Från ekoägg till lidande på Håkantorp slakteri

Under 2022 transporterades minst 11 721 hönor med skador i hud och muskler till Sveriges största värphönsslakteri - ekologiskt certifierade Håkantorp. Djurens Rätt har tagit del av Livsmedelsverkets veterinärrapporter och lyfter fram problematiken med den fabriksartade hanteringen av djur, i samband med äggets dag.

Foto: Shutterstock

– Veterinärernas rapporter är fruktansvärd läsning och jag kan inte föreställa mig vilket lidande hönorna tvingats uppleva. Äggfabrikerna misslyckas återkommande med att behandla hönor som kännande individer, trots att djurskyddslagen kräver det, säger Camilla Bergvall, riksordförande för Djurens Rätt.

Det skandalomsusade slakteriet Håkantorp är ekologiskt certifierat och många av de äggläggande hönorna har haft tillgång till mer utrymme och utevistelse. Trots det är det ingen vacker syn när officiella veterinärer obducerar hönornas kroppar för att se till att köttet är säkert för livsmedel.

Hönorna i äggfabrikerna är avlade för att producera så mycket ägg som möjligt, vilket sliter ut deras kroppar. Därför skickas de ofta till slakt redan vid 1,5 år ålder. Under infångning och transport finns det en stor risk att deras svaga kroppar skadas av ovarsam hantering. De bärs ofta i benen, många gånger flera i samma hand, och slängs ner i trånga transportlådor. Hanteringen sker skyndsamt eftersom tid är pengar i äggfabrikerna.

Utifrån de åtta rapporter Djurens Rätt kunnat ta del av från Livsmedelsverkets veterinärer har totalt minst 11 721 individer påträffats med skador på Håkantorp slakteri under 2022. Vid ett tillfälle hade 65 % av hönorna kraftig underhudsinflammation som kan ha inträffat vid den ovarsamma lastningen av hönor inför transport till slakteriet.

– Det går inte att göra annat än att rekommendera konsumenter att välja bort ägg. För att säkerställa ett starkt djurskydd måste antalet hönor i äggfabrikerna minska avsevärt, annars kommer den här industriella hanteringen på löpande band att fortsätta, avslutar Camilla Bergvall.

Läs mer här.

Djurens Rätt arbetar globalt för att göra skillnad för de djur som är flest och har det sämst. Det har vi gjort sedan 1882. Med målinriktade kampanjer, företagssamarbeten och politiskt påverkansarbete är vi en av världens ledande djurrätts- och djurskyddsorganisationer, med fler än 50 000 medlemmar i Sverige.