Almega beklagar Kommunals varsel

Almega Tjänsteförbunden har idag tagit emot ett varsel om konflikt från Kommunalarbetareförbundet på hemserviceavtalet.

– Det är beklagligt att Kommunal väljer att varsla om konflikt. Med tanke på det tuffa ekonomiska läget och rådande osäkerhet måste parterna ta ansvar. Vi hade gärna fortsatt förhandlingarna, säger Kajsa Eldin, förhandlingsledare på Almega Tjänsteförbunden.

Kommunals varsel om konflikt inkom i dag onsdagen den 4 oktober och stridsåtgärderna träder i kraft fredagen den 13 oktober klockan 12.00.

– Kommunal vill helt enkelt ha mer än alla andra på svensk arbetsmarknad. Vår förhoppning är att vi nu under medling kan nå en överenskommelse innan konflikten bryter ut, säger Kajsa Eldin.

Kommunals agerande innebär också att de bryter mot den modell för lönesättning som råder i Sverige och som stått som garant för stabilitet och goda villkor för både medarbetare och företag. Modellen har också inneburit ordentliga reallöneökningar för alla yrkesgrupper sedan den infördes för 25 år sedan.

– Vi har verkligen ansträngt oss under förhandlingarna, men vi håller oss till den svenska modellen. I de avtal som vi tecknar måste allt rymmas inom de ramar som arbetsmarknadens parter bestämt tillsammans och som gäller alla. Det tjänar alla på i längden, säger Kajsa Eldin.

– Nu inleds en grundlig analys av varslet och vilka effekter en utbruten konflikt skulle innebära, säger Kajsa Eldin

Kajsa Eldin, förhandlingsledare, Almega Tjänsteförbunden.

Almega presenterar tillväxtpaket för ett starkare Sverige24.6.2024 06:00:00 CEST | Pressmeddelande

Efter flera år av akuta krisinsatser finns nu utrymme för långsiktiga reformer som stärker Sveriges tillväxtkraft. “Almega vill se skattelättnader för såväl anställda som arbetsgivare men även satsningar på arbetsmarknadsutbildningar och kompetensutveckling. Sedan måste regeringen tänka om gällande arbetskraftsinvandringen”, säger Fredrik Östbom, näringspolitisk chef på Almega.