Aftonbladet skapar AI-nav för framtidens journalistik
Aftonbladet storsatsar på journalistik och artificiell intelligens. Sju medarbetare ska i ett nytt AI-nav på heltid utforska den nya tekniken och vad den kan göra för journalistiken. Den tvärfunktionella gruppen ska utforska, testa och implementera AI i Aftonbladet för att göra arbetet mer effektivt och upplevelsen för användarna mer relevant.

– För oss är det viktigt att inte bara hänga med – utan leda den här utvecklingen, säger Martin Schori, bitr redaktionschef på Aftonbladet.
Aftonbladets nya AI-nav är en tvärfunktionell projektgrupp med sju medarbetare från nyhets-, sport- och poddredaktionen, samt utvecklingsteamet. De sju frikopplas från sina ordinarie jobb för att på heltid arbeta i AI-navet.
Gruppen ska ha fullt fokus på att identifiera, experimentera och implementera AI-lösningar i arbetet på Aftonbladet. Det kan handla om nya verktyg och tjänster men också genomlysa avdelningarnas arbetsprocesser för att göra jobbet mer effektivt – och roligare.
Navet ska också säkerställa att Aftonbladet använder AI på ett ansvarsfullt och transparent sätt.
– AI har tagit världen med storm och alla mediehus undersöker nu hur vi kan använda oss av det. Aftonbladet har en tradition av att ligga i framkant och navet är ett sätt att fortsätta göra det, säger Lena K Samuelsson, publisher på Aftonbladet.
Målet är inte bara att optimera hur vi arbetar idag utan också att hitta helt nya sätt att leverera journalistik till läsare, lyssnare och tittare.
AI-navet projektleds av Emilia Cederholm, vars ordinarie roll är breakingchef på Sportbladet.
– Det är ett mycket spännande projekt och jag ser fram emot att jobba med det här superladdade och duktiga teamet som nu får chansen att dyka ner i AI-världen och sedan ta vidare det ut till hela Aftonbladet och vår publik, säger hon.
Sedan AI-boomen i vintras har Aftonbladet lanserat flera initiativ med hjälp av ny teknik. Bland annat har ett verktyg tagits fram som sparar tid och resurser för journalisterna, exempelvis automatisk textning av videos och ett transkriberingverktyg som på sekunder omvandlar ljud till text. Dessutom har Aftonbladet AI-genererade sammanfattningar i utvalda artiklar på Aftonbladet.se.
– Teknik är så klart inte ett mål i sig utan ett verktyg för att uppnå målet: en modern och effektiv nyhetstjänst. Navet kommer vara en bärande del i detta. Det känns väldigt kul att vi kan göra en sån här stor satsning med kompetenta och härliga kollegor, säger Martin Schori.
Aftonbladets AI-nav
Emilia Cederholm, projektledare
Katarzyna Rosiak, utvecklare
Mikaela Saletti, UX/design
Konrad Cronsioe, sidredaktör
Patrik Syk, executive poddproducent
Oleksandr Derechei, utvecklare
Elin Wieslander, onlineredaktör.
Gruppen stöttas av Moa Gårdh, produktchef och representant för Aftonbladets ledningsgrupp och Martin Schori, biträdande redaktionschef och representant för redaktionsledningen.
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Martin Schori, biträdande redaktionschef, Aftonbladet. Telefon: 070-161 99 47 E-post: martin.schori@aftonbladet.se
Moa Gårdh, produktchef, Aftonbladet. Telefon: 073-739 97 15. E-post: moa.gardh@schibsted.com.
Nyckelord
Kontakter
Petter OvanderKommunikationschef, Schibsted News Media, Sverige
Tel:070-268 26 64petter.ovander@schibsted.comBilder

Rethinking things since 1839
Schibsted är en familj av digitala varumärken med en stark position i Norden och cirka 6000 anställda. Miljoner människor använder dagligen våra marknadsplatserna, mediehus och digitala tjänster. Vår gemensamma mission ”empowering people in their daily lives” är förankrad i vårt mediearv och i en tradition av ständig förändring. Aftonbladet är ett av våra mediehus.
Följ Vend
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Vend
Vend stärker ledningen – Yale Varty blir ny Chief Commercial Officer (CCO)15.10.2025 12:00:00 CEST | Pressmeddelande
Ett viktigt steg för att stärka Vends kommersiella ledarskap inför framtiden, enligt Christian Printzell Halvorsen, VD för Vend.
Vend appoints Carl Vult von Steyern as Director of Advertising3.9.2025 08:30:00 CEST | Pressmeddelande
Vend, the Nordic marketplace group behind Blocket (Sweden), Finn (Norway), Tori (Finland) and DBA (Denmark), is accelerating the transformation of its advertising business by appointing Carl Vult von Steyern as Director of Advertising Products & Operations.
Vend appoints Maria Sandgren as new EVP & Chief Product and Technology Officer15.5.2025 10:05:00 CEST | Pressmeddelande
Today, Vend appointed Maria Sandgren as Executive Vice President and Chief Product & Technology Officer.
Schibsted Marketplaces becomes Vend: A new name for a smarter future12.5.2025 09:00:00 CEST | Press Release
Schibsted Marketplaces announces its official change into Vend today, marking a bold new chapter as a unified, purpose-driven family of marketplaces across the Nordics. The new name and brand identity reflect the company’s ongoing evolution as a leading digital marketplaces company committed to helping users make smarter choices and spend their time wisely.
Schibsted Marketplaces avslöjar nytt företagsnamn: Vend14.1.2025 17:34:49 CET | Pressmeddelande
"Vend markerar början på en enad satsning. Med det här nya namnet förenar vi vår nordiska familj av marknadsplatser – och förvandlar dem till en kraftfull innovationsmotor," säger Christian Printzell Halvorsen. Den fullständiga övergången till Vend är planerad till andra kvartalet 2025.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum