Rekordhög turistekonomisk omsättning för Ullevi i sommar
Näst bästa publiksiffran någonsin och rekord i turistekonomisk omsättning. Varje tillresande1 spenderade i genomsnitt 3 818 kronor per person i samband med sitt besök i Göteborg. Totalt innebär det drygt 1,7 miljarder kronor till bland annat hotell, restauranger och affärer. 65-åriga Ullevi levererar både hårda och mjuka värden. Här presenteras resultaten från kundmätningarna som görs efter varje evenemang.
Lotta Nibell, vd på Got Event som driver bland annat Ullevi:
— Det är oerhört starka siffror. Utifrån våra tidigare undersökningar räknade vi med en omsättning på cirka 1,4 miljarder kronor i år. Nu blev det ytterligare 300 miljoner kronor. Inflationen påverkar naturligtvis med drygt 100 miljoner men siffrorna visar att människor värderar liveupplevelsen väldigt högt och spenderar mer pengar under sitt besök i Göteborg.
Hon fortsätter:
— Nästan hela Göteborg påverkas av ett Ullevievenemang, inte bara de som har en biljett till konserten. Arenans centrala placering gör att alla göteborgare kan ta del av den speciella atmosfären. Stora delar av stan bubblar inför och efter en konsert på Ullevi. Det är något väldigt speciellt som få andra städer i världen kan konkurrera med. I förlängningen bidrar också evenemangen till flera hundratals årsarbeten inom flera sektorer.
Näst bästa publiksiffran i Ullevis historia
Ullevi är en legendarisk arena. Det håller nog våra arrangörer, FKP Scorpio, Live Nation och Luger, med om. Här har Bruce Springsteen (1985) satt arenan i gungning och Dave Grohl (2015) brutit foten under pågående konsert. Den omtalade ”Ullevieffekten” finns på riktigt, det ser man när artister säljer ut både två, tre och fyra konserter i en stad med drygt en halv miljon invånare.
Årets publiksiffra för de elva konserterna landade på 638 159 besökare. Det är den näst högsta publiksiffran i Ullevis historia. Förra årets rekordsiffra blev 728 955.
Ullevis totala publiksiffra inklusive invigningen av Gothia Cup och storbildsvisningarna av damernas VM-matcher i fotboll blev 700 626.
Bruce och Coldplay lockade flest turister
Högst andel turister, 81 procent, hade Bruce Springsteen och Coldplay tätt följt av Metallica med 80 procent.
Metallicafans i spenderartoppen
Genomsnittet för samtliga konserter uppgick till 3 818 kronor per tillresande.
Mest spenderade besökarna till Metallica där varje tillresande la ut 6 029 kronor under sitt Göteborgsbesök. Därefter kom Coldplay och Bruce Springsteen med 4 677 kronor respektive 4 491 kronor per tillresande.
Flest kvinnor på Coldplay och flest män på Metallica
Genomsnittet för samtliga konserter under 2023 landade på 53 procent kvinnor och 46 procent män.
Högst andel kvinnliga besökare hade Coldplay med 67 procent medan det på Metallica var tvärtom. Hårdrockarna lockade 67 procent män.
Jämnast könsfördelning hade Bruce Springsteen med 55 procent män och 45 procent kvinnor.
Bruce Springsteens fans mest nöjda
Generellt är Ullevipubliken oerhört nöjda evenemangsbesökare. Sedan Got Event började mäta kundnöjdheten 2016 är genomsnittet för nöjda eller mycket nöjda besökare 88 procent. Årets genomsnittssiffra blev 91 procent.
Bruce Springsteen toppar listan för i år med 94 procent nöjda besökare.
För mer information vänligen kontakta:
Lotta Nibell, vd Got Event
031-368 43 70, lotta.nibell@gotevent.se
Henrik Jutbring, evenemangschef Got Event
031-368 43 90, henrik.jutbring@gotevent.se
1Om kundundersökningarna
Kundundersökningarna har genomförts av Enkätfabriken och sker via en webbenkät. Undersökningen skickas via e-post till biljettköpare efter genomfört evenemang.
Modellen för att skatta den turistekonomiska effekten ska fungera som en fingervisning över vilka summor som genererats av evenemangen. Det finns en viss skevhet i urvalet av personer som besvarar de ekonomiska frågorna så siffrorna ska ses som just skattningar.
Som turist definieras den som bor utanför Göteborg och har angett att evenemanget är huvudorsaken till besöket.
Evenemang på Ullevi 2023, publik
16 juni |
Metallica |
58 537 |
18 juni |
Metallica |
57 430 |
24 juni |
Bruce Springsteen & The E Street Band |
64 425 |
26 juni |
Bruce Springsteen & The E Street Band |
63 772 |
28 juni |
Bruce Springsteen & The E Street Band |
65 158 |
08 juli |
Coldplay |
66 553 |
09 juli |
Coldplay |
66 605 |
11 juli |
Coldplay |
66 609 |
12 juli |
Coldplay |
66 611 |
17 juli |
Gothia Cup invigning |
51 073 |
05 augusti |
Gyllene Tider |
36 000 |
11 augusti |
VM-match storbild - Sverige - Japan |
3 811 |
15 augusti |
VM-match storbild - Spanien - Sverige |
5 571 |
19 augusti |
VM-match storbild - Sverige - Australien |
2 012 |
26 augusti |
Laleh |
26 459 |
Nyckelord
Kontakter
Mikael PerssonKommunikationsansvarig
Presskontakt för frågor som rör bolaget Got Event. Frågor kring de enskilda evenemangen ställs direkt till arrangören.
Bilder
Om oss
Got Event är Göteborgs Stads evenemangs- och arenabolag och driver några av Sveriges mest älskade arenor: Bravida Arena, Frölundaborg, Gamla Ullevi, Scandinavium, Valhallarinken, Ullevi, Valhallabadet, Valhalla IP och Valhalla Sporthallar. Starka varumärken som alla bidrar till att Göteborg upplevs som en attraktiv och spännande stad att bo i, att arbeta i och att besöka.
Vi arrangerar också - tillsammans med Svenska Ridsportförbundet - Gothenburg Horse Show som är en av världens främsta inomhustävlingar för ridsport.
Vi bedriver ett aktivt hållbarhetsarbete och allt vi gör genomsyras av hållbar utveckling. Vi är Miljödiplomerade enligt Svensk Miljöbas sedan 2004.
Varje år besöker cirka 2 miljoner människor ungefär 400 idrotts- och underhållningsevenemang på någon av våra arenor. Dessutom välkomnar vi årligen nästan en halv miljon badbesökare till Valhallabadet.
Bolaget omsätter cirka ungefär 200 miljoner kronor och vi är cirka 130 medarbetare som ger allt för att skapa bra förutsättningar för att genomföra evenemang i världsklass. Vi brukar säga att vi bidrar till att skapa magiska ögonblick!
Följ Got Event
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Got Event
Metaljättarna Sabaton till Scandinavium nästa år9.12.2024 15:00:00 CET | Nyheter
Den 12 december 2025 kommer metalbandet Sabaton till Scandinavium med sin största och mest banbrytande turné hittills – The Legendary Tour! Biljetterna släpps på fredag 13 december klockan 12.
Komikern ISMO till Scandinavium2.12.2024 10:03:58 CET | Nyheter
Den 30 maj kommer den insiktsfulla komikern ISMO till Scandinavium med sin turné WOO HOO! Biljetterna släpps på fredag 6 december klockan 10.
Melodifestivalen i Göteborg närmar sig26.11.2024 13:02:23 CET | Nyheter
I februari är det dags för Sveriges största folkfest, Melodifestivalen, att inta Scandinavium igen. Göteborg står värd för deltävling nummer två och idag presenterades de deltagande artisterna. Det blir minst sagt ett spännande startfält!
Succémusikalen Änglagård till Scandinavium20.11.2024 12:02:44 CET | Nyheter
I juni kommer den hyllade musikalen Änglagård till Scandinavium i Göteborg. I huvudrollerna som Rut Flogfält och Gottfrid Pettersson kommer vi då att få se Sveriges stora stjärnartister Helen Sjöholm och Tommy Körberg. Biljetterna släpps på tisdag 26 november.
Handbollslandslaget möter Frankrike i Scandinavium15.11.2024 10:01:14 CET | Nyheter
Den 7 maj återvänder det svenska herrlandslaget i handboll till Scandinavium. Där kommer de att ställas mot Europamästaren Frankrike i EHF Euro Cup. Biljetterna till landskampen släpps den 26 november.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum