Svagt konjunkturläge gör att handlarnas framtidsförväntningar faller ytterligare
Handlarnas framtidsförväntningar fortsätter att falla. Fortsatt höga kostnader, i kombination med en vikande försäljning gör att branschen nu stålsätter sig för vad som ser ut att bli svåra höst- och vintermånader. Det visar Svensk Handels Handelsbarometer för september.

E-handelns starka uppgång föregående månad raderas ut, till följd av en stor nedgång i förväntningar på framtida försäljning. För 16 månaden i rad befinner sig samtliga delsegment under det neutrala värdet 100, vilket innebär att man ser pessimistiskt på de kommande tre månaderna utifrån, antalet anställda, försäljning och den egna verksamhetens lönsamhet.
– Vi är tyvärr inte överraskade över månadens resultat. Även fast det finns företag som går mot strömmen kommer man inte ifrån att utmaningarna blir allt svårare för många av våra medlemmar. Ett exempel är att regeringen i höstbudgeten inte tar krafttag mot att sänka arbetskraftskostnaderna, vilket är något vi vet skapar problem för många svenska handlare. Vi ser framför oss den tuffaste hösten och vintern på länge, säger Sofia Larsen, vd på Svensk Handel
Butikshandeln backar – jobb riskerar att gå förlorade
Framtidsförväntningarna inom butikshandeln minskar för andra månaden i följd. En minskning med 2,2 enheter gör att månadens indikatorvärde landar på 76,4. I mångt och mycket är det lönsamheten som oroar. Särskilt inom dagligvaruhandeln.
– Konsumtionsutrymmet minskar för varje månad som går, vilket slår hårt mot en bransch som är beroende av just konsumtion. Våra medlemmar gör sitt yttersta för att kunna behålla personal, men i takt med att fler räntehöjningar slår igenom tror vi tyvärr att allt fler kommer att behöva göra sig av med personal. Det är en mycket oroande utveckling, säger Sofia Larsen.
Tron på framtida försäljning inom e-handeln minskar kraftigt
E-handlarnas framtidsförväntningar fick sig en törn i september. Ett tapp på 7,2 enheter gör att indikatorvärdet för september landade på 84,4. Det som gör fallet så pass stort denna månad är tron på framtida försäljning, som störtdyker med 12,4 enheter.
– Vi ser hur konsumenterna fortfarande dras till e-handeln, men utmaningen ligger i att det nu konsumeras för mindre summor. Vi hade hoppats på att delbranschen skulle uppvisa en större framtidstro denna månad, givet att stora försäljningshögtider, exempelvis Black Friday, stundar. Men månadens siffror är en indikation på att e-handlarna själva tror på mindre aktivitet, säger Sofia Larsen.
Nyckelord
Kontakter
Svensk Handels pressjour, 010-471 86 50
Svensk Handels pressjour
Är du journalist och vill komma i kontakt med någon på Svensk Handel? Kontakta pressjouren.
Bilder

Dokument
Om Svensk Handel
Svensk Handel är en bransch- och arbetsgivarorganisation för små och stora företag inom parti-, detalj- och e-handeln. Handeln utgör en dryg tiondel av Sveriges BNP och Svensk Handels drygt 9 000 medlemsföretag har sammanlagt 250 000 människor anställda. Ordförande är Anders Svensson och vd är Sofia Larsen. Svensk Handel ingår i Svenskt Näringsliv.
Följ Svensk Handel
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Svensk Handel
Försiktig ljusning i handeln22.12.2025 06:00:00 CET | Pressmeddelande
Framtidstron inom handeln fortsätter att stärkas. Dagligvaru- och partihandeln ser nu positivt på kommande tre månader, medan sällanköpsvaruhandeln fortsatt präglas av en något mer dämpad syn på framtiden. Det visar Svensk Handels Handelsbarometer.
Ingen tydlig juleffekt i modehandeln hittills19.12.2025 10:00:00 CET | Pressmeddelande
Förväntningarna på en tydlig uppgång i försäljningen i samband med årets julhandel har hittills inte infriats. Nya siffror från Svensk Handels Stilindex Julspecial visar att försäljningen inom modehandeln minskade under inledningen av december.
Stark novembermånad för e-handeln19.12.2025 06:00:00 CET | Pressmeddelande
Svensk Handels E-handelsindikator skattar e-handelns omsättning för november månad till 18,5 miljarder kronor. Det är en ökning med 3 procent jämfört med samma månad förra året.
Husdjur, lego och tid tillsammans – det här önskar sig svenskarna i julklapp17.12.2025 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Julhandeln är inne i sin mest intensiva fas, och runt om i landet sitter fortfarande människor och funderar på vad man ska ge bort till nära och kära i jul. Svensk Handel kan med nya siffror nu visa vad såväl barn som vuxna helst av allt vill se under granen.
Rekordökning av fakturabedrägerier16.12.2025 06:00:00 CET | Pressmeddelande
Under 2025 har antalet publiceringar på Svensk Handels Varningslista hittills ökat med 125 procent mot föregående år. Vanligast är en ny typ av sofistikerad kapning med internationell anknytning.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum