Amanda Bohlin är stark även i gravel – slutade 14:e i vasst startfält på EM

Amanda Bohlin, som vann Cykelvasan och XCM-SM i mountainbike, är vass även i gravel och var 14:e på EM som avgjordes i Oud-Heverlee utanför Leuven i Belgien. Fina insatser även av Clara Lundmark och Mika Söderström i damelit. Två svenska bronsmedaljer i åldersklasserna genom Maja Johansson och Bo Dertell samt lika många fjärdeplatser.

I damelit hade vi fyra svenska startande; Hanna Johansson, Amanda Bohlin, Clara Lundmark och Mika Söderström.

I age group hade vi nio cyklister till start; Karolina Reinhold, Maja Johansson, Lovisa Nyman, Åsa Hjalmarsson, Björn Drakenward, Bo Dertell, Rolf Berglund, Håkan Samuelsson, Göran Lennartsson.

Loppet blev ungefär som förväntat med högt tempo från start. Ganska tidigt blandades klasserna ihop och det blev en tävling med mixade klasser.

Amanda Bohlin, som först denna säsong har bytt fullt ut från triathlon till olika långlopp på cykel där segrarna på Cykelvasan och XCM-SM sticker ut, visade styrka från start och låg bra placerad länge.

Mot slutet av loppet tappade hon placeringar, men lyckades vända trenden och tog placeringar mot slutet. Amanda kom in på en 14:e plats vilket är mycket meriterande i detta starka startfält där Lorena Wiebes vann den nederländska EM-guldkampen i spurten mot Fem van Empel. Vann loppet gjorde Tiffany Cromwell, som är australiensare och inte körde om EM-medaljerna.

Clara Lundmark gjorde ett stabilt lopp och blev 24:a. Mika Söderström gjorde också ett bra lopp och körde in på en 30:e plats – därmed också hon på övre halvan i startfältet.
Hanna Johansson klev av efter två varv med en känsla i kroppen som inte var riktigt bra. Hon valde att ta det säkra före det osäkra och klev av för att inte riskera VM-starten i helgen som kommer.

Gravel-EM damelit

• 1 Lorena Wiebes, Nederländerna 3.50.14
  • 2 Fem van Empel, Nederländerna +0
  • 3 Elena Checchini, Italien +0.02
  • 14 Amanda Bohlin, Sverige +17:37
  • 23 Clara Lundmark, Sverige +23:15
  • 29 Mika Söderström, Sverige +33:30
  • DNF Hanna Johansson, Sverige

Europamästaren på herrsidan där det inte fanns svenskt deltagande i seniorelit blev belgaren Jasper Stuyven. Noteras: STOR hemmadominans.

I age group-loppen märks att Maja Johansson blev trea och Lovisa Nyman i åldersklass 19–34. Kul! Brons också till regerande världsmästaren Bo Dertell i herrar 65–79. Karolina Reinhold var fyra i damer 45–49.

Tidernas första officiella gravel-EM var ett utmärkt genrep för VM i Italien som avgörs 7–8 oktober. Här är alla cyklister som kör för Sverige i elitklasserna i Treviso, damerna på lördagen och herrarnas lopp avgörs under söndagen.

VM-truppen damer elit

• Hanna Johansson, Baroudeur Fietsclub
  • Amanda Bohlin, CK Hymer
  • Hanna Nilsson, Åhus Cykelklubb