Fler åtgärder i VGR för att motverka och stoppa välfärdsbrott

Efter larm om ökad kriminalitet i välfärdssektorn - RödGrön Ledning föreslår på dagens regionstyrelsesammanträde att regiondirektören skyndsamt ska återkomma med förslag på om det behövs ytterligare åtgärder för att motverka och stoppa välfärdsbrott.

Ekobrottsmyndigheten varnar för att organiserad brottslighet börjar ta sig in i sjukvården. Enligt myndigheten blir det allt vanligare att kriminella använder sig av företag för ekonomisk brottslighet. Man larmar om ökad kriminalitet i verksamheter inom omsorg, hälso- och sjukvård och tandvård. Det rör sig om allt från småskalig till organiserad brottslighet som har kopplingar till kriminella nätverk.

Vi tar frågan på största allvar och varje region har en skyldighet att säkerställa att saker går rätt till. Det är viktigt att vi utreder det här, säger Helén Eliasson (S), gruppledare och regionstyrelsens ordförande.

Regiondirektören får i uppdrag att redovisa det pågående arbetet med att motverka välfärdsbrott, att skyndsamt återkomma till regionstyrelsen med förslag på om det behöver ytterligare åtgärder för att motverka och stoppa välfärdsbrott samt identifiera frågor som skulle kräva en förändrad lagstiftning.

– Varje invånare ska vara trygg att skattepengarna används till det de är avsedda för, säger Carina Örgård (V), gruppledare.

Frågan har också uppmärksammats av regeringen som den 10 oktober kallade SKR, Socialstyrelsen, IVO och Ekobrottsmyndigheten för ett samtal om oseriösa aktörer i välfärden. Västra Götalandsregionen har redan idag en kontrollapparat som har identifierat några fall av oegentligheter men behöver undersöka vad som kan göras mer för att stoppa och motverka välfärdsbrott.

– Som det framkommit i mediarapporteringen så finns det troligtvis också behov av lagändringar för att kunna komma åt en del av dessa brott. Detta behöver identifieras för att föreslå den nationella nivån att göra nödvändiga justeringar, säger Madeleine Jonsson (Mp), gruppledare.

Frågan behandlas under tisdagens regionstyrelsesammanträde i Vänersborg.