Djurens Rätt till regeringen: Svik inte försöksdjuren!

Sveriges 3R-center, som spelar en viktig roll i arbetet för att ersätta, minska och förfina djurförsök, ser ut att för första gången bli utan öronmärkt finansiering, enligt regeringens framlagda budgetproposition. Ett riktigt bakslag och svek för djuren, det svenska folket och forskningen menar Djurens Rätt.

– Detta är ett oerhört svek mot både försöksdjuren och det svenska folket som vill se en övergång till djurfri forskning snarast möjligt. Vi uppmanar regeringen att prioritera en fortsatt satsning på Sveriges 3R-center, där finansieringen håller samma eller högre nivå som tidigare, säger Camilla Bergvall, riksordförande för Djurens Rätt.

Sveriges 3R-center som funnits sedan 2017, har en målsättning att ersätta (replace), minska (reduce) och förfina (refine) djurförsök. Centret har sedan tidigare blivit tilldelat 15 miljoner årligen och fungerar idag som en etablerad kontaktpunkt för 3R-frågor i Sverige.

Nästa år ser däremot 3R-centret ut, enligt regeringens framlagda budgetproposition, att bli utan öronmärkt finansiering. Något som skulle innebära flera steg bakåt i arbetet för ökad djurvälfärd och minskningen av djur i djurförsök.

– Djurens Rätt grundades 1882 som en reaktion på just djurförsöken. I över 140 år har vi arbetat för att djur inte ska behöva plågas, lida och dö för vetenskapliga syften. Under den tiden har både Sverige och EU fattat beslut om att både begränsa och fasa ut djurförsök så fort som möjligt. Att regeringen år 2023 föreslår att strypa satsningarna på Sveriges 3R-center, som under senare år spelat en viktig roll för Sveriges arbete med att ersätta, minska och förfina djurförsök, rimmar inte väl, avslutar Camilla Bergvall.

Djurens Rätt har startat en namninsamling för att uppmana regeringen med landsbygdsminister Peter Kullgren i spetsen att låta 3R-centret få fortsatt öronmärkt finansiering.

Foto: Shutterstock

Om oss

Djurens Rätt arbetar globalt för att göra skillnad för de djur som är flest och har det sämst. Det har vi gjort sedan 1882. Med målinriktade kampanjer, företagssamarbeten och politiskt påverkansarbete är vi en av världens ledande djurrätts- och djurskyddsorganisationer, med fler än 50 000 medlemmar i Sverige.

Djurens Rätt är helt beroende av gåvor och medlemskap. Det är alla gåvogivare och medlemmar som är Djurens Rätt. Vi har 90-konto och kontrolleras av Svensk Insamlingskontroll. Vi är också granskade och godkända av Givarguiden.

Ny rapport: Ett djurskydd värt att tala om29.5.2024 09:00:00 CEST | Pressmeddelande

I Djurens Rätts senaste rapport “Djurskydd värt att tala om – Viktiga steg för politiken att ta i dag” listas åtgärder för att förbättra djurskyddet i Sverige och samtidigt driva utvecklingen i resten av EU. Rapporten utgår från regeringsuppdraget om konkurrenskraft och ett starkt djurskydd, och presenterar politiska lösningar för hönor, grisar, kycklingar och nötdjur, samt åtgärder för att främja växtbaserade innovationer.