Svensk Handel

Svagt konjunkturläge gör att handlarnas framtidsförväntningar faller ytterligare

Dela

Handlarnas framtidsförväntningar fortsätter att falla. Fortsatt höga kostnader, i kombination med en vikande försäljning gör att branschen nu stålsätter sig för vad som ser ut att bli svåra höst- och vintermånader. Det visar Svensk Handels Handelsbarometer för september.

E-handelns starka uppgång föregående månad raderas ut, till följd av en stor nedgång i förväntningar på framtida försäljning. För 16 månaden i rad befinner sig samtliga delsegment under det neutrala värdet 100, vilket innebär att man ser pessimistiskt på de kommande tre månaderna utifrån, antalet anställda, försäljning och den egna verksamhetens lönsamhet.

– Vi är tyvärr inte överraskade över månadens resultat. Även fast det finns företag som går mot strömmen kommer man inte ifrån att utmaningarna blir allt svårare för många av våra medlemmar. Ett exempel är att regeringen i höstbudgeten inte tar krafttag mot att sänka arbetskraftskostnaderna, vilket är något vi vet skapar problem för många svenska handlare. Vi ser framför oss den tuffaste hösten och vintern på länge, säger Sofia Larsen, vd på Svensk Handel

Butikshandeln backar – jobb riskerar att gå förlorade

Framtidsförväntningarna inom butikshandeln minskar för andra månaden i följd. En minskning med 2,2 enheter gör att månadens indikatorvärde landar på 76,4. I mångt och mycket är det lönsamheten som oroar. Särskilt inom dagligvaruhandeln.

– Konsumtionsutrymmet minskar för varje månad som går, vilket slår hårt mot en bransch som är beroende av just konsumtion. Våra medlemmar gör sitt yttersta för att kunna behålla personal, men i takt med att fler räntehöjningar slår igenom tror vi tyvärr att allt fler kommer att behöva göra sig av med personal. Det är en mycket oroande utveckling, säger Sofia Larsen.

Tron på framtida försäljning inom e-handeln minskar kraftigt

E-handlarnas framtidsförväntningar fick sig en törn i september. Ett tapp på 7,2 enheter gör att indikatorvärdet för september landade på 84,4. Det som gör fallet så pass stort denna månad är tron på framtida försäljning, som störtdyker med 12,4 enheter.

– Vi ser hur konsumenterna fortfarande dras till e-handeln, men utmaningen ligger i att det nu konsumeras för mindre summor. Vi hade hoppats på att delbranschen skulle uppvisa en större framtidstro denna månad, givet att stora försäljningshögtider, exempelvis Black Friday, stundar. Men månadens siffror är en indikation på att e-handlarna själva tror på mindre aktivitet, säger Sofia Larsen.

Nyckelord

Kontakter

Svensk Handels pressjour, 010-471 86 50

Bilder

Sofia Larsen är vd på Svensk Handel
Sofia Larsen är vd på Svensk Handel
Ladda ned bild

Dokument

Om Svensk Handel

Svensk Handel är en bransch- och arbetsgivarorganisation för små och stora företag inom parti-, detalj- och e-handeln. Handeln utgör en dryg tiondel av Sveriges BNP och Svensk Handels drygt 9 000 medlemsföretag har sammanlagt 250 000 människor anställda. Ordförande är Anders Svensson och vd är Sofia Larsen. Svensk Handel ingår i Svenskt Näringsliv.

Följ Svensk Handel

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Svensk Handel

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye