Agitator Whisky

Ny limiterad premiumwhisky från Agitator – Evidens: Svartvete

Agitator Whiskymakare, utmanardestilleriet i Arboga, som snabbt vuxit till ett av Nordens ledande, håller i sitt höga produktionstempo. I sitt tredje släpp på lika många veckor kommer en ny whisky i premiumserien Evidens. Men den som vill prova Evidens: Svartvete bör skynda sig, den senaste upplagan av Evidens sålde slut på fyra sekunder.

Evidens: Svartvete är den senaste premium-whiskyn från Agitator
Evidens: Svartvete är den senaste premium-whiskyn från Agitator Agitator Agitator

Evidensprodukterna görs i limiterad upplaga och har alla en egen smakkaraktär. Nu kommer nästa premiumwhisky från destilleriet i Arboga.

– I Evidens: Svartvete har whiskyn lagrats i små så kallade quarter casks som tidigare innehållit Oloroso-sherry, vilket ger en framträdande sherrysmak. Tillsammans med svartvetet blir det en helt ny smakupplevelse, säger Oskar Bruno, destillerichef på Agitator.

Svartvete är hårt rostad vetemalt, eller midnight wheat, som används primärt för tillverkning av stout och porter. Den ger den typiska mörka färgen på ölet och dess rostade toner, som även kommer fram i whiskyn.

Evidens: Svartvete görs med Agitators signaturteknik där destillatet tappas upp på fat vid en lägre alkoholhalt. Forskning visar nämligen att man får ut mer smak från tunnan just vid lägre alkoholhalt, eftersom mer extrakt från eken då får påverka whiskysmaken. Metoden bevarar och förstärker därmed smakerna, vilket ger whiskyn en helt unik identitet. Evidensen buteljeras sedan direkt från fat och har en styrka på 55 procent.

– Evidensen är en produkt där man verkligen märker skillnad på vår metod och den konventionella. Smakerna utvecklas på ett helt unikt sätt och ger en mer komplex smakupplevelse, säger Oskar Bruno.

Om Evidens: Svartvete:

Smaker: Russin, torkad frukt, rostad mandel, cederträ
Volym: 70 cl
Lanseringsdatum: 26 oktober, klockan 10.00
Pris: 899 SEK
Artikelnummer: 45515

Evidens: Svartvete är den senaste premium-whiskyn från Agitator
Agitator Agitator
Evidens: Svartvete kommer i en lyxig förpackning
Agitator Agitator

Om Agitator

Agitator Whiskymakare, grundat 2015, är marknadsledande i Sverige på svensk whisky och är ett helägt dotterbolag till Nordic Whisky Capital AB. Företaget producerar alkoholhaltiga drycker med whisky som sin huvudsakliga produkt under motto “Tänk om”, som uttrycker företagets innovativa tänkande och kundorientering. Bland varumärkena finns Agitator och Blind Seal. Destilleriet i Arboga leds av Oskar Bruno, som varit destillerichef sedan företagets grundande.

Följ Agitator Whisky

Senaste pressmeddelandena från Agitator Whisky