Polarbröd Polarhjärtan är Årets Dagligvara 2023
Priset Årets Dagligvara delas ut av Svensk Dagligvaruhandel till den produkt som haft en särskilt framgångsrik och innovativ lansering i dagligvaruhandeln. Vinnare av det prestigefyllda priset går i år till Polarhjärtan från Polarbröd, en hjärteprodukt som föddes i sviterna av den brand som totalförstörde Polarbröds fabrik i Älvsbyn. Förutom äran kommer Polarbröd vinna omfattande exponering i dagligvaruhandelsaktörernas egna kanaler och ett presentkort hos samarbetspartnern NielsenIQ.

- Polarbröd lyckas, som ett välkänt och omtyckt varumärke, skapa känslor i brödhyllan. Med sina hjärtan möter produkten sina konsumenter med värme och charm. Juryn imponerades av att de med denna produkt lyckats driva tillväxt i hela den stora matbrödskategorin. Detta i en tid som präglats av pandemi, krig i Ukraina och en extrem matprisinflation, vilket varit extra utmanande för alla nylanserade produkter, säger Karin Brynell vd på Svensk Dagligvaruhandel och juryns ordförande.
Förutom äran kommer dagligvaruhandelsaktörerna ge Polarhjärtan omfattande exponering i de egna kanalerna. Dessutom får Polarbröd 400 000 kronor att använda hos samarbetspartnern NielsenIQ.
- Polarhjärtan lanserades år 2021 för att tacka och visa lite extra kärlek till alla som stöttade oss under vår resa tillbaka efter branden. Vi är oerhört stolta över att produkten har fortsatt ha en betydande plats i många svenskars hem, matsäckar och hjärtan även under de senaste åren. Och vi är såklart också väldigt stolta över det interna samarbetet med att ta fram produkten, säger Jenny Jeppsson, Marketing Area Manager Retail.
Priset Årets Dagligvara delas ut till den produkt som haft en särskilt framgångsrik lansering, bidragit till utveckling i sin kategori och fyllt ett nytt konsumentbehov. Priset delas ut av branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandel, samarbetspartner är NielsenIQ som bistår med försäljningsdata till juryns nomineringsarbete. Juryn består av representanter för dagligvaruhandeln, NielsenIQ och i år även en studentröst från Handelshögskolan i Stockholm. Juryn ansvarar för att nominera de tre produkter som presterat bäst sedan lansering under 2021. Därefter har en digital omröstning genomförts där medlemmar hos DLF och Svensk Dagligvaruhandel deltog. Priset har delats ut sedan 2006.
För ytterligare frågor kontakta;
Cecilia Anneling, kommunikationschef Svensk Dagligvaruhandel
Cecilia.anneling@svdh.se, 070 840 52 63
Kontakter
Cecilia AnnelingKommunikationschef
Tel:0708-40 52 63cecilia.anneling@svdh.seBilder


Länkar
Svensk Dagligvaruhandel är branschorganisation för dagligvaruhandeln som är en viktig del av livsmedelskedjan. Vi tar fram branschriktlinjer och överenskommelser, svarar på remisser och arbetar med samhälls- och näringspolitiska frågor. Våra medlemsföretag är Axfood, City Gross, Coop Sverige, ICA Sverige, Lidl Sverige, och Livsmedelshandlarna.
Följ Svensk Dagligvaruhandel
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Svensk Dagligvaruhandel
Julmusten är julens raket – försäljningen ökar med 585 procent på en vecka19.12.2025 11:00:00 CET | Pressmeddelande
Julen är årets mest intensiva period för dagligvaruhandeln i Sverige. Under veckan före jul ökar hushållens inköp med omkring 30 procent jämfört med en normal vecka – ett tydligt avsteg från handelns annars jämna försäljningsmönster. Samtidigt skjuter efterfrågan på flera julklassiker i höjden med flera hundra procent, och vissa kategorier uppvisar stora regionala skillnader. Det visar Svensk Dagligvaruhandels Julrapport 2025.
Fakta om maten: När varje minut räknas – hur dagligvaruhandeln förenklar konsumenternas vardag17.12.2025 10:28:21 CET | Pressmeddelande
I en vardag där tid är en bristvara spelar sättet vi handlar mat på en allt större roll. I en ny rapport visar Svensk Dagligvaruhandel hur långsiktiga satsningar på effektivare butiker, logistik och digitala lösningar har gjort det enklare och snabbare för konsumenterna att handla – samtidigt som handeln har kunnat använda sina resurser mer effektivt.
Volymtillväxt i dagligvaruhandeln under november17.12.2025 06:15:00 CET | Pressmeddelande
Försäljningen i dagligvaruhandeln ökade med 3,4 procent under november 2025, jämfört med samma månad 2024, enligt branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandels Dagligvaruindex.
Volymtillväxt i dagligvaruhandeln i oktober19.11.2025 06:15:00 CET | Pressmeddelande
Försäljningen i dagligvaruhandeln ökade med 5,5 procent i oktober 2025, jämfört med samma månad 2024, enligt branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandels Dagligvaruindex.
Här växer dagligvaruhandeln mest – nya butiker skapar lokala jobb17.10.2025 07:45:00 CEST | Pressmeddelande
Dagligvaruhandeln är en av Sveriges största arbetsgivare och spelar en central roll för sysselsättningen i hela landet. Många tar sina första steg in på arbetsmarknaden i en dagligvarubutik och för nyanlända fungerar handeln ofta som en viktig väg in i arbetslivet.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum