COWI hjälper Borealis leda kemiindustrins gröna omställning

COWI har skrivit ett nytt ramavtal med Borealis i Stenungsund och ska leverera teknikkonsulttjänster som ska bidra till kemiföretagets gröna omställning under de kommande de tre åren.

Borealis anläggning i Stenungsund
Borealis anläggning i Stenungsund ©Borealis

– Borealis produkter spelar en nyckelroll för den gröna omställningen i samhället och det är ett bolag som visar vägen i sin bransch och gör den mer hållbar. Vi är stolta över att ha ett avtal på plats som säkerställer att den breda kompetens som finns hos oss på COWI kommer att bidra till den utvecklingen. Detta är ytterligare ett bevis på att vår strategi där vi bara ska arbeta med kunders gröna omställning ligger helt rätt i tiden, säger Anders Wiktorson, VD för COWI Sverige.

Ramavtalet är på tre år och berör både Borealis polyetenfabriker, som bland annat producerar material för isolering av högspänningskablar, och deras krackeranläggning som levererar råvaror till hela kemiklustret i Stenungsund. COWI kommer till exempel att bidra till förstudier om hur Borealis verksamhet ska utvecklas samt konstruktions-, inköps-, bygglednings- och projektledningstjänster.

– Vi har arbetet med Borealis i flera år och nu växlar vi upp samarbetet för att bidra till att deras viktiga produkter ska kunna produceras med ett mindre miljö- och klimatavtryck. Det är till exempel produkter som idag är vitala för att transportera grön energi från vindkraftverk till havs. Vi ska bidra till att utveckla deras produktionsanläggningar för att kunna processa en större andel grön råvara samt stödja deras arbete med att utveckla cirkulär ekonomi kring plast, säger Karin Genemo, Divisionschef för Industri på COWI.

– Våra produkter blir allt viktigare för omställningen i samhället och därför måste vi på alla sätt accelerera vår egen omställning. Det handlar om att vidareutveckla vår produktion till att kunna processa förnybara råvaror, fortsätta driva utvecklingen mot en cirkulär ekonomi och att hitta sätt att effektivisera och driva våra anläggningar och processer på ett mer hållbart sätt. I detta arbete blir våra partners, som COWI, viktiga för att med sin expertis hjälpa oss att driva på utvecklingen, säger Louise Andersson, Technical Development & Engineering Manager på Borealis i Stenungsund.

Anders Wiktorson, vd COWI Sverige
Karin Genemo, Divisionschef Industri på COWI Sverige