Hyresgästföreningen kritisk - var finns hyresgästerna i regeringens budget?

Idag presenterade regeringen sin budget för 2024. Hyresgästföreningen ser en budget där det saknas satsningar för att få Sverige ur bygg- och bostadskrisen. Tre miljoner hyresgäster får också stå tillbaka för mer ROT-avdrag till villor och bostadsrätter. Den här budgeten räcker inte för att få bukt med de stora utmaningar bostadsmarknaden står inför.

Gunnar Bergman, ordförande Hyresgästföreningen Norrland

- Jag är djupt oroad över bostadssituationen. I år störtdyker byggandet och det ser ännu mörkare ut framåt. Bostadsbristen kommer att förvärras och den ekonomiska krisen kommer att fördjupas ytterligare, medan regeringen passivt ser på, säger Hyresgästföreningen Norrlands ordförande Gunnar Bergman.

Hyresgästföreningen och bostadsmarknadens aktörer har under långt tid uttryckt oro över inbromsningen i bostadsbyggandet och efterlyst kraftfulla åtgärder för att få fart på byggandet. Regeringen tycks dock ha glömt bort tre miljoner hyresgäster i årets budget och presenterar inga åtgärder för att mildra den allvarliga bygg- och bostadskris vi befinner oss i.

- Såväl vi hyresgäster som branschen i övrigt har länge efterfrågat stimulanser med verklig effekt på bostadsbyggandet, som förmånliga bygglån och investeringsstöd. Ett utökat ROT-avdrag ger inga nya byggkranar i skyn, säger Gunnar Bergman.

Anders Rubensson, pressansvarig, 070-602 51 58

Gunnar Bergman, ordförande Hyresgästföreningen Norrland