Sveas e-handelsindikator Q3 visar: Så kommer landets e-handlare att investera framöver
I Svea Banks senaste e-handelsindikator uppger fyra av fem e-handlare att deras tillväxt har varit svag, stillastående eller negativ under andra kvartalet. Närmare en tredjedel uppger dessutom att de kommer behöva ta in kapital inom ett år. Samtidigt svarar nära hälften att de kommer investera i marknadsföring i sociala medier och att det är en viktig förberedelse inför kommande månader. Detta indikerar att e-handlarna lägger in en högre växel efter en tuff period och att de har en viktig höst framför sig.

I Sveas senaste e-handelsindikator uppger över 17 procent att deras tillväxt varit negativ det senaste kvartalet. Hela 40 procent uppger att de haft svag tillväxt och över 20 procent menar att tillväxten uteblivit. Endast tre procent av e-handlarna har haft mycket stark tillväxt.
Under nuvarande kvartal tror närmare hälften att tillväxten kommer fortsätta vara svag, samtidigt som en fjärdedel är positivt inställda och tror på stark tillväxt. Närmare en femtedel av e-handlarna kommer behöva ta in externt kapital det närmaste året, den vanligaste orsaken är för att säkra tillväxt. Utöver det uppger 13 procent att de kommer behöva gå in med privatkapital i bolaget.
Köpkraft, räntor och inflation leder fortsatt till negativ påverkan
Hushållens försämrade köpkraft samt räntor och inflation är det som påverkar tillväxten mest negativt enligt e-handlarna. Effektivare marknadsföring är däremot det vanligaste svaret för att påverka tillväxten positivt.
Marknadsföring – främsta investeringen
För att förbereda verksamheten inför nuvarande kvartal uppger 45 procent att de ska satsa, eller redan har satsat, på marknadsföring i sociala kanaler och 40 procent på övrig marknadsföring. På frågan vad som är de mest prioriterade investeringarna framöver svarar e-handlarna även där marknadsföring. Hela 46 procent kommer satsa ytterligare på att synas i sociala kanaler. Men även utveckling av hemsida blir allt viktigare, något som 40 procent ser som en prioriterad investering.
Marknadsföring ligger också i topp när det kommer till efterfrågad kompetens. Mer än en tredjedel tror att det kommer vara den mest eftertraktade kompetensen för deras verksamhet. Community manager och skapare av content är också kompetenser med hög efterfrågan, vilket ligger helt i linje med e-handlarnas investeringar och förberedelser framåt.
– E-handlarna har stått inför många utmaningar det senaste året och många har därför behövt ställa om sin verksamhet. Konkurrensen har ökat samtidigt som konsumenternas plånbok är tunnare. Det gäller att stå ut i mängden och där spelar både kundupplevelsen på sajten och marknadsföringen roll. Vi ser att man nu trycker på gasen för att vinna slaget om kunderna, säger Emma Lindgren, expert på digital konsumtion på Svea Bank.
Starkt intresse för AI
Nära hälften har under det senaste året använt sig av någon form av AI i verksamheten. Den vanligaste anledningen är textgenerering. Mer än hälften av e-handlarna kan dessutom tänka sig att använda AI under kommande år, framför allt till textproduktion, bildredigering, göra research och ersätta uppgifter som anställda tidigare har gjort. 16 procent tror dessutom att kompetens inom AI kommer efterfrågas i högre utsträckning framåt.
– AI tar allt större plats, även för e-handlarna. I rådande ekonomi handlar mycket om att effektivisera i alla led och där kan AI underlätta, säger Emma Lindgren, expert på digital konsumtion på Svea Bank.
Här är de vanligaste sätten att förbereda sin e-handel inför kommande tre månader:
1. Marknadsföring i sociala kanaler 46%
2. Övrig marknadsföring 40%
3. Utveckla produkter och nya produkter 34%
4. Skala ned kostnader och/eller verksamheten 28%
5. Optimera kundresan och kundservice i e-handel/butik 21%
Nyckelord
Kontakter
Emma LindgrenHead of PR och expert på digital konsumtion
Bilder
Dokument
Om Svea
Svea Bank AB (publ) är en koncern med finansiell verksamhet i ett flertal europeiska länder. Med 40 års erfarenhet av att hjälpa företag och privatpersoner med deras likviditet är Svea ett naturligt val när de behöver en finansieringspartner. Sveas vision är att vara en ledande finansiell aktör i Europa. Läs mer på svea.com.
Om Sveas betallösningar
Sveas betallösningar används av 15 000 e-handlare i Norden med 7,5 miljoner betalande kunder. Erbjudandet består av betallösningar för e-handel och fysisk butik där Svea möter konsumenternas förväntningar på en smidig kundupplevelse och handlarnas behov av hög konvertering. Affärsområdet är en del av Svea Bank AB.
Följ Svea Bank AB (publ)
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Svea Bank AB (publ)
Svea och Prisjakt sammanfattar årets stora reaperiod – försäljningen ökar men sprids ut3.12.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Årets stora reamånad ökade i omsättning med drygt fyra procent, medan Cyber Monday bröt trenden och backade i försäljning. Projektorer och robotgräsklippare toppar listorna över trendande produktkategorier. Det visar siffror från Svea Bank och Prisjakt när årets shoppinghögtid nu summeras.
Lägre omsättning än väntat under Black Friday29.11.2025 11:03:37 CET | Pressmeddelande
Reaperiodens höjdpunkt brukar vara Black Friday men antalet transaktioner sjönk markant under årets stora readag jämfört med förra året. Snittordern å andra sidan steg med 16 procent. Det visar ny statistik från Svea Bank och Prisjakt.
Black Month fortsätter att stiga trots trög start för Black Week28.11.2025 07:42:10 CET | Pressmeddelande
Försäljningen under årets reamånad har öppnat starkt, samtidigt som Black Week ännu inte når upp till förra årets nivåer. Månaden som helhet ökar jämfört med samma period i fjol, liksom snittorderns storlek. Det visar Svea Banks senaste lägesuppdatering för årets största shoppingperiod.
Black Month ökar i omsättning – smarta ringar trendar25.11.2025 07:30:00 CET | Pressmeddelande
Den totala omsättningen för försäljningen hittills under Black Month ökar med nio procent jämfört med ifjol och snittordern med närmare åtta procent. Smarta ringar och 3D-skrivare toppar listan över trendande produktkategorier. Det konstateras när Svea Bank och Prisjakt sammanfattar de tre första veckorna av Sveriges största shoppinghögtid.
Ny kartläggning från Svea Bank visar: Här är Sveriges 100 e-handelsraketer 202521.11.2025 10:30:00 CET | Pressmeddelande
För nionde året i rad presenterar Svea listan över landets 100 mest snabbväxande e-handlare. I topp hittar vi Wristbuddys från Stockholm som med en tillväxt på hela 2 334 procent utses till Sveriges e-handelsraket 2025. Bland årets raketer finns aktörer inom klockor, K-beauty och nikotinprodukter.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum
