Porsche

Porsche presenterar tredje E-Hybrid-variant av Cayenne

Dela

Porsche utökar antalet laddbara alternativ i sin lyxiga SUV-serie Cayenne. Nya Cayenne S E-Hybrid, den tredje laddhybriden i den nyligen uppdaterade serien,  imponerar med sin fint balanserade kördynamik, komfort och effektivitet.

Nya Cayenne S E-Hybrid är den tredje elektrifierade drivlinan i modellserien och är positionerad mellan Cayenne E-Hybrid och Cayenne Turbo E-Hybrid. Med fokus på balans mellan användarvänlighet i vardagen och prestanda är S E-Hybrid, tillgänglig både som SUV och SUV Coupé, ett välkommet tillägg till utbudet av drivlinor. Hybridteknologin i nya Cayenne, som genomgick en omfattande uppdatering tidigare i år, innebär förlängd räckvidd och kortare laddningstid även för den här modellvarianten.

I Cayenne S E-Hybrid är en omarbetad treliters V6 turbomotor på 353 hk kopplad till en elmotor på 130 kW (176 hk). Tillsammans ger det en systemeffekt på 519 hk och ett maximalt vridmoment på 750 Nm. Den höga motoreffekten återspeglas i dess körprestanda. Cayenne S E-Hybrid accelererar från 0 – 100 km/tim på 4.7 sekunder och når en toppfart på 263 km/h.

Luftfjädring med två kammare och tvåventilsteknik.

I Cayenne S E-Hybrid bidrar den adaptiva luftfjädringen, som ingår i standardutrustningen, till en kombination av bättre prestanda och bekvämare körning. Den innovativa 2-kammars-, tvåventilstekniken möjliggör ett särskilt brett spektrum av fjädringshårdhet som sträcker sig från ett extremt komfortabelt uppträdande till ett dynamiskt högprestandabeteende. Samtidigt drar de nya S E-Hybrid-modellerna nytta av optimeringen av hybridsystemen i den nuvarande Cayenne-generationen. Räckvidden upp till 90 km med enbart eldrift (EAER City) gör att lokala vardagskörningar kan bli helt utsläppsfria. Porsche gör den här räckvidden möjlig tack vare en batterikapacitet på 25,9 kWh. Den nya fordonsmonterade AC-laddaren på 11 kW laddar Cayenne S E-Hybrid på mindre än två och en halv timme givet tillräcklig effekt från laddstationen.

Utseendemässigt smälter Cayenne S E-Hybrid sömlöst in i den nuvarande modellserien. Den har 20-tumsfälgarna från Cayenne S som standard och är utrustad med ett avgassystem med två dubbla ändrör i borstat rostfritt stål. I SUV-utförande har Cayenne S E-Hybrid ett exteriörpaket med silverfärgade detaljer, som Coupé har modellen ett exteriörpaket med svarta detaljer. Matrix LED-strålkastare gör mörkerkörning säker och bekväm. Som tillval finns de nya innovativa HD Matrix LED-strålkastarna.

I standardutrustningen ingår 8-vägs justerbara framstolar, Sport Chrono-paket inklusive körlägesomställare på ratten för val av körprogram, pedalhöljen i rostfritt stål, Diamar interiörpaket lackat i Silvershade. Föraren har dessutom glädje av fler funktioner i appen My Porsche, inklusive nya funktioner i Apple CarPlay®. I nya Cayenne S E-Hybrid erbjuds också nya komforttillval som till exempel den nya skärmen för framsätespassagerare med videofunktion och det nya luftkvalitetsystemet som är utformat för att filtrera bort partiklar och skadliga substanser. De nya Cayenne S E-Hybrid-modellerna är beställningsbara från och med nu. Svenska priser börjar på 1 230 000 kronor och de första leveranserna beräknas ske i november 2023.

 

Ytterligare information, och såväl film- som fotomaterial finns tillgängligt på Porsche Newsroom: https://newsroom.porsche.com/en.html

Utsläppsvärden för förbrukning och CO2 för alla nya Porsche-modeller är typgodkända enligt WLTP. Officiella NEDC-värden härledda från WLTP-värdena finns inte längre tillgängliga för nya bilar från och med första januari 2023 och kan därför inte längre uppges.

 

Cayenne S E-Hybrid
Bränsleförbrukning vid blandad körning: 1.7 – 1.4 l/100 km; CO2-utsläpp vid blandad körning: 39 – 31 g/km; Elektrisk förbrukning vid blandad körning: 31.7 – 29.1 kWh/100 km; Elektrisk räckvidd (EAER): 71 – 78 km; Elektrisk räckvidd i stadsmiljö (EAER City): 79 – 90 km

Cayenne S E-Hybrid Coupé
Bränsleförbrukning vid blandad körning: 1.7 – 1.4 l/100 km; CO2-utsläpp vid blandad körning: 39 – 31 g/km; Elektrisk förbrukning vid blandad körning: 31.6 – 29.2 kWh/100 km; Elektrisk räckvidd (EAER): 71 – 78 km; Elektrisk räckvidd i stadsmiljö (EAER City): 80 – 89 km

Kontakter

Bilder

Nya Porsche Cayenne S E-Hybrid
Nya Porsche Cayenne S E-Hybrid
Ladda ned bild
Nya Porsche Cayenne S E-Hybrid
Nya Porsche Cayenne S E-Hybrid
Ladda ned bild
Nya Porsche Cayenne S E-Hybrid
Nya Porsche Cayenne S E-Hybrid
Ladda ned bild
Nya Porsche Cayenne S E-Hybrid
Nya Porsche Cayenne S E-Hybrid
Ladda ned bild
Nya Porsche Cayenne S E-Hybrid
Nya Porsche Cayenne S E-Hybrid
Ladda ned bild
Nya Porsche Cayenne S E-Hybrid
Nya Porsche Cayenne S E-Hybrid
Ladda ned bild
Nya Porsche Cayenne S E-Hybrid
Nya Porsche Cayenne S E-Hybrid
Ladda ned bild
Nya Porsche Cayenne S E-Hybrid
Nya Porsche Cayenne S E-Hybrid
Ladda ned bild
Interiören i nya Porsche Cayenne S E-Hybrid
Interiören i nya Porsche Cayenne S E-Hybrid
Ladda ned bild
Interiören i nya Porsche Cayenne S E-Hybrid
Interiören i nya Porsche Cayenne S E-Hybrid
Ladda ned bild

Porsche är en av världens mest framgångsrika sportbilstillverkare med modellserierna 911, 718, Taycan, Macan, Cayenne och Panamera. År 2022 registrerades 2 670 Porsche i Sverige. Helelektriska bilar och plug-in hybrider är en viktig del av märkets modellstrategi och utgör över 60 % av försäljningen på den svenska marknaden. Porsches största marknader är USA, Kina och Tyskland. I Sverige säljs nya Porsche genom Porsche Center som finns i Borås, Danderyd, Göteborg, Halmstad, Helsingborg, Jönköping, Kalmar, Linköping, Malmö, Stockholm, Umeå, Uppsala och Örebro.

Följ Porsche

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Porsche

Porsche 911 Spirit 70 – en unik känsla av frihet och livsglädje23.4.2025 09:00:00 CEST | Pressmeddelande

Porsche presenterar 911 Spirit 70, en cabriolet i begränsad upplaga om 1 500 exemplar med exklusiv lack ”Olive Neo”, historiskt inspirerad dekor och interiör med det legendariska Pasha-mönstret. Samlarobjektet, som förkroppsligar essensen av 1970-talet och början av 1980-talet, är skapat inom ramen för Heritage Design-strategin och är den tredje 911-modellen där Porsche återupplivar en era med hjälp av ikoniska designelement från historiska modeller. Den tekniska utgångspunkten för 911 Spirit 70 är nya 911 Carrera GTS Cabriolet med en prestandahybriddrivlina bestående av en kombination av högvoltssystem, eTurbo, elmotor inbyggd i PDK-växellådan samt en nyutvecklad 3,6-liters boxermotor. Maximalt levererar det effektiva systemet en effekt på 541 hk och 610 Nm.

Porsche Sverige och Mikaela Åhlin-Kottulinsky satsar på kvinnlig återväxt inom motorsporten20.1.2025 09:00:26 CET | Pressmeddelande

Under en lång karriär inom olika motorsportdiscipliner har Mikaela Åhlin-Kottulinsky flera gånger stått på prispallen och tävlat sida vid sida med flera av sportens största namn. Nu vill hon tillsammans med Porsche ge tillbaka till sin idrott med en satsning som uppmärksammar motorsport och skapar en väg in för unga tjejer som drömmer om en karriär inom racing.

Mer dynamisk än någonsin - nya Porsche 911 Carrera S8.1.2025 14:10:04 CET | Pressmeddelande

Porsche utökar modellutbudet av 911 med nya Carrera S. Med en 480 hk stark 3,0-liters turboladdad boxermotor och utökad standardutrustning placerar sig modellen mellan 911 Carrera och 911 Carrera GTS. Med förbättrad prestanda och kördynamik överträffar den påtagligt föregångaren. En betydande effektuppgradering och ytterligare utrustningsalternativ ger ett betydande mervärde jämfört med 911 Carrera.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye