Industrivänlig höstbudget – oro för brist på långsiktighet

Regeringens höstbudget innehåller positiva besked inom flera områden där Teknikföretagen och den svenska industrin har efterfrågat reformer. Det finns dock en oro för att Sveriges konkurrenskraft skadas av kortsiktiga prioriteringar i budgeten.

Maria Rosendahl, näringspolitisk chef, Teknikföretagen

– Inte minst välkomnar vi satsningen på STEM-ämnen i skolan, på fler ingenjörer, cybercampus och fler platser på yrkesutbildningarna. Vi ser även med intresse fram emot den nya industristrategi som regeringen aviserar, säger Maria Rosendahl, näringspolitisk chef på Teknikföretagen.

– Mycket positivt är också ökad satsning på infrastruktur för laddning av tyngre fordon, resursförstärkning av den försvarsindustriella forskningen och flera bra förslag inom klimatområdet. Väldigt viktigt är också budgetens förstärkta incitament för ökat arbetsutbud, inte minst genom sänkta marginalskatter, säger Maria Rosendahl.

Höstbudgetens fem bästa enligt Teknikföretagen:

• Satsning på STEM-ämnen och ingenjörer
  • Satsning på yrkesutbildningar
  • Finansiering av laddinfrastruktur för fordon och annat stöd till miljövänliga fordon
  • Stöd till snabbare tillståndsprocesser
  • Ett nytt innovationsprogram för civil-militära synergier

Alla utmaningar löses dock inte i ett svep här och nu. Därför är det viktigt att regeringen har fokus framåt på de strukturella frågorna som är avgörande för teknikindustrins konkurrenskraft och även Sveriges långsiktiga välståndsutveckling.

– Vi är oroade för att den industrinära forsknings- och innovationspolitiken inte ska få det långsiktiga lyft och den finansiering som behövs för att Sverige ska hävda sin tätposition som högteknologisk industrination, säger Maria Rosendahl.

– Staten ansvarar inom forskningen för flera aktörer som är viktiga för industrin att samarbeta med i form av akademi, forskningsinstitut och forskningsfinansiärer, som till exempel Vinnova. Uteblivna satsningar på forskning och innovation för att hantera kriser här och nu riskerar straffa sig dubbelt längre fram, säger Maria Rosendahl.

Teknikföretagens granskning av regeringens budget. Läs mer här.