Kommunal

Kommunal välkomnar Socialdemokraternas ekonomiska vänstersväng

Idag presenterade Socialdemokraterna sin skuggbudget. Kommunal välkomnar budgeten som är ett tydligt alternativ till regeringens ekonomiska politik men hade samtidigt hoppats på en mer offensiv politik för välfärden. Ett stort frågetecken är fortfarande karensavdraget. Socialdemokraterna gick till val på att genomföra en miljardreform för att förändra karensavdraget. Trots detta så lyser skarpa förslag med sin frånvaro.

Malin Ragnegård, Förbundsordförande Kommunal
Malin Ragnegård, Förbundsordförande Kommunal Foto: Kommunal

– Nu har Socialdemokraterna lagt två budgetar i opposition utan att det finns någon miljardsatsning på att åtgärda karensavdraget. Menar man allvar med att prioritera välfärden och hushållens ekonomi – då är det inte inget svårt beslut att avskaffa det orättvisa karensavdraget. Vi förstår inte vad man väntar på, säger Malin Ragnegård förbundsordförande för Kommunal.

I Skuggbudgeten finns bland annat en bankskatt, indexering av statsbidragen, ökade resurser till välfärden och tydliga satsningar på dem som har det svårast ekonomiskt. Allt detta är tecken på en ny och bättre ekonomisk politik från Socialdemokraterna än vad Kommunal sett på länge.

– Sverige behöver ett tydligt alternativ till regeringens nedskärningspolitik och skuggbudgeten är ett bra steg i rätt riktning. Kommunal välkomnar den påbörjade vänstersvängen men om Sverige återigen ska bli ett tryggt välfärdsland behöver Socialdemokraterna utveckla en än mer offensiv välfärdspolitik, säger Malin Ragnegård förbundsordförande för Kommunal.

När nyheter om varsel, anställningsstopp och nedskärningar duggar tätt så är det inte läge att lägga strama budgetar. Även i tider av kris och skenande inflation måste Sverige kunna säkra välfärdens finansiering. Kommunal menar att det är olyckligt att Socialdemokraterna anpassar sig till regeringens reformutrymme i stället för att låta behoven i välfärden styra. Det går inte att bromsa sig ur en välfärdskris.

Om oss

Över en halv miljon människor runt om i hela landet. Med viktiga jobb, värda att älska, dygnets alla timmar. Inom fler än 230 yrken. Det är vi som är Kommunal. Vi bemannar den välfärdsmotor som får Sverige att fungera, de ekonomiska hjulen att snurra och gör människors liv bättre.

Följ Kommunal

Senaste pressmeddelandena från Kommunal

Larmen inifrån förskolan: nedskärningarna drabbar barnens hälsa11.3.2024 13:06:00 CET | Pressmeddelande

Läget är pressat för många av Sveriges kommuner och nu förbereder sig personalen inom skola och förskola för den våg av nedskärningar som väntas i år. Nu kommer larmen inifrån om att nedskärningarna riskerar att leda till att läroplanen inte efterlevs. Personalen är även oroliga för att besparingarna i verksamheten kommer leda till sämre mående och hälsa hos barnen. Det visar en enkät som fackförbundet Kommunal gjort.