Delade elsparkcyklar – främst för nöje och inte så miljövänligt som tänkt, enligt ny forskning
Delade elsparkcyklar har fått både kritik och beröm som ett miljövänligt komplement till kollektivtrafiken och därmed alternativ till bilen. Phil Flores disputerar vid Lunds universitet med en avhandling som avslöjar att resor med delade elsparkcyklar- och elcyklar i huvudsak ersätter kollektivtrafik och gång, snarare än bilresor. Resultatet pekar på att många använder dessa fordon för underhållning och för att transportera sig till eller från sociala evenemang som fester, nattklubbar eller restaurangbesök.

Den aktuella doktorsavhandlingen granskar vad som motiverar människor att välja delade elsparkcyklar och elcyklar, hur dessa fordon används och vilka resenärer som föredrar dem. En central insikt är att resenärerna främst använder elsparkcyklar och elcyklar för hela resan, snarare än som ett sätt att ta sig till närmaste kollektivtrafikstation. De flesta tillfrågade sa att de skulle ha promenerat eller använt kollektivtrafik om de inte hade använt dessa fordon.
–För många människor är användningen av delade elsparkcyklar och elcyklar inte primärt ett praktiskt eller miljövänligt val, utan en källa till positiva känslor. Det handlar helt enkelt om att ha roligt, säger Phil Flores.
–För en lyckad reglering och integrering av nya färdmedel i transportsystemet bör man reflektera över hur de faktiskt kommer att användas, menar Phil Flores.
För att delade elsparkcyklar- och elcyklar ska fungera som ett komplement till kollektivtrafiken och i ökad grad ersätta bilanvändningen föreslås följande åtgärder:
- Integrera fordonen i kollektivtrafiksystemet med hjälp av en ökad förståelse för hur de faktiskt kommer att användas.
- Skapa mer infrastruktur för fordonen i stadsmiljön.
- Subventionera fordonen i områden där kollektivtrafikinfrastruktur saknas eller där det är vanligt med korta resor, särskilt med bil.
- Främja användningen av dessa fordon genom att framhålla de roliga och njutbara aspekterna av resan.
- Inför nya funktioner kopplade till fordonen på en kontinuerlig basis för att behålla användarnas intresse.
Fredagen den 13 oktober kl 10.00 försvarar Phil Flores sin avhandling "Not all green innovations are created equal: Consumer innovativeness and motivations in the adoption of shared micromobility" på Holger Crafoords Ekonomicentrum, Tycho Brahes väg 1, Lund (EC3: Karlsson).
Nyckelord
Kontakter
Phil FloresDoktorandEkonomihögskolan, Lunds universitet och K2, Nationellt kunskapscentrum för kollektivtrafik
Tel:0732 454 719phil.flores@fek.lu.seLänkar
K2 är Sveriges nationella centrum för forskning och utbildning om kollektivtrafik. Här möts akademi, offentliga aktörer och näringsliv för att tillsammans diskutera och utveckla kollektivtrafikens roll i Sverige. K2 drivs och finansieras av Lunds universitet, Malmö universitet och VTI i samarbete med Region Stockholm, Västra Götalandsregionen och Region Skåne. Vi får stöd av Vinnova, Formas och Trafikverket. www.k2centrum.se - http://www.k2centrum.se/
Följ VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut
Statliga subventioner och nationella biljettsystem för kollektivtrafik i Europa20.3.2025 06:00:00 CET | Pressmeddelande
För att göra det enklare och billigare att resa kollektivt och för att minska transporters klimatbelastning har flera länder i Europa introducerat statliga subventioner och nationella biljettsystem. I Sverige ökar istället kostnaderna för att resa kollektivt i högre takt än för resor med bil och utredningen om ett nationellt biljettsystem för all kollektivtrafik har inte lett fram till något konkret resultat.
Var femte singelolycka på cykel i mars orsakas av grus18.3.2025 15:13:29 CET | Pressmeddelande
Det som göms i snö... När våren kommer och snön smälter bort täcks många cykelbanor av ett tjockt lager grus. Inte nog med att stenarna är vassa och lätt orsakar punktering, dessutom har gruset motsatt effekt på den då torra asfalten, mot på snö och is. Det blir väldigt halt.
VTI rekryterar till nytt kontor i Skellefteå10.3.2025 06:00:00 CET | Pressmeddelande
VTI:s Norrlandssatsning har tagit ett viktigt steg framåt. 3 mars tillträdde Pia Kristiansson tjänsten som utredare med ansvar för att bygga upp VTI:s verksamhet i de norra delarna av landet. Arbetet sker i samarbete med Arctic Center for Energy, ACE, och Skellefteå Science City.
Privat laddning viktigare än offentlig för elbilsköpare6.2.2025 06:00:00 CET | Pressmeddelande
Tillgången till privat laddningsmöjlighet är en starkt bidragande faktor för att köpa elbil. Samhället bör ompröva den kraftiga utbyggnaden av publik laddning och i stället satsa mer på att tillgodose behovet av privat laddning, i synnerhet vid flerbostadshus.
Goda möjligheter stärka framtidens skogsbilvägar3.2.2025 08:31:25 CET | Pressmeddelande
Sveriges skogsbilvägar är varken anpassade för tyngre fordon eller klimatförändringen. Det är den dåliga nyheten. Den goda nyheten att det finns flera kostnadseffektiva sätt att i framtiden förbättra och förstärka vägarna. Det visar ett stort forskningsprojekt som nyligen har avslutats.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum