Flera hundra moderater samlas i Umeå för Moderaternas partistämma 2023

Idag, torsdag den 19 oktober, inleds Moderaternas partistämma. Partistämman pågår fram till söndag den 22 oktober. Stämman äger rum vart fjärde år och är Moderaternas högst beslutande organ. I år arrangeras stämman i Umeå Folkets Hus.

Stämman kommer att behandla åtta propositioner samt över 270 motioner från hela landet och lägga grunden för Moderaternas framtida politik. I samband med partistämman hålls även en nomineringsstämma med fastställande av valsedel för val till Europaparlamentet 2024.

Press som inte har möjlighet att delta på plats i Umeå kommer kunna följa stämman digitalt på Moderaternas Youtube.

– Nästan på dagen ett år efter att Sverige fick en borgerlig regering samlas nu moderater från hela landet här i Umeå. Moderaterna är inte bara samlingspartiet i svensk politik, vi är också idémotorn. Vi har fått rätt om det mesta: Nato, kriminalpolitiken, energipolitiken, EU, och vikten av sänkta skatter för vanligt folk. Och just på grund av det - idéerna och att vi kan samla majoritet kring bra politiska förslag - är Moderaterna det parti som kan få saker gjorda. Därför är det här viktiga dagar inte bara för Moderaterna, utan också för Sverige. Jag ser fram emot spänstiga diskussioner och nya politiska förslag, säger Moderaternas partiordförande Ulf Kristersson.

– Samtidigt som den moderatledda regeringen är i full gång med att uppfylla de vallöften som man fick väljarnas mandat för behöver Moderaternas politik fortsätta utvecklas. Moderaterna ska inte bara ha lösningar på dagens samhällsproblem, utan också framtidens. Jag ser fram emot att under de fyra kommande dagarna få debattera och diskutera tillsammans med 200 ombud från hela landet, säger Moderaternas partisekreterare Karin Enström.

Huvudpunkter under partistämman:

Torsdag den 19 oktober

13.00 Stämman inleds

Inledningstal av Anders Ågren, förbundsordförande Västerbotten

Tal av Karin Enström, partisekreterare

Stämman öppnas

Öppningstal av partiordförande Ulf Kristersson

Fredag den 20 oktober

09.15 Ett år i regeringsställning. Moderaternas ministrar ger sin bild av året

11.00 Tal av första vice partiordförande och Sveriges finansminister Elisabeth Svantesson

16.30 Utdelning av Ella Tengbom Velander-stipendiet

Lördag den 21 oktober