Aftonbladet skapar AI-nav för framtidens journalistik
Aftonbladet storsatsar på journalistik och artificiell intelligens. Sju medarbetare ska i ett nytt AI-nav på heltid utforska den nya tekniken och vad den kan göra för journalistiken. Den tvärfunktionella gruppen ska utforska, testa och implementera AI i Aftonbladet för att göra arbetet mer effektivt och upplevelsen för användarna mer relevant.

– För oss är det viktigt att inte bara hänga med – utan leda den här utvecklingen, säger Martin Schori, bitr redaktionschef på Aftonbladet.
Aftonbladets nya AI-nav är en tvärfunktionell projektgrupp med sju medarbetare från nyhets-, sport- och poddredaktionen, samt utvecklingsteamet. De sju frikopplas från sina ordinarie jobb för att på heltid arbeta i AI-navet.
Gruppen ska ha fullt fokus på att identifiera, experimentera och implementera AI-lösningar i arbetet på Aftonbladet. Det kan handla om nya verktyg och tjänster men också genomlysa avdelningarnas arbetsprocesser för att göra jobbet mer effektivt – och roligare.
Navet ska också säkerställa att Aftonbladet använder AI på ett ansvarsfullt och transparent sätt.
– AI har tagit världen med storm och alla mediehus undersöker nu hur vi kan använda oss av det. Aftonbladet har en tradition av att ligga i framkant och navet är ett sätt att fortsätta göra det, säger Lena K Samuelsson, publisher på Aftonbladet.
Målet är inte bara att optimera hur vi arbetar idag utan också att hitta helt nya sätt att leverera journalistik till läsare, lyssnare och tittare.
AI-navet projektleds av Emilia Cederholm, vars ordinarie roll är breakingchef på Sportbladet.
– Det är ett mycket spännande projekt och jag ser fram emot att jobba med det här superladdade och duktiga teamet som nu får chansen att dyka ner i AI-världen och sedan ta vidare det ut till hela Aftonbladet och vår publik, säger hon.
Sedan AI-boomen i vintras har Aftonbladet lanserat flera initiativ med hjälp av ny teknik. Bland annat har ett verktyg tagits fram som sparar tid och resurser för journalisterna, exempelvis automatisk textning av videos och ett transkriberingverktyg som på sekunder omvandlar ljud till text. Dessutom har Aftonbladet AI-genererade sammanfattningar i utvalda artiklar på Aftonbladet.se.
– Teknik är så klart inte ett mål i sig utan ett verktyg för att uppnå målet: en modern och effektiv nyhetstjänst. Navet kommer vara en bärande del i detta. Det känns väldigt kul att vi kan göra en sån här stor satsning med kompetenta och härliga kollegor, säger Martin Schori.
Aftonbladets AI-nav
Emilia Cederholm, projektledare
Katarzyna Rosiak, utvecklare
Mikaela Saletti, UX/design
Konrad Cronsioe, sidredaktör
Patrik Syk, executive poddproducent
Oleksandr Derechei, utvecklare
Elin Wieslander, onlineredaktör.
Gruppen stöttas av Moa Gårdh, produktchef och representant för Aftonbladets ledningsgrupp och Martin Schori, biträdande redaktionschef och representant för redaktionsledningen.
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Martin Schori, biträdande redaktionschef, Aftonbladet. Telefon: 070-161 99 47 E-post: martin.schori@aftonbladet.se
Moa Gårdh, produktchef, Aftonbladet. Telefon: 073-739 97 15. E-post: moa.gardh@schibsted.com.
Nyckelord
Kontakter
Petter OvanderKommunikationschef, Schibsted News Media, Sverige
Tel:070-268 26 64petter.ovander@schibsted.comBilder

Rethinking things since 1839
Schibsted är en familj av digitala varumärken med en stark position i Norden och cirka 6000 anställda. Miljoner människor använder dagligen våra marknadsplatserna, mediehus och digitala tjänster. Vår gemensamma mission ”empowering people in their daily lives” är förankrad i vårt mediearv och i en tradition av ständig förändring. Aftonbladet är ett av våra mediehus.
Följ Schibsted
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Schibsted
Schibsted Marketplaces avslöjar nytt företagsnamn: Vend14.1.2025 17:34:49 CET | Pressmeddelande
"Vend markerar början på en enad satsning. Med det här nya namnet förenar vi vår nordiska familj av marknadsplatser – och förvandlar dem till en kraftfull innovationsmotor," säger Christian Printzell Halvorsen. Den fullständiga övergången till Vend är planerad till andra kvartalet 2025.
Schibsted Marketplaces reveals new corporate brand name, Vend14.1.2025 17:34:49 CET | Press Release
“Vend marks the beginning of a united effort. With this new brand, we are bringing together our Nordic family of marketplaces – uniting them into one powerful force of innovation,” says Christian Printzell Halvorsen. The complete transition to Vend is scheduled for Q2 2025.
Hälften av second hand-köpen ersätter ett nytt köp14.6.2024 12:49:59 CEST | Pressmeddelande
Idag släpper Schibsted Marketplaces sin Second-Hand Effect-rapport som undersöker påverkan och fördelar med att köpa second-hand på marknadsplatserna Blocket, FINN, Tori och DBA.
Aftonbladet och SvD fortsätter växa digitala användarintäkter7.6.2024 07:01:00 CEST | Pressmeddelande
Krävande makroekonomi, hög inflation och höga räntor har fortsatt utmana boksluten för Schibsteds svenska mediehus. Framför allt annonsmarknaden har varit utmanande och lyft först i fjärde kvartalet. Prenumerationsaffären har, trots en stram ekonomi för hushållen, varit stabil. SvD redovisar ett rörelseresultat på 72 MSEK (64 MSEK) för 2023, medan Aftonbladet landar ett resultat på 38 MSEK (55 MSEK).
Sportbladet storsatsar på fotbolls-EM4.6.2024 07:01:00 CEST | Pressmeddelande
En dedicerad EM-podd, en 196-sidig EM-bibel och flera specialavsnitt av Fotbollsresan med Niva och Nordström. Det är tre av grundpelarna när Sportbladet nu på allvar drar igång fotbolls-EM. Erik Niva och Simon Bank är på plats på EM tillsammans med Johanna Frändén, Frida Fagerlund, Linn Nordström och Makoto Asahara.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum