Agitator Whisky

Agitator växlar upp – tre släpp på en månad

Svenska Agitator Whiskymakare släpper under oktober månad en ny produkt var tionde dag, med start den 6 oktober. Genomtänkta smaker och banbrytande tillverkning är fortsatta ledord för den offensiva whiskymakaren som växlar upp med de tre nya produkterna Evidens: Svartvete, SamuelWhisky no. 2 och ett mixpack med utvalda smakprover.

Agitators Mixpack innehåller fyra olika whiskies.
Agitators Mixpack innehåller fyra olika whiskies. Agitator. Agitator

Agitator fortsätter sitt höga produktionstempo genom att släppa tre nya produkter på en månad, och mer är att vänta innan året är slut. Trots en skakig omvärld finns det inga tankar på att sakta ner på destilleriet i Arboga.

– Efter knappt två år på marknaden kan vi se att vårt sätt att göra whisky fungerar, säger Oskar Kalmaru, vd på Agitator Whiskymakare. De här lanseringarna visar att det är fullt möjligt att skapa riktigt god whisky med nya smaker till bra priser.

Förutom ett mixpack med favoriter ur Agitators sortiment kommer ännu ett släpp från succésamarbetet med whiskyprofilen Samuel Lindlöf och nästa utgåva ur Agitators limiterade premiumserie Evidens, kallad Evidens: Svartvete.

– Våra Evidensprodukter bevisar att man kan få ut mer smak från faten om man lagrar vid 55 procent alkoholhalt, alltså lite lägre fyllnadsstyrka än traditionellt. Det är vårt signum. Svartvetets rostade toner gifter sig fint med sötman från sherryfaten, säger Oskar Bruno, destillerichef på Agitator.

Mixpack - 6 oktober (279 kronor)

Agitator har aldrig förlorat en upphandling med Systembolaget. Nu släpps 10 000 enheter av ett mixpack av utvalda svenska whiskies. I mixpacket, som inspirerats av en coffee table-bok ingår fyra stycken 5 cl-flaskor av sorterna Single Malt, Rök, Argument: Kastanj och Blind Seal.

SamuelWhisky no. 2 - 16 oktober (899 kronor)

– Denna gång har jag skapat en riktigt livlig whisky där torvröken verkligen tar plats! Detta genom att blanda whisky från två 200-liters fat: ex-Islay och bourbon, säger Samuel Lindlöf om sin andra whisky tillsammans med Agitator.

Blandningen är minimalt filtrerad och buteljerad på sin naturliga styrka om 58,7 procent.

Evidens: Svartvete - 26 oktober (899 kronor)

Evidens: Svartvete är den senaste av Agitators limiterade Evidens-produkter. Sherry och torkad frukt dominerar smaken i denna bärnstensfärgade whisky. Svartvetet ger toner av rostad mandel och cederträ. Evidensprodukterna från Agitator görs i begränsad upplaga som buteljeras direkt från fat, vilket ger en alkoholhalt på 55 procent.

Fler lanseringar att vänta 2023
Agitators offensiva år slutar dock inte i oktober. Redan i november väntar ytterligare lanseringar. Under 2023 har det förutom höstens släpp redan hunnit bli tre lanseringar från uppstickaren från Arboga.

Evidens: Svartvete kommer i en lyxig förpackning
Agitator Agitator
Förpackningen är inspirerad av en bok.
Agitator Whiskymakare Agitator Whiskymakare
SamuelWhisky no. 2 är det andra samarbetet mellan Agitator och Samuel Lindlöf.
Agitator Agitator

Följ Agitator Whisky

Senaste pressmeddelandena från Agitator Whisky

Agitator satsar internationellt och byter utseende - export en tredjedel av försäljningen19.4.2024 07:31:00 CEST | Pressmeddelande

Det framåtlutade svenska whiskydestilleriet från Arboga byter under våren namn och design på sina storsäljare. Uppdateringarna ska passa den växande internationella publiken och ge en mer exklusiv känsla även på hemmaplan. “Vi har gått från att vara ett lokalt whiskymärke till att bli ett exportföretag. Redan förra året omsatte exporten sju miljoner”, säger Oskar Kalmaru, vd på Agitator.