Hasslers förslag riskerar att försena omställningen
De 46 förslagen i Hasslers rapport innebär att Sverige måste börja om från början med nytt angreppsätt med nya klimatmål och styrmedel. I rapporten föreslås ett tio-tal nya uppdrag och utredningar. Det kommer att innebära att Sverige riskerar att tappa tempo och fokus i omställningen.
Professor John Hassler föreslår att flera av de styrmedel som ska implementeras inom ramen för Fit for 55 kompletteras med nationella krav ovanpå EU:s regelverk, t.ex. ett nationellt utsläppssystem, och nationella tillägg till AFIR. Drivkraft Sverige håller med Hassler om att strukturomvandlingen kräver en plan. Rapporten beskriver däremot inte hur omställningen kommer att se ut mellan 2024-2029.
-Det är positivt att rapporten tydliggör fokus på elektrifieringen för transportsektorn men det är viktigt att utbyggnaden av laddinfrastrukturen baseras på efterfrågan och inte på utbudsplaner, säger Jessica Alenius, vd för Drivkraft Sverige.
-Det är även positivt att Hassler pekar på att biodrivmedel kommer att spela en viktig roll i omställningen. Däremot går det inte att läsa ur rapporten hur biodrivmedlens användning ska främjas. Hassler anser att ett kvantitativt produktionsmål kan vara befogat. Drivkraft Sverige stödjer inte detta utan anser att åtgärder och styrmedel bör fokusera på efterfrågan och inte på utbudet. Som det ser ut historiskt sett har det varit dyrare att producera biodrivmedel än det fossila. Om vi ska få fart på omställningen måste det förnybara stimuleras och få bättre förutsättningar än det fossila, avslutar Jessica Alenius.
Nyckelord
Kontakter
Jessica AleniusVD
Tel:+46 70 235 63 19jessica.alenius@drivkraftsverige.seOm oss
Drivkraft Sverige är branschorganisationen för bränsle- och drivmedelsbranschen. Våra medlemsföretag omfattar cirka 2700 marknadsplatser och 6 raffinaderier. Branschen befinner sig mitt i omställningen från det fossila till det förnybara där biodrivmedel och elektrifiering är hörnstenar för att lyckas bli klimatneutrala 2045.
Missa inte vårt seminarium – Ny klimatpolitik? Vad betyder det för transportsektorns omställning som hålls 25 oktober. Vid seminariet presenterar John Hassler förslagen i rapporten. Länk till mer information och anmälan.
Följ Drivkraft Sverige
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Drivkraft Sverige
Nya reduktionsplikten räcker inte för att Sverige ska uppfylla sina klimatåtaganden inom EU12.11.2024 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Regeringen föreslår i promemorian ”Hållbarhetskriterier för vissa bränslen och en ny reduktionsplikt” en höjning av reduktionsplikten från 6 till 10 procent för både bensin och diesel. Drivkraft Sverige, som idag skickat in sitt remissvar gällande promemorian, är positiv till höjningen men anser att 10 procent är en för låg nivå för att Sverige ska klara sina klimatåtaganden inom EU till 2030.
Fortsatt högt tempo i utbyggnaden av den publika laddinfrastrukturen26.9.2024 07:00:00 CEST | Pressmeddelande
Drivkraft Sverige presenterar idag Omställningsbarometern som mäter trycket på omställningen från fossilt till fossilfritt för bränsle-, drivmedels- och laddbolagen. Trots att elbilsförsäljningen har planat ut så fortsätter utbyggnaden av den publika laddinfrastrukturen hålla högt tempo. Det fanns i augusti 3 479 laddpunkter för publik snabbladdning i Sverige jämfört med 2 718 motsvarande tid förra året.
Förslag från statlig utredning riskerar att försämra drivmedelsberedskapen9.8.2024 07:00:00 CEST | Pressmeddelande
Delbetänkandet ”En ny beredskapssektor - för ökad försörjningsberedskap”, SOU 2024:19 föreslår att en ny beredskapssektor för industri, bygg och handel, där drivmedel ska ingå, skapas och att Tillväxtverket blir beredskapsmyndighet för den nya sektorn. I sitt remissvar avstyrker Drivkraft Sverige detta förslag eftersom det riskerar att skapa otydlighet och onödig administration och försämra drivmedelsberedskapen som idag hanteras av Energimyndigheten.
Trendbrott - Sveriges utsläpp ökar när andelen förnybart sjunker i bensin och diesel4.7.2024 07:00:00 CEST | Pressmeddelande
Drivkraft Sverige presenterar idag ”Omställningsbarometern” som mäter trycket på omställningen från fossilt till fossilfritt inom drivmedels- och laddoperatörsbranschen. Andelen hållbara biodrivmedel var 13,2 procent under första kvartalet 2024 vilket är en halvering jämfört med motsvarande period 2023. Användningen av HVO100 är däremot högre 2024. Sammantaget ökar koldioxidutsläppen från bensin och diesel under första kvartalet 2024 till följd av förändringarna i reduktionsplikten.
Biodrivmedel minskade kraftigt i januari till följd av sänkningen av reduktionsplikten10.4.2024 07:00:00 CEST | Pressmeddelande
Andelen biodrivmedel på energibas har minskat kraftigt från 26,6% för helåret 2023 till 14,2 % i januari 2024. Minskningen beror på att reduktionsplikten för diesel och bensin sänktes till 6 % från 30,5 % respektive 7,8 % den 1 januari 2024. Det är framför allt HVO drop in som rasat från 14,6 % 2023 till 1,4 % i januari 2024. Däremot har HVO 100 ökat från 2,7% till 4,9 %.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum