Rödgrön lednings budget för 2025

Rödgrön ledning presenterar sitt budgetförslag för 2025. Förslaget innehåller förstärkningar till sjukvården, kulturen, klimatarbetet och kollektivtrafiken.
- Vi värnar det goda livet genom den välfärdskris som pågår, och är glada att kunna stärka upp hälso- och sjukvården med nästan 3 miljarder mer till 2025, säger regionstyrelsens ordförande Helén Eliasson (S).

Madeleine Jonsson, Helén Eliasson, Carina Örgård
Rödgrön ledning

- Vi har i vår rödgröna ledning lyckats styra arbetet genom den här tillfälliga ekonomiska svackan. Läget är fortfarande tufft men ljusnar något inför 2025, då tillväxten tar fart, inflationen dämpas och styrräntorna sänks. Genom att vår ledning och styrning tagit ansvar i sjukvårdskrisen börjar vi nu se effekter där vi har brutit kostnadsutvecklingen. Vi tar viktiga steg åt att skapa bättre förutsättningar för verksamheterna, även om det fortfarande behövs tuffa åtgärder framöver, säger Helén Eliasson (S), regionstyrelsens ordförande.

Västra Götalandsregionen står fortfarande inför en svår period, men där minskade kostnader för pensioner och en avtagande inflation gör att regionen inte behöver budgetera med underskott för 2025.
- Vi i den feministiska regionledningen tar ansvar för att skapa en jämlik tillgång till vård, och att stärka de delar som länge varit eftersatta i Västra Götalandsregionen. De medel vi nu tillför bland annat förlossningsvården, smärtvården och en mottagning för personer utsatta för sexuellt våld är helt avgörande för att få till en mer jämlik och jämställd hälso- och sjukvård. Dessutom arbetar vi genomgående i budgeten med fokus på jämställdhetsarbete i alla delar allt från kollektivtrafiken till kulturen, säger gruppledare Carina Örgård (V).

Förlossningsvården får 25 miljoner i fortsatt förstärkning, samt ytterligare 20 miljoner för sammanhållen vårdkedja för födande i särskilt behov av stöd. Smärtvården förstärks med 45 miljoner, och beroendevården får 30 miljoner för 2025, sedan ytterligare 15 miljoner för 2026 respektive 2027.

- Vi är mitt i en klimatkris och har en regering som monterar ner och sänker klimatambitionerna. Den havererade klimatpolitiken är inte bara ett hot mot allas vår framtid det är också ett hot mot industrins gröna omställning. Rödgrön Ledning växlar nu upp regionens klimatarbete och vi permanentar medel till att skydda den biologiska mångfalden. Den kulturella infrastrukturen får efterlängtad förstärkning om 50 miljoner, för att kompensera för kostnadsökningar och sänkta ambitioner nationellt. Tillsammans med satsningarna på folkbildningen och folkhögskolor i regionen håller vi en anständig nivå som bidrar till det goda livet, säger gruppledare Madeleine Jonsson (Mp).

Aktuellt resultat för 2024 är ett underskott på -1546 mnkr. För 2025 beräknas ett överskott på 1024 mnkr, totalt ca 8 mdkr för planperioden 2025-2027.

Madeleine Jonsson, Helén Eliasson, Carina Örgård
Rödgrön ledning

Betydande ramförstärkning för Göteborgs Symfoniker och kulturen i Västra Götaland28.6.2024 12:37:21 CEST | Pressmeddelande

Den rödgröna ledningen i Västra Götalandsregionen (VGR) har idag i en pressträff annonserat en betydande ramförstärkning till Göteborgs Symfoniker (GSO) med start 2025. Ramförstärkningen innebär att det årliga stödet till Göteborgs Symfoniker ökar med 10 miljoner kronor och är en del av en förstärkning av kulturbudgeten med totalt 88 miljoner kronor för 2025.