Kungl. Ingenjörsvetenskapsakademien (IVA)

IVAs guldmedaljörer 2023

Kungl. Ingenjörsvetenskapsakademien (IVA) belönar Håkan Samuelsson, Anders Blom, Annica Bresky och Anna Wedell med guldmedaljer. De tilldelas utmärkelsen för sina framstående insatser inom teknik, ekonomi, näringsliv och samhälle. IVAs Guldmedalj har delats ut sedan 1921.

Annica Bresky, Håkan Samuelsson, Anders Blom och Anna Wedell

– Årets pristagare har gjort framstående insatser inom flygteknik, fordonsindustri, precisionsmedicin och skogsindustri. Guldmedaljörerna är alla IVA-ledamöter och en viktig del av vår akademi som i över 100 år arbetat för teknik i mänsklighetens tjänst, säger Tuula Teeri, vd för IVA.

Motiveringarna för IVAs Guldmedaljer 2023:

• IVAs Stora Guldmedalj tilldelas civilingenjör Håkan Samuelsson för sin unika ledarinsats inom fordonsindustrin i att utveckla Volvo Cars AB. Håkan Samuelssons insats har inneburit att Sverige har en egen personbilstillverkning som också är internationellt ledande inom utvecklingen av elbilar, vilket spelar en viktig roll för svensk samhällsekonomi.
  • IVAs Guldmedalj tilldelas professor Anders Blom för sina framstående insatser inom svensk och internationell flygteknik som forskare och forskningsledare inom materialutmattning och strukturmekanik med bred industriell tillämpning samt som mångårig ledare för det strategiska innovationsprogrammet Innovair från dess start.
  • IVAs Guldmedalj tilldelas civilingenjör Annica Bresky för sitt framsynta ledarskap inom branscher i förändring. Inte minst inom skogsindustrin där hon bidragit med ett outtröttligt fokus på att implementera processer som stärker strategierna. Hon är en ledare som tar vara på kulturskillnader, innovation, nya affärsmodeller och har kraften att leda nödvändiga transformationsprocesser.
  • IVAs Guldmedalj tilldelas professor Anna Wedell för sin insats i att utveckla bioinformatiska verktyg och tvärdisciplinära arbetssätt som medfört att precisionsmedicin för sällsynta ärftliga sjukdomar kan användas inom olika sjukdomsområden, vilket lett till att det går att förebygga svåra sjukdomstillstånd eller tidig död.

Intervjuer och filmer med årets Guldmedaljörer

Håkan Samuelsson

Anders Blom

Annica Bresky

Anna Wedell

Medier är välkomna att kontakta Per Andersson, 072-071 39 73, för att komma i kontakt med medaljörerna för eventuella intervjuer.

Titta på tillkännagivandet

Här kan du läsa mer om utmärkelsen och möta tidigare medaljörer.

Guldmedaljerna delas ut på IVAs Högtidssammankomst den 27 oktober 2023.

Anna Wedell. Fotograf Stefan Zimmerman, KI
Annica Bresky
Anders Blom
Håkan Samuelsson. Fotograf: Simon Åslund.

Om oss

I över 100 år har Kungl. Ingenjörsvetenskapsakademien (IVA) varit en mötesplats för Sveriges framtid. IVA samlar kompetens och erfarenhet från cirka 1 300 invalda akademiledamöter och 250 företag. Vi bygger broar mellan näringsliv, offentlig verksamhet, akademi och politik. IVA driver på vetenskaplig grund en saklig debatt inom flera samhällsviktiga områden.

IVA är ett lättillgängligt expertorgan fristående från enskilda intressen, ideologier och partipolitik. Vi tror på och verkar för människans förmåga att bidra positivt till samhället genom teknisk och ekonomisk vetenskap.

Följ Kungl. Ingenjörsvetenskapsakademien (IVA)

Senaste pressmeddelandena från Kungl. Ingenjörsvetenskapsakademien (IVA)

Kritiska metaller och mineral: så kan de cirkulära flödena förbättras20.3.2024 07:00:00 CET | Pressmeddelande

Omställningen till ett fossilfritt samhälle kommer kräva enorma mängder kritiska metaller och mineral. Bättre återvinning från uttjänta produkter är en viktig pusselbit för att klara utmaningen, men regelverk och synen på avfall behöver förändras. Politiker på nationell och europeisk nivå behöver agera för att driva på utvecklingen och undanröja hinder för cirkularitet. Det konstaterar Kungl. Ingenjörsvetenskapsakademien (IVA) i en ny rapport där Sveriges ledande experter inom området presenterar åtgärdsförslag för att stärka cirkulära material- och produktflöden med fokus på kritiska metaller och mineral.