fall bestående initiativ för att stärka hållbarhetsarbetet:
Energi - Got Event nyinvesterar i solcellsanläggningen på Ullevi, vilket motsvarar 100 000 kilowattimmar per år.
Mat & dryck - För att minska mängden engångsmaterial och avfall serverar Ullevis restauratör Burgsvik dryck i flergångsglas på utvalda områden på arenan. Denna sommar byter de även ut dryckesglasen i engångsgplast till pappersmuggar för att minska plastförbrukningen. På arenan har dessutom flera vattenstationer installerats och förbättrats för att publiken ska få bättre tillgång till kranvatten och möjlighet att fylla egna flaskor. Publiken möts även av ett större utbud av vegetariska och veganska matalternativ.
Avfallshantering - Möjligheterna för besökarna att sortera sitt avfall har förbättrats. I år testas även konceptet ”grön vär(l)d”, där en ny arbetsgrupp informerar och är behjälpliga med avfallshanteringen. I samarbete med Textilhögskolan i Borås hyrs återbrukade arbetskläder in till arbetsgruppen, ett steg att tillämpa mer cirkulära lösningar.
Besökares resor – Inom ramen för ett innovationsprojekt lett av RISE och i samverkan med flera lokala parter som Göteborg & Co, Västtrafik, Mölndals Parkering, Styr & Ställ och Voi kommer besökares resebeteenden kartläggas och besökare uppmanas att resa klimatsmart. Besökande bilresenärer söderifrån kommer även erbjudas Park & Ride från Mölndal.
Tillgänglighet – Under konserterna erbjuds syntolkning och teckenspråksgestaltning för personer med syn- och/eller hörselnedsättningar.
- Tack vare Coldplays olika hållbarhetsinitiativ och driv har flera dörrar till samverkan öppnats. Vi ser detta som en fantastisk möjlighet att testa nya koncept och utveckla vårt gemensamma ansvar och arbete för mer välkomnande, resurseffektiva och klimatsmarta evenemang, såväl i Göteborg som globalt, säger Johanna Gadd, hållbarhetsansvarig, Got Event.
Coldplays hållbarhetsarbete
Initiativen ovan rimmar med Coldplays arbete inom området. Turnén har blivit en plattform för att främja hållbara exempel, gröna teknologier och miljöengagemang. Genom att följa de tre principerna ”Reduce”, ”Reinvent” och ”Restore” är bandet nära att minska sina koldioxidutsläpp med 50% jämfört med tidigare turnéer. För att uppnå detta har de tagit flera kreativa initiativ där publiken får bidra till elproduktionen. De tar också stort socialt ansvar. Bland annat genom att erbjuda personer med synnedsättning möjlighet att känna på scenen före konserten, samt subpacks som vibrerar för att förstärka liveupplevelsen för personer som är döva eller har nedsatt hörsel.
Kontaktuppgifter
Got Event
Henrik Jutbring, Evenemangschef
070-567 52 95
Henrik.jutbring@gotevent.se
Luger
Filip Hiltmann, PR & Marketing Manager
070-931 28 11
filip@luger.se
Nyckelord
Kontakter
Mikael PerssonKommunikationsansvarig
Presskontakt för frågor som rör bolaget Got Event. Frågor kring de enskilda evenemangen ställs direkt till arrangören.
Länkar
Om oss
Got Event är Göteborgs Stads evenemangs- och arenabolag och driver några av Sveriges mest älskade arenor: Bravida Arena, Frölundaborg, Gamla Ullevi, Scandinavium, Valhallarinken, Ullevi, Valhallabadet, Valhalla IP och Valhalla Sporthallar. Starka varumärken som alla bidrar till att Göteborg upplevs som en attraktiv och spännande stad att bo i, att arbeta i och att besöka.
Vi arrangerar också - tillsammans med Svenska Ridsportförbundet - Gothenburg Horse Show som är en av världens främsta inomhustävlingar för ridsport.
Vi bedriver ett aktivt hållbarhetsarbete och allt vi gör genomsyras av hållbar utveckling. Vi är Miljödiplomerade enligt Svensk Miljöbas sedan 2004.
Varje år besöker cirka 2 miljoner människor ungefär 400 idrotts- och underhållningsevenemang på någon av våra arenor. Dessutom välkomnar vi årligen nästan en halv miljon badbesökare till Valhallabadet.
Bolaget omsätter cirka ungefär 200 miljoner kronor och vi är cirka 130 medarbetare som ger allt för att skapa bra förutsättningar för att genomföra evenemang i världsklass. Vi brukar säga att vi bidrar till att skapa magiska ögonblick!
Följ Got Event
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Got Event
Sveriges VM-resa går via Gamla Ullevi5.12.2025 10:17:19 CET | Nyheter
Sveriges damlandslag spelar två VM-kvalmatcher på Gamla Ullevi när kvalspelet till VM 2027 i Brasilien drar igång. Den 14 april tar Sverige emot Danmark och den 9 juni väntar Italien. Biljetterna släpps den 11 december för föreningar och guldmedlemmar i Supporterklubben.
Benjamin Ingrosso till Scandinavium med sin första arenaturné1.12.2025 08:01:38 CET | Nyheter
Den 24 oktober 2026 tar Benjamin Ingrosso med sig arenaturnén What Happens Next? till Göteborg, där han för första gången ställer sig på Scandinaviums scen med en egen konsert. Biljetterna släpps fredag den 5 december kl. 12.00 via Ticketmaster.
Amon Amarth återvänder till Göteborg och gör Scandinaviumdebut24.11.2025 10:00:12 CET | Nyheter
Den 23 oktober 2026 intar metalbandet Amon Amarth, tillsammans med special guests Orbit Culture och Soilwork, Scandinavium för sin första spelning i arenan. Biljetterna släpps fredag den 28 november klockan 10.00 via Ticketmaster.
Deep Purple återvänder till Göteborg nästa höst18.11.2025 11:01:08 CET | Nyheter
Den 29 oktober 2026 återintar rockpionjärerna Deep Purple Scandinaviums scen, över femtio år efter sitt första framträdande på arenan. Med sig har de JAYLER som support. Biljetterna släpps 21 november klockan 11.00 via Ticketmaster.
Provtändning av arenabelysning på Ullevi i kväll4.11.2025 16:26:23 CET | Pressmeddelande
I kväll, tisdag den 4 november, genomförs en provtändning av arenabelysningen på Ullevi med start cirka 18.30.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum