Se upp, fastighetsägare i Umeå luras!

Hyresgästföreningen varnar nu för att ett flertal fastighetsägare i Umeå i dagarna har gått ut med vilseledande information till sina hyresgäster, i avsikt att höja hyran.

Henrik From, förhandlare
Henrik From, förhandlare Foto Lisa Björk

Dessa fastighetsägare påstår felaktigt att de har förhandlat en höjning av hyran med Hyresgästföreningen och att den dessutom ska gälla retroaktivt från april i år. Vidare använder de sig av Fastighetsägarna Mittnords logotyp, trots att de inte företräds av denna organisation.

- Vi har tagit emot en mängd samtal där oroliga hyresgäster undrar om detta stämmer, vilket det alltså inte gör. Detta är ett mycket bedrägligt beteende från berörda fastighetsägares sida och Hyresgästföreningen vill varna för att det kan finnas fler som prövar samma metod för att vilseleda sina hyresgäster. Den som är orolig bör höra av sig till oss, säger Hyresgästföreningens förhandlare Henrik From.

Detta gäller ett antal fastigheter i Umeå som inte har en så kallad förhandlingsordning, det vill säga en överenskommelse om förhandling av hyran mellan Hyresgästföreningen och hyresvärden. I en fastighet utan förhandlingsordning förhandlar hyresgästerna själva hyran med sin hyresvärd.

Henrik From, förhandlare, 070-359 18 45