Stina Kagevi ordnade silver i EM-tempo – båda svenskorna topp tio

Snacka om grym inledning på Europamästerskapen i nederländska Drenthe för det svenska landsvägslaget. Stina Kagevi klippte till med ett EM-silver! Bra tempolopp även av den andra svensken i loppet, Ella Wahlström, som var nia.

Stina Kagevi och Ella Wahlström, som båda kör landsväg för Motala AIF CK,  kom direkt från ett från ett stenhårt Nations Cup-etapplopp i Nederländerna. Den tuffa uppladdningen visade sig räcka till två topp tio-placeringar i DJ-tempoloppet.

Stina hade tio sekunder till närmaste cyklist bakåt och ungefär samma 23 upp till segrande italienskan Federica Venturelli. Kagevi hade 46,14 i snitthastighet på de två milens tempoåkning. En imponerande siffra.

Stina Kagevi började tävla en del på landsväg först 2022, dubblerar fortfarande med MTB men går verkligen från klarhet till klarhet. I slutet av VM-linjeloppet hade hon en riktigt bra placering på gång innan en krasch i kurva och cykelbyte.

Hon har bland annat på SM i Björklinge visat att det går fort även på tempohojen, vilket alltså visade sig räcka ända till EM-silver denna onsdagsförmiddag i Drenthe.

CYKEL
Drenthe, Nederländerna
EM tempo damjunior: 1) Federica Venturelli, Italien 26.23,87, 2) Stina Kagevi, Sverige +0.23,36
3) Hannah Kunz, Tyskland +0.32,99, 9) Ella Wahlström, Sverige +1.38.91