Porsche presenterar tredje E-Hybrid-variant av Cayenne
Porsche utökar antalet laddbara alternativ i sin lyxiga SUV-serie Cayenne. Nya Cayenne S E-Hybrid, den tredje laddhybriden i den nyligen uppdaterade serien, imponerar med sin fint balanserade kördynamik, komfort och effektivitet.
Nya Cayenne S E-Hybrid är den tredje elektrifierade drivlinan i modellserien och är positionerad mellan Cayenne E-Hybrid och Cayenne Turbo E-Hybrid. Med fokus på balans mellan användarvänlighet i vardagen och prestanda är S E-Hybrid, tillgänglig både som SUV och SUV Coupé, ett välkommet tillägg till utbudet av drivlinor. Hybridteknologin i nya Cayenne, som genomgick en omfattande uppdatering tidigare i år, innebär förlängd räckvidd och kortare laddningstid även för den här modellvarianten.
I Cayenne S E-Hybrid är en omarbetad treliters V6 turbomotor på 353 hk kopplad till en elmotor på 130 kW (176 hk). Tillsammans ger det en systemeffekt på 519 hk och ett maximalt vridmoment på 750 Nm. Den höga motoreffekten återspeglas i dess körprestanda. Cayenne S E-Hybrid accelererar från 0 – 100 km/tim på 4.7 sekunder och når en toppfart på 263 km/h.
Luftfjädring med två kammare och tvåventilsteknik.
I Cayenne S E-Hybrid bidrar den adaptiva luftfjädringen, som ingår i standardutrustningen, till en kombination av bättre prestanda och bekvämare körning. Den innovativa 2-kammars-, tvåventilstekniken möjliggör ett särskilt brett spektrum av fjädringshårdhet som sträcker sig från ett extremt komfortabelt uppträdande till ett dynamiskt högprestandabeteende. Samtidigt drar de nya S E-Hybrid-modellerna nytta av optimeringen av hybridsystemen i den nuvarande Cayenne-generationen. Räckvidden upp till 90 km med enbart eldrift (EAER City) gör att lokala vardagskörningar kan bli helt utsläppsfria. Porsche gör den här räckvidden möjlig tack vare en batterikapacitet på 25,9 kWh. Den nya fordonsmonterade AC-laddaren på 11 kW laddar Cayenne S E-Hybrid på mindre än två och en halv timme givet tillräcklig effekt från laddstationen.
Utseendemässigt smälter Cayenne S E-Hybrid sömlöst in i den nuvarande modellserien. Den har 20-tumsfälgarna från Cayenne S som standard och är utrustad med ett avgassystem med två dubbla ändrör i borstat rostfritt stål. I SUV-utförande har Cayenne S E-Hybrid ett exteriörpaket med silverfärgade detaljer, som Coupé har modellen ett exteriörpaket med svarta detaljer. Matrix LED-strålkastare gör mörkerkörning säker och bekväm. Som tillval finns de nya innovativa HD Matrix LED-strålkastarna.
I standardutrustningen ingår 8-vägs justerbara framstolar, Sport Chrono-paket inklusive körlägesomställare på ratten för val av körprogram, pedalhöljen i rostfritt stål, Diamar interiörpaket lackat i Silvershade. Föraren har dessutom glädje av fler funktioner i appen My Porsche, inklusive nya funktioner i Apple CarPlay®. I nya Cayenne S E-Hybrid erbjuds också nya komforttillval som till exempel den nya skärmen för framsätespassagerare med videofunktion och det nya luftkvalitetsystemet som är utformat för att filtrera bort partiklar och skadliga substanser. De nya Cayenne S E-Hybrid-modellerna är beställningsbara från och med nu. Svenska priser börjar på 1 230 000 kronor och de första leveranserna beräknas ske i november 2023.
Ytterligare information, och såväl film- som fotomaterial finns tillgängligt på Porsche Newsroom: https://newsroom.porsche.com/en.html
Utsläppsvärden för förbrukning och CO2 för alla nya Porsche-modeller är typgodkända enligt WLTP. Officiella NEDC-värden härledda från WLTP-värdena finns inte längre tillgängliga för nya bilar från och med första januari 2023 och kan därför inte längre uppges.
Cayenne S E-Hybrid
Bränsleförbrukning vid blandad körning: 1.7 – 1.4 l/100 km; CO2-utsläpp vid blandad körning: 39 – 31 g/km; Elektrisk förbrukning vid blandad körning: 31.7 – 29.1 kWh/100 km; Elektrisk räckvidd (EAER): 71 – 78 km; Elektrisk räckvidd i stadsmiljö (EAER City): 79 – 90 km
Cayenne S E-Hybrid Coupé
Bränsleförbrukning vid blandad körning: 1.7 – 1.4 l/100 km; CO2-utsläpp vid blandad körning: 39 – 31 g/km; Elektrisk förbrukning vid blandad körning: 31.6 – 29.2 kWh/100 km; Elektrisk räckvidd (EAER): 71 – 78 km; Elektrisk räckvidd i stadsmiljö (EAER City): 80 – 89 km
Kontakter
Andreas Lundberg
Tel:+46 (0)8 120 810 05andreas.lundberg@porsche.seBilder
Porsche är en av världens mest framgångsrika sportbilstillverkare med modellserierna 911, 718, Taycan, Macan, Cayenne och Panamera. År 2022 registrerades 2 670 Porsche i Sverige. Helelektriska bilar och plug-in hybrider är en viktig del av märkets modellstrategi och utgör över 60 % av försäljningen på den svenska marknaden. Porsches största marknader är USA, Kina och Tyskland. I Sverige säljs nya Porsche genom Porsche Center som finns i Borås, Danderyd, Göteborg, Halmstad, Helsingborg, Jönköping, Kalmar, Linköping, Malmö, Stockholm, Umeå, Uppsala och Örebro.
Följ Porsche
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Porsche
Porsche kompletterar andra generationen Taycan med tre nya modeller.12.11.2024 14:00:00 CET | Pressmeddelande
Med vässad design, mer effekt, större räckvidd och ännu bättre laddningsprestanda moderniserade Porsche den helt elektriska modellserien Taycan i början av 2024. Nu kompletteras familjen med tre nya versioner: Nya Taycan GTS bygger vidare på Porsches modellövergripande framgångssaga Gran Turismo Sport. Med upp till 700 hk (515 kW) toppeffekt med Launch Control är denna version återigen den sportigaste upp till Turbo-versionerna. Nya Taycan GTS finns som sportsedan och som Sport Turismo. Den bakhjulsdrivna sportsedanen Taycan kompletteras nu också av en motsvarande version med fyrhjulsdrift.
Nya 911 Carrera T – både som coupé och cabriolet29.10.2024 14:00:00 CET | Pressmeddelande
Porsche 911 Carrera T handlar om att fokusera på det väsentliga. Fokus på smidighet, lägre vikt och en emotionell ljudkuliss, tillsammans med den sexväxlade manuella växellådan, gör det här till den perfekta Carreran för purister. Utrustningspaket som är speciellt anpassade till Carrera T bidrar med stilfull individualitet. För första gången erbjuds Carrera T även som cabriolet.
Porsche för utmanande racerbanor och kurviga landsvägar – nya 911 GT3 och 911 GT3 Touring18.10.2024 18:30:00 CEST | Pressmeddelande
Sedan lanseringen 1999 erbjuder Porsche 911 GT3 den ultimata kombinationen av racinggener och vardagsfunktionalitet. För att markera 25-årsjubileet lanseras för första gången modellen i två olika versioner på en gång: som en tydligt banfokuserad version med fast monterad bakvinge och som en mer diskret version i Touring-utförande. Med skräddarsydda paket och innovativa tillval kan de båda GT3-versionerna anpassas ytterligare efter kundens smak och bilens avsedda användningsområde.
Säsongsfinal av Porsche Carrera Cup Scandinavia och Porsche Sprint Challenge Scandinavia!18.9.2024 09:50:33 CEST | Pressmeddelande
Säsongsfinalen av Porsche Carrera Cup Scandinavia och Porsche Sprint Challenge Scandinavia rycker närmare. Finalhelgen på Mantorp Park bjuder på motorsport av högsta klass och intressanta sidoevents för alla motorentusiaster. Missa inte chansen att uppleva dramatiken på plats den 21 september!
Mattias Ekström guest driver in the season finale of the Porsche Carrera Cup Scandinavia!16.9.2024 11:11:00 CEST | Pressmeddelande
Mattias Ekström will start as guest driver in the Porsche Carrera Cup Scandinavia. During the final race weekend of the season, the racing star challenges the top team of the Swedish GT championships.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum