AB Bostaden i Umeå yrkar hyreshöjning med 9 procent

Allmännyttan i Umeå har nu presenterat sina krav på nya höjningar av hyrorna 2024 i Umeå. Höjningar på 9 procent är långt ifrån rimligt och något Hyresgästföreningen aldrig kommer att acceptera.

Umeå, fotograf: Hyresgästföreningen

-Hyresgästerna är mycket hårt pressade av ett år av levnadskostnadskris och höga hyreshöjningar, många hyresgäster har under lång tid haft svårt att få sin hushållsbudget att gå ihop. Vi hyresgäster kan inte förväntas ta hela notan för allmännyttans kostnadsökningar när det är tuffa tider. Vi får inte glömma bort att kommunala bostadsbolag (Allmännyttan) har som uppgift att erbjuda goda hyresbostäder för alla – oavsett inkomst, säger Kerstin Granberg-Lundgren, ordförande Hyresgästföreningen Södra Västerbotten.

Trots att fastighetsbranschen gått som tåget det senaste årtiondet präglades hyresförhandlingarna förra året av ett högt tonläge och skyhöga krav från många fastighetsägare, som ville få kompensation direkt från hyresgästerna.

Hyresgästföreningen tror och hoppas att förhandlingarna kommer gå smidigare än ifjol, men vi räknar med tuffa förhandlingar även i år.

Kerstin Granberg-Lundgren, ordförande Hyresgästföreningen Södra Västerbotten: 070-242 24 10