Godare vinner svenska SEO-priset
För drygt ett år sedan lanserade Aftonbladet sajten Godare.se. Igår kväll vann sajten det svenska SEO-priset 2023 i kategorin Mat & recept. ”Vi har gått från noll till 100 på bara ett år, säger Jonas Dahnér”, SEO-specialist på Godare.se.

I dag är Godare.se en av Sveriges bäst presterande matsajter – och kammar nu hem svenska SEO-priset i kategorin ”Mat och recept”. Priset går enligt juryn till ”en sajt som verkligen utmärkt sig och gått från 250 000 besökare i månaden till en miljon besökare i månaden”.
– Det är superkul att få ett kvitto på ett bra arbete. Jag är glad att vi uppmärksammas i branschen och som SEO-specialist är jag självklart jättestolt över priset, säger Jonas Dahnér, SEO-specialist.
SEO står för Search Engine Optimizing, sökmotoroptimering som gör att artiklar och recept hamnar högt upp på Google och andra sökmotorer. Arbetet med att göra artiklar och recept lätta att hitta på nätet engagerar hela Godare-redaktionen. Där ligger en del av förklaringen till framgången.
– Jag är ensam SEO-specialist med en liten men stark redaktion som besitter stor kunskap för SEO, säger Jonas Dahnér.
Godare.se har också tillgång till ett starkt team av utvecklare, UX och videoproducenter som fokuserar på att ge besökarna ett bra innehåll och en bra användarupplevelse på en sajt som är lätt att navigera på. Stort fokus sätts också på internlänkning för att få besökarna att fördjupa sig mer.
Lena Widman, redaktionell chef på Godare.se, är stolt över den fina utmärkelsen.
– Att trafiken vuxit så starkt på bara ett år beror på ett fantastiskt fint samarbete mellan redaktion, SEO och Aftonbladets utvecklingsteam. Men vår matresa har bara börjat, vi fortsätter satsa och utvecklas som en av Sveriges största matsajter med populära matprofiler, nyskapande video och fler inspirerande recept, säger hon.
Godare.se är en del av Aftonbladets och Schibsteds matuniversum. Tillsammans med den linjära tv-kanalen Godare ger sajten matinspiration till vardag, fredag och fest och växer också starkt på sociala medier.
Svenska SEO-priset är en ideell organisation, instiftad 2019 med Pixel Nordic som huvudsponsor.
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Jonas Dahner, SEO-specialist, Aftonbladet Godare. Telefon: 070-659 3907 E-post: jonas.dahner@aftonbladet.se
Lena Widman, redaktionell chef Godare.se. Telefon: 070-676 23 10. E-post: lena.widman@aftonbladet.se
Nyckelord
Kontakter
Petter OvanderKommunikationschef, Schibsted News Media, Sverige
Tel:070-268 26 64petter.ovander@schibsted.comBilder


Länkar
Rethinking things since 1839
Schibsted är en familj av digitala varumärken med en stark position i Norden och cirka 6000 anställda. Miljoner människor använder dagligen våra marknadsplatserna, mediehus och digitala tjänster. Vår gemensamma mission ”empowering people in their daily lives” är förankrad i vårt mediearv och i en tradition av ständig förändring. Aftonbladet är ett av våra mediehus.
Följ Vend
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Vend
Vend stärker ledningen – Yale Varty blir ny Chief Commercial Officer (CCO)15.10.2025 12:00:00 CEST | Pressmeddelande
Ett viktigt steg för att stärka Vends kommersiella ledarskap inför framtiden, enligt Christian Printzell Halvorsen, VD för Vend.
Vend appoints Carl Vult von Steyern as Director of Advertising3.9.2025 08:30:00 CEST | Pressmeddelande
Vend, the Nordic marketplace group behind Blocket (Sweden), Finn (Norway), Tori (Finland) and DBA (Denmark), is accelerating the transformation of its advertising business by appointing Carl Vult von Steyern as Director of Advertising Products & Operations.
Vend appoints Maria Sandgren as new EVP & Chief Product and Technology Officer15.5.2025 10:05:00 CEST | Pressmeddelande
Today, Vend appointed Maria Sandgren as Executive Vice President and Chief Product & Technology Officer.
Schibsted Marketplaces becomes Vend: A new name for a smarter future12.5.2025 09:00:00 CEST | Press Release
Schibsted Marketplaces announces its official change into Vend today, marking a bold new chapter as a unified, purpose-driven family of marketplaces across the Nordics. The new name and brand identity reflect the company’s ongoing evolution as a leading digital marketplaces company committed to helping users make smarter choices and spend their time wisely.
Schibsted Marketplaces avslöjar nytt företagsnamn: Vend14.1.2025 17:34:49 CET | Pressmeddelande
"Vend markerar början på en enad satsning. Med det här nya namnet förenar vi vår nordiska familj av marknadsplatser – och förvandlar dem till en kraftfull innovationsmotor," säger Christian Printzell Halvorsen. Den fullständiga övergången till Vend är planerad till andra kvartalet 2025.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum