20 kända profiler designar rosa bandet i Cancerfondens kampanj
Cancerfondens Rosa Bandet-kampanj fyller 20 år och detta uppmärksammas genom att årets rosa band är designat av 20 utvalda profiler. Bland dessa finns tidningsdrottningen Amelia Adamo, som var den som tog kampanjen till Sverige, skådespelerskan Christine Meltzer som själv drabbats av bröstcancer och skidskyttelegenden Björn Ferry vars bror drabbades av en hjärntumör och gick bort för två år sedan. Kampanjen som samlar in pengar till cancerforskning, startar idag den 25 september, och pågår under hela oktober.

— Jag engagerar mig för att det är en självklarhet. Min drivkraft när jag tog med bandet till Sverige var att uppmärksamma denna folksjukdom som drabbar så många kvinnor. Här kan ju alla vara med och göra skillnad, säger Amelia Adamo.
Varje år sedan 2003 Cancerfonden drivit Rosa Bandet-kampanjen med ett brett och stort engagemang i hela landet. Under denna tid har mycket viktiga framsteg gjorts. Dödligheten har minskat med 20 procent och idag överlever nära 9 av 10 som får diagnosen bröstcancer. Bröstcancer är alltjämt den vanligaste cancerformen hos kvinnor och varje dag får 20 kvinnor beskedet att de har bröstcancer.
— Jag har haft bröstcancer. Jag fick beskedet 2012 och trodde att jag skulle dö. Cellgifter, operation och strålning räddade mitt liv. Så jag är ett levande bevis på att forskning ger framsteg. För jag är fortfarande kvar. Vi måste tillsammans hjälpas åt så att allas liv går att rädda, säger Christine Meltzer.
Alla 20 kändisar har skrivit orden ”Tillsammans mot cancer” med sin handstil och den som köper Cancerfondens rosa band får ett unikt utsnitt av detta mönster.
— Min storebror Anders drabbades av elakartad hjärntumör när han var 31 år gammal. Läkarna gav honom ett år att leva, det blev 22 år. Han var en riktig kämpe, min första idol. Alla känner någon som drabbats av cancer. Pengarna från Rosa Bandet går till cancerforskningen. Med tillräckliga resurser kan det mycket väl bli så att mänskligheten kan bota och förebygga de flesta kända cancerformer. Rosa Bandet räddar liv, säger Björn Ferry.
Det återvinningsbara bandet är tillverkat av papper och kostar 50 kronor. Armbandet matchar årets band och kostar 100 kronor. Båda banden kommer kunna köpas hos årets huvudpartners: ICA, Apotek Hjärtat, Lindex, Interflora, Nordic Wellness och hos onlinepartnern Ellos.se samt i Cancerfondens gåvoshop på cancerfonden.se.
— Rosa Bandet drivs av folkets engagemang, så jag vill uppmana alla som kan att delta. Genom att köpa Cancerfondens rosa band och armband bidrar du till nya forskningsframsteg och att fler överlever cancer. Visa ditt stöd genom att bära banden synligt under oktober, säger Cancerfondens generalsekreterare Ulrika Årehed Kågström.
Hela listan: Här är årets 20 designers
Tone Sekelius, artist
Ebba Kleberg von Sydow, journalist och medieprofil
Marie Göranson, skådespelare
Tareq Taylor, stjärnkock
Nour El Refai, komiker
Siduri Poli, entreprenör
Isabell Truedsson Segerstedt, cancerdrabbad
Tobias Rylander, scen- och ljusdesigner
Hanna Persson, poddare och tv-producent
Mats Melin, skådespelare- känd som ”Ica Jerry”
Lotta Klemming, entreprenör
Sophia Zackrisson, cancerforskare inom bröstcancer
Julia Agha, VD Alkompis, mediehuset som gör journalistik på arabiska
Karin Sundfeldt, cancerforskare och kirurg
Ahmad Abdirahman, grundare av Järvaveckan
Suad Ali, författare
Nicolas Lunabba, verksamhetsledare Hela Malmö
Björn Ferry, skidskyttelegend,
Amelia Adamo, tidningsdrottning, lanserade rosa bandet i Sverige för 20 år sedan
Christine Meltzer, skådespelare, själv drabbad av bröstcancer
Nyckelord
Kontakter
Frida EkbergCancerfonden
Tel:070 273 15 55frida.ekberg@cancerfonden.seBilder






Länkar
Om oss
Cancerfondens vision är att besegra cancer
Genom att finansiera den främsta forskningen, sprida kunskap om cancer och påverka beslutsfattare i viktiga frågor, arbetar vi för att färre ska drabbas och fler ska överleva. Cancerfonden är en fristående, ideell organisation utan statligt stöd. Vårt arbete är helt beroende av gåvor från privatpersoner och företag. Sedan 1951 har vi delat ut 12 miljarder kronor till de främsta forskningsprojekten i Sverige.
#tillsammansmotcancer
Följ Cancerfonden
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Cancerfonden
Vårsolen är här – men oroande apptrend kan öka risken för hudcancer1.4.2025 07:00:00 CEST | Pressmeddelande
När vårsolen äntligen tittar fram är det många som längtar ut. Men med vårens första solstrålar kommer också en ökad risk för att bränna sig – något som på sikt kan leda till hudcancer. Cancerfonden uppmanar därför till ökad försiktighet och vill samtidigt varna för en ny, apptrend bland unga: att använda UV-appar för att få så mycket sol som möjligt.
Cancerfonden satsar 19,1 miljoner på cancerforskning vid GU26.3.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Cancerfonden tillkännager att 19,1 miljoner kronor tilldelas forskare vid Göteborgs universitet för att driva banbrytande cancerforskning. Bland årets anslagsmottagare finns forskare tidigt i karriären som får möjlighet att säkra sin finansiering för nya upptäckter.
Cancerfonden satsar 45,7 miljoner på cancerforskning vid KI26.3.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Cancerfonden investerar 45,7 miljoner kronor i cancerforskning vid Karolinska Institutet, vilket gör KI till det universitet som får störst andel av årets anslag för forskartjänster.
6 miljoner till cancerforskare vid LiU26.3.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Cancerfonden ger 6 miljoner kronor till cancerforskare vid Linköpings universitet. Forskningen vid LiU bidrar till framsteg inom tidig diagnostik och individanpassad behandling av cancer.
Cancerfonden satsar 19 miljoner på cancerforskning vid Lunds Universitet – AI i bröstcancerscreening i fokus26.3.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Cancerfonden beslutar att dela ut 19 miljoner kronor till cancerforskare vid Lunds universitet.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum