Förartrio i titelkamp när Porsche Carrera Cup Scandinavia ska avgöras

Lukas Sundahl, Hampus Ericsson eller Ola Nilsson?

Vem vinner Porsche Carrera Cup Scandinavia och SM-guldet i GT-racing på Mantorp Park på lördag?

Femfaldige mästaren Lukas Sundahl toppar tabellen och har bäst utgångsläge, men Ericsson och Nilsson är mer än segersugna.

Räkna med en spännande, oviss och dramatisk upplösning på den 20:e upplagan av Porsche Carrera Cup Scandinavia.

Foto: Jakke Röntynen

Vad talar för att du står som mästare på lördag?

Vi ställde frågan till alla tre titelkandidater. Kaxigast svar fick vi av tabelltvåan Hampus Ericsson, som är elva poäng bakom Sundahl. 21-åringen från Kumla säger nämligen så här inför avslutningen:

– Det som talar för mig är att jag vill det mest, jag behöver det mest och jag jobbar hårdast för det. Jag tycker det är dags för en ny mästare och jag har gjort allt jag kan och lite till både på och vid sidan av banan i år. Jag känner att jag tagit ytterligare ett steg i rätt riktning och jag tror på mig själv så himla mycket vilket gör att jag inte kan se någon annan än mig själv ta hem mästerskapet denna säsong.

Ericsson har helt klart fått ett lyft i nya teamet M3G Motorsport med Ronnie Bergström som bas och rutinerade Edward Sandström som förarcoach. Teamet har genomgående gett Ericsson en snabb bil, vilket bland annat statistiken över snabbaste varv visar. I de tolv race som hittills avgjorts har närkingen nämligen noterats för snabbaste varv i hälften.

Nilsson formstark

Ola Nilsson, nyss fyllda 36 år, har 15 poäng upp till ledande Sundahl och fyra till Ericsson.

– För det första kommer det att bli riktigt tufft, och jag har fortfarande poäng upp till både Hampus och Lukas. Vi kommer att göra allt vi kan för att verkligen fightas om det och farten och resultaten vi visat i de senaste tävlingarna gör att vi har möjlighet, säger Mtceh Competition-föraren innan han fortsätter:

– Det som talar för oss är den form vi har, att jag varit snabb på samtliga banor i år och visat att vi kan vinna race, något vi verkligen ska försöka göra även på Mantorp Park.

Nilsson nämner, med all rätt, sin och teamets starka form. Faktum är att skåningen vunnit fem av de sex senaste racen i mästerskapet.

Han skulle också kunna flagga för sitt kvalfacit. Nilsson har överlägset flest pole positions den här säsongen.

Sjätte raka?

Vad säger då Lukas Sundahl, Växjögrabben som erövrat titeln i de fem senaste upplagorna av Porsche Carrera Cup Scandinavia, och som på ett mästerligt sätt hanterat liknande situationer så många gånger tidigare.

– Mitt poängmässiga försprång till såväl Hampus som Ola är självklart till min fördel. Det innebär förhoppningsvis att jag inte behöver chansa och ta några stora risker under finalhelgen. Det kanske Hampus och Ola tvingas göra eftersom de måste vara före mig för att det ska gå vägen för dem. Jag har varit i den här situationen tidigare och faktiskt avgjort mästerskapet till min fördel i tre tidigare finaler, säger guldmakare Sundahl, som också skulle kunna addera statistik på sitt pluskonto.

Bara en enda gång på 19 år har det nämligen hänt att den förare som gått in i finalhelgen som tabelletta inte kommit ut som mästare. Det var 2006 när Fredrik Ros snuvade Daniel Haglöf på titeln med två poängs marginal.

Marcus Ericsson gästar

I fjol gjorde Indy Car-stjärnan Marcus Ericsson ett bejublat gästspel i Porsche Carrera Cup Scandinavia just under finalen på Mantorp Park. I år är han tillbaka!

Ericsson kommer till start i bil nummer 8 och hans målsättning är självklart att försöka förbättra fjolårets resultat. Då var Marcus åtta i det inledande racet och femma i det andra. I det sistnämnda bokfördes han dessutom för snabbaste varv.

Ericsson blir inte den ende föraren som väljer att göra ett inhopp i säsongens avslutande deltävling. Edvin Hellsten, cuptrea både 2020 och 2021, kommer nämligen till start för Fragus Motorsport.

Även prins Carl Philip återfinns i startfältet. Han gör sin andra deltävling i årets mästerskap. Den första var på Gelleråsen Arena i Karlskoga där han styrde sin Porsche 911 GT3 Cup (992) till placeringar strax utanför topp tio.

Slagläge för Mikael Karlsson

Pro Am-klassen toppas av Mikael Karlsson som har bra slagläge inför finalen. Värmlänningen, som tävlar för Micke Kågered Racing, åker nämligen till Östergötland med en ledning på 33 poäng till Kjelle Lejonkrans. Kan Karlsson ta ytterligare 21 i de två finalheaten kan ingen hota honom. Då får Lejonkrans, Christoffer Bergström och Oscar Löfquist nöja sig med att göra upp om övriga medaljer.

550.000 kr ska fördelas

I årets sista deltävling står totalt 550.000 kr på spel. Så mycket ligger nämligen i prispotten.

Mest pengar, 200.000 kr, får segraren i Porsche Carrera Cup Scandinavia. Tvåan och trean får 100.000 kr respektive 50.000 kr.

100.000 kr kan även segraren i Pro Am-klassen samt det vinnande teamet i teammästerskapet kvittera ut.

I fjol vann Micke Kågered Racing samtliga tre mästerskap. Inför årets final har det Linköpingsbaserade teamet chans att upprepa den bedriften. Lukas Sundahl leder Porsche Carrera Cup och Micke Karlsson Pro Am. De båda, tillsammans med Albin Wärnelöv, har också sett till att Micke Kågered Racing toppar tabellen i teammästerskapet. Avståndet ner till andraplacerade M3G Motorsport är hela 87 poäng med 100 poäng kvar att tävla om.

Rekord- och medaljjakt

I supportklassen till Porsche Carrera Cup Scandinavia, Porsche Sprint Challenge, är det också upplagt för en spännande avslutning. William Siverholm avgjorde visserligen mästerskapet tidigt, men 18-åringen från Gråbo laddar ändå stort inför finalen på Mantorp Park. Hans mål är nämligen att slå Marcus Annervis segerrekord från 2021. I klassens premiärsäsong vann hallänningen 12 av 14 race. Siverholm har elva segrar hittills med två race kvar att köra.

Bakom Siverholm är det stenhårt om övriga två pallplatser. Faktum är att andraplatsen just nu delas av unga norskan Isabell Rustad och Markus Lönnroth. Båda har 167 poäng inför avgörandet.

Även här gör en förare med högsta internationella meriter ett gästspel. Svenska Bilsportförbundets och Porsche Sprint Challenges unika samarbetsprojekt öppnar nämligen upp för en tredje landslagsförare att få prova på klassen i en Porsche 718 Cayman GT4 Clubsport. Till start kommer 19-årige Viktor Gustafsson, kartingvärldsmästare i klassen KZ 2022 och VM-tvåa i år.

Livesändning

För den som inte har möjlighet att vara på plats på Mantorp Park under finalhelgen är Viaplay och V Sport Motor ett ypperligt alternativ. Med Robin Nilsson som kommentator och Björn Wirdheim som expert livesänder kanalerna alla race från såväl Porsche Carrera Cup som Porsche Sprint Challenge.

Sändningstiderna lördagen den 23 september är:

Kl 10.00: Race 1 Porsche Sprint Challenge

Kl 11.00: Race 1 Porsche Carrera Cup

Kl 13.30: Race 2 Porsche Sprint Challenge

Kl 14.30: Race 2 Porsche Carrera Cup

Tidsschema

Porsche Carrera Cup Scandinavia och Porsche Sprint Challenge Scandinavia

Grande Finale, Mantorp Park 21-23 september.

Torsdag 21 september

Kl 10.00: Test 1, Porsche Sprint Challenge (30 min)

Kl 10.40: Test 1, Porsche Carrera Cup (30 min)

Kl 12.20: Test 2, Porsche Sprint Challenge (30 min)

Kl 13.00: Test 2, Porsche Carrera Cup (30 min)

Kl 14.40: Test 3, Porsche Sprint Challenge (30 min)

Kl 15.20: Test 3, Porsche Carrera Cup (30 min)

Fredag 22 september

Kl 09.00: Träning 1, Porsche Carrera Cup (30 min)

Kl 09.40: Träning 1, Porsche Sprint Challenge (20 min)

Kl 11.45: Träning 2, Porsche Carrera Cup (30 min)

Kl 12.25: Träning 2, Porsche Sprint Challenge (20 min)

Kl 14.40: Kval, Porsche Sprint Challenge (20 min)

Kl 15.35: Kval, Q1, Porsche Carrera Cup (17 min)

Kl 15.57: Kval, Q2, Porsche Carrera Cup (8 min)

Lördag 23 september

Kl 10.05: Race 1, Porsche Sprint Challenge (18 min + 1 varv)

Kl 11.15: Race 1, Porsche Carrera Cup (20 min + 1 varv)

Kl 13.40: Race 2, Porsche Sprint Challenge (18 min + 1 varv)

Kl 14.50: Race 2, Porsche Carrera Cup (30 min + 1 varv)

Ställningen i mästerskapen inför finalen.

1) Lukas Sundahl, Micke Kågered Racing, 226 poäng

3) Race Team Gelleråsen – by AFR, 317

4) Mtech Competition, 304

5) Porsche Experience Racing, 272

För kompletta tabeller – se www.carreracup.se

Porsche Sprint Challenge Scandinavia

1) William Siverholm, Stenhaga Motorsport, 318 poäng

2) Isabell Rustad, Fragus Motorsport, 167

3) Markus Lönnroth, Steber Racing, 167

4) Gustav Krogh, Porsche Denmark Racing, 159,5

5) Jonas Sjöström, Fragus Motorsport, 151

6) Fredrik Blank, Stenhaga Motorsport, 141

7) Ludwig Ellhage, Stenhaga Motorsport, 138

8) Svante Andersson, Stenhaga Motorsport, 120

9) Krister Andero, Prido Racing, 93

10) Nermin Sipkar, Sipkar Motorsport, 90

För komplett tabell – se www.sprintchallenge.se

22-23 september avgörs finalen i Porsche Carrera Cup Scandinavia på Mantorp Park i Östergötland. Regerande mästaren Lukas Sundahl (nr 1), Hampus Ericsson (31) och Ola Nilsson (20) gör upp om titeln. Foto: Jakke Röntynen
Lukas Sundahl. Foto: ASrmin Hadzic
Lukas Sundahl. Foto: Armin Hadzic
Hampus Ericsson. Foto: Armin Hadzic
Hampus Ericsson. Foto: Jakke Röntynen
Ola Nilsson. Foto: Armin Hadzic
Ola Nilsson. Foto: Armin Hadzic
Prins Carl Philip och Marcus Ericsson. Foto: Jakke Röntynen
Mikael Karlsson. Foto: Armin Hadzic
Mikael Karlsson. Foto: Jakke Röntynen
Micke Kågered Racing, fr.v: Mikael Karlsson, Lukas Sundahl, Albin Wärnelöv. Foto: Armin Hadzic
William Siverholm. Foto: Jakke Röntynen
Isabell Rustad. Foto: Armin Hadzic
Markus Lönnroth. Foto: Armin Hadzic

Porsche Carrera Cup Scandinavia startades år 2004 och är Porsches officiella Carrera Cup-mästerskap i Skandinavien. Mästerskapet drivs av Porsche Sverige i samarbete med Porsche Motorsport. Porsche Carrera Cup-konceptet är ett av världens mest populära entyps racing-mästerskap och finns på elva marknader. Porsche Motorsport driver även Porsche Mobil 1 Supercup som är supportklass till Formel 1.

Inför säsongen 2022 tog Svenska Bilsportförbundets (SBF) förbundsstyrelse beslutet att tilldela Porsche Carrera Cup Scandinavia officiell status som Svenska Mästerskapen för GT-bilar. Svensk mästare blev Lukas Sundahl.

SBF:s beslutet gäller inledningsvis fram till 2024.

2023 års upplaga av Porsche Carrera Cup Scandinavia avgörs med Porsche 911 GT3 Cup (992). Mästerskapet innehåller två klasser. Förutom Porsche Carrera Cup Scandinavia även Pro Am. Den sistnämnda är öppen för äldre förare som börjat sin racingkarriär på toppnivå lite senare i livet.

Ola Nilsson ny Porsche Carrera Cup-mästare efter finaldrama på Mantorp Park23.9.2023 19:47:04 CEST | Pressmeddelande

Den 20:e upplagan av Porsche Carrera Cup Scandinavia är över. Den fick ett dramatiskt och publikfriande slut på Mantorp Park. Inför närmare 10.000 åskådare bröt Ola Nilsson Lukas Sundahls fem år långa segersvit och erövrade på köpet SM-guldet för GT-bilar – Helt sjukt! Jag är så himla glad, sa Nilsson och avslöjade att han inte kommer att försvara sin titel kommande säsong. Då ska försäljningschefen på Porsche Center Malmö ta hand om sin familj och sälja bilar.

Kan Ericsson erövra Porsche Carrera Cup-titel med Sundahls guldmetod?6.9.2023 10:23:35 CEST | Pressmeddelande

Snabb och stabil körning i kombination med en klok strategi och ett vägvinnande teamarbete. Där har ni receptet som tagit Lukas Sundahl till fem raka titlar i Porsche Carrera Cup Scandinavia. Nu utmanas mästaren av Hampus Ericsson vars taktik hittills den här säsongen varit: snabb och stabil körning i kombination med en klok strategi och ett vägvinnande teamarbete. Ska Ericsson lyckas besegra Sundahl med mästarens egen guldmetod?

Hampus Ericsson i Porsche Carrera Cup-topp efter händelserikt Kanonlopp19.8.2023 19:41:30 CEST | Pressmeddelande

Hampus Ericsson lyckades bäst när Porsche Carrera Cup Scandinavia gästade klassiska Kanonloppet på Gelleråsen Arena i Karlskoga. 21-åringen från Kumla vann det inledande racet och slutade tvåa i det andra, en prestation som innebar att han gick om och förbi femfaldige mästaren Lukas Sundahl i tabelltoppen med två deltävlingar kvar. – Att åka här ifrån i mästerskapsledning var planen, log en belåten Ericsson efteråt.

Upplagt för spännande titelduell när Porsche Carrera Cup Scandinavia börjar nedräkningen av jubileumssäsongen 202316.8.2023 14:44:18 CEST | Pressmeddelande

Ola Nilsson är nere i brygga efter den tuffa tävlingshelgen på Drivecenter Arena i Fällfors. Men uträknad? Glöm det! Inför Kanonloppet i Karlskoga 18-19 augusti konstaterar skåningen: – Poängmässigt är läget faktiskt exakt det samma nu som inför de tre sista deltävlingarna förra året. Då bjöds publiken på historiens jämnaste titelduell med just Ola Nilsson i en av huvudrollerna.