Peter Hellberg är Unionens nya förbundsordförande

Unionens kongress har valt Peter Hellberg till förbundsordförande för Sveriges största fackförbund. Peter har en lång och gedigen bakgrund inom Unionen och fackförbundsrörelsen.

Peter Hellberg vald till Unionens ordförande under Unionens kongress

– Det känns verkligen jättefint att jag har fått förtroendet att leda Unionen de kommande fyra åren. Tillsammans med hela förbundet ska jag fortsätta att driva frågor som ger Unionens medlemmar ett tryggt, utvecklande, hållbart och jämställt arbetsliv, säger Peter Hellberg.

– En av Unionens viktigaste uppgifter den kommande kongressperioden är att skapa ännu bättre förutsättningar för att bli fler förtroendevalda. Medlemmarna och lokala fackliga representanter är själen och hjärtat i ett fackförbund. Unionen är i grund och botten en gräsrotsrörelse och med förtroendevalda som förstår och driver medlemmarnas intressen fortsätter vi vara det förbund vi vill vara, säger Peter Hellberg.

Peter Hellberg vill även ägna kongressperioden åt att verka för att medlemmarnas möjlighet till kompetensutveckling stärks.

– Jag ser en oro bland Unionens medlemmar kopplat till att kompetens snabbt blir daterad på den föränderliga arbetsmarknad vi har nu. För mig och Unionen är det självklart att det måste finnas möjligheter att uppgradera sin kompetens i syfte att matcha de behov som arbetsgivare och arbetsmarknaden efterfrågar, säger Peter.

Peter Hellberg tillträder som förbundsordförande direkt efter att Unionen avslutar kongressen den 12 oktober. Till övriga roller i Unionens presidium valdes Victoria Kirchhoff till 1:e vice ordförande och Martin Johansson till 2:e vice ordförande.

Om Peter Hellberg

Peter har lång och gedigen erfarenhet av fackligt arbete. Hans fackliga bana startades sedan då han valdes in i den lokala fackklubben inom IBM i hemstaden Eskilstuna där han jobbade som systemutvecklare. Peter har suttit i Unionens presidium sedan Unionen bilades år 2008, och vid förbundets första ordinarie kongress valdes han till 1:e vice ordförande. Han har under denna tid haft flera nationella och internationella uppdrag. Peter är 57 år och bor i södra Stockholm.

Unionens förbundsstyrelse år 2023–2026

Peter Hellberg,  nyvald förbundsordförande för Unionen
Peter Hellberg, nyvald förbundsordförande för Unionen

Unionen - Sveriges största fackförbund

Vi är över 690 000 medlemmar på 88 000 arbetsplatser. Vi är 27 000 förtroendevalda på drygt 15 000 arbetsplatser. Unionen finns i allt från stora internationella koncerner till små familjeföretag, ensamföretag, organisationer och föreningar.

Unionen press svarar på medias frågor om Unionen. Vi förmedlar kontakter till våra förtroendevalda och experter inom bland annat arbetsmiljö, kompetensutveckling, utmaningar i tjänstemännens arbetsliv, lön och jämställdhet.

Välkommen att kontakta oss!

Unionens tankar och åsikter i aktuella frågor.