Jonas Thulin blir AP3s nya Kapitalförvaltningschef

Tredje AP-fonden (AP3) har utsett Jonas Thulin till ny Kapitalförvaltningschef.

Jonas är idag chef för kapitalförvaltningen på Erik Penser Bank och tillträder tjänsten på AP3 senast den 4 januari 2024.

Jonas har sin bakgrund i Nordea, där han bland annat varit Head of Asset Allocation, Head of Global Alpha Strategy samt Head of Strategy and Research. Han har även arbetat i flera kapitalmarknader globalt, såväl i London som New York. Jonas har också verkat som lärare och handledare i nationalekonomi vid Stockholms universitet samt australiensiska University of Queensland.

Staffan Hansén, vd AP3 är mycket nöjd med rekryteringen och kommenterar:

”Jonas Thulin brinner för kapitalförvaltning och de finansiella marknaderna, har jobbat brett med olika tillgångsslag och har djup kunskap inom hållbarhet. Jonas kommer in som en god och kommunikativ ledare med utmärkta förutsättningar att utveckla kapitalförvaltningen vidare.”

Jonas Thulin, tillträdande kapitalförvaltningschef (Chief Investment Officer) för AP3:

”Jag ser fram emot att tillsammans med organisationen fortsätta att bedriva en kapitalförvaltning i världsklass. AP3s viktiga uppdrag för det allmänna pensionssystemet är särskilt spännande och jag ser fram emot att tillsammans med kollegorna med deras djupa kompetens och kunnande fortsätta utveckla och förädla förvaltningen.”

Jonas efterträder Pablo Bernengo som lämnar AP3 senast den 7 januari.

För eventuell ytterligare information kontakta:

Lil Larås Lindgren, Chef kommunikation AP3, 0709 517 223 eller lil.lindgren@ap3.se

Om Tredje AP-fonden:

Tredje AP-fonden (AP3) är en av fem buffertfonder inom det svenska allmänna pensionssystemet. Fonden har riksdagens uppdrag att förvalta fondkapitalet till största möjliga nytta för pensionssystemet genom att skapa en hög avkastning genom föredömlig förvaltning.

Per den 30 juni 2023 förvaltade fonden 491,5 miljarder kronor och avkastningen uppgick till 5,5 procent efter kostnader. Den senaste 5-årsperioden redovisar AP3 en avkastning om 8,1 procent och för 10-årsperioden redovisar AP3 en avkastning om 9,3 procent i genomsnitt per år.

Läs mer om Tredje AP-fonden på www.ap3.se

Om oss

AP3 är en av fem buffertfonder inom det svenska allmänna pensionssystemet. Per den 31 december 2021 förvaltade fonden 502,3 miljarder kronor. Fonden har riksdagens uppdrag att förvalta fondkapitalet till största möjliga nytta för pensionssystemet genom att skapa en hög avkastning till en låg risknivå på ett föredömligt sätt. Läs mer om Tredje AP-fonden på ap3.se

AP3 and Wafra form new investment platform to pursue private equity co-investments5.12.2023 14:03:22 CET | Press release

New venture combines the deal flow and investment capital of its founders New York and Stockholm, December [5], 2023 – The Third Swedish National Pension Fund (“AP3”) and Wafra Inc. (“Wafra”) today announced the formation of an investment platform called Covalent. The platform is focused on pursuing a new approach to private equity co-investing, harnessing the capabilities, networks and experience of a small number of large, forward-thinking, global asset owners.

AP3 och Wafra bildar en ny investeringsplattform för att göra private equity co-investments5.12.2023 14:01:37 CET | Pressmeddelande

Ett nytt samarbete kombinerar affärsmöjligheter och investeringskapital från dess grundare. New York och Stockholm, 5 december, 2023. Tredje AP-fonden (”AP3”) och Wafra Inc. (”Wafra”) tillkännagav idag bildandet av en investeringsplattform kallad Covalent. Plattformen fokuserar på ett nytt tillvägagångssätt för att generera och genomföra s.k. co-investments (saminvesteringar) inom private equity genom att utnyttja kapaciteten, nätverken och erfarenheten hos ett litet antal större, framåtblickande, globala kapitalförvaltare.