Hyresgästföreningen kräver statliga lån och stöd i Malmfälten

Regeringens samordnare för samhällsomställningen i övre Norrland föreslår att en särskild utredare för Malmfälten tillsätts, för att göra en bred genomgång av effekterna av samhällsomvandlingen. Förslaget applåderas av Hyresgästföreningen Norrland, som gör ett medskick till det fortsatta arbetet.

Gunnar Bergman, ordförande Hyresgästföreningen Norrland
Gunnar Bergman, ordförande Hyresgästföreningen Norrland Foto: Hyresgästföreningen

En röd tråd genom Peter Larssons slutrapport och rekommendationer är att staten måste kliva fram när marknaden inte mäktar med att finansiera det som krävs för att tillgodose bostadsförsörjningsbehovet i norr.

- För att orterna i Malmfälten ska kunna vara ledande i klimatomställningen behöver människor ha någonstans att bo. Därför är det viktigt att införa förmånliga bygglån och ett återinfört investeringsstöd till byggandet av hyresrätter med lägre hyresnivåer, säger Gunnar Bergman, ordförande i Hyresgästföreningen Norrland.

Gunnar Bergman, ordförande Hyresgästföreningen region Norrland, 070-623 90 17

Gunnar Bergman, ordförande Hyresgästföreningen Norrland