Stenkastning stoppar buss i Heby

Med anledning av den senaste tidens stenkastning mot bussar, har UL och trafikföretaget Keolis gemensamt fattat beslut om att inte köra in i Heby under kvällstid. Det innebär att buss 848 endast stannar vid tillfälliga busshållplatser längs väg 72. Beslutet har fattats mot bakgrund av att stenkastning kan orsaka en trafikolycka där människor kommer till allvarlig skada.

- Vi beklagar att vi behövt fatta det här beslutet, som påverkar alla som vill och behöver resa med buss 848 i Heby, men vi måste sätta resenärernas och förarnas säkerhet i först rummet. Vi hoppas att de som gör detta ska förstå allvaret och sluta kasta sten, säger Lina Charlotta Lundberg, avdelningschef trafik UL.

Tidigare i veckan har UL satt in väktare under kvällarna för att försöka få stopp på stenkastningen.

- Vi ser allvarligt på händelserna i Heby och har en nära och bra dialog med UL om åtgärder. Det möjliggör att vi tillsammans med UL kan ta beslut som gynnar förarnas trygghet och säkerhet, säger Johan Rosengren, Chef arbetsrätt och arbetsmiljö på Keolis.

Beslutet gäller till att börja med kvällstid från och med 19.00 fredag 22 september – måndag 25 september.

Bussturer går annan väg på Valborg26.4.2024 08:30:00 CEST | Pressmeddelande

Under 28 april- 1 maj får några av UL:s busslinjer andra resvägar. Skälet är de avspärrningar som görs i centrala Uppsala när många deltar i Valborgsfirandet. Den 28-29 april ordnar Södermanlands-Nerikes nation, en festival vilket påverkar linje 6. Övriga dagar är det linjerna 1,2,6,7,9 och 11 som får annan väg än annars. De alternativa körvägarna gäller tisdag 30 april klockan 7.00 fram till klockan 8.00 tisdag 1 maj. Linje 6 dras om redan söndag 28 april från klockan 16.00.