Välkommen till pressträff inför Sveriges EM-kvalmatcher mot Storbritannien och Danmark!

Den 9 november inleder Sveriges basketdamer EM-kvalet borta mot Storbritannien i Manchester för att sedan den 12 november klockan 14:00 spela hemma i Stadium Arena i Norrköping mot Danmark.

Ellen Nyström och Klara Lundquist
Ellen Nyström och Klara Lundquist Svenska Basketbollförbundet/Andrés Alfvin Svenska Basketbollförbundet

EuroBasket Women 2025 avgörs i Tyskland, Italien, Grekland och Tjeckien. Sverige kvalar i grupp D och förutom Storbritannien och Danmark är Estland med i gruppen. För att Sverige ska ta sig till EM krävs gruppseger eller att vara en av de fyra bästa grupptvåorna av åtta möjliga.
Kommande kvalomgångar är 7-10 november 2024 samt 6-9 februari 2025. Det innebär att det dröjer ett helt år innan vi åter ser damerna spela EM-kval på hemmaplan igen.

Rutinerad trupp med spännande unga namn

Sveriges trupp består av mycket rutin, men även av flera spännande unga namn. EuroLeague-spelarna Ellen Nyström och Elin Gustavsson, som gjort en riktigt bra start på säsongen i sina klubblag, finns med liksom mycket rutinerade Frida och Elin Eldebrink samt Louice Halvarsson, som nu förlänger sina redan legendariska landslagskarriärer. Två unga spännande spelare att hålla ett extra öga på är Tilda Trygger (född 2006) och Astrid Frankl Sandberg (född 2003) som så sent som i somras gjorde seniorlandslagsdebut.

Tider för pressträff

Följande mediatider finns tillgängliga under EM-kvalet:
Måndag 6 november:
Fota träning: kl. 11:15-12:00, Stadium Arena i Norrköping
Intervjuer: kl. 14:00-15.00 på hotell Scandic Strömmen (Slottsgatan 99, Norrköping) eller över telefon

Lördag 11 november:
Intervjuer: kl 14:00-15:00 över telefon.

OBS! Meddela vem eller vilka du önskar intervjua till kommunikationsansvarig Annica Bergman, annica.bergman@basket.se, gärna senast den 5 november.
eddela även om du vill vara på plats och fota träningen.

Ackreditering till Sverige-Danmark

Alla mediarepresentanter behöver ackreditera sig till Sverige-Danmark den 12 november klockan 14:00 i Stadium Arena, Norrköping. Ackrediteringsansökan görs även den till Annica Bergman via mejl senast den 10 november. Ange namn, telefonnummer, företag/frilans samt mejladress.

Mediakontakt

Vid frågor, kontakta kommunikationsansvarig Annica Bergman på annica.bergman@basket.se eller 0708-504848.
Pressansvarig på plats i Stadium Arena den 12 november är Louie Söderberg, 070-6010336.

TV-sändningar
EM-kvalmatcherna mot Storbritannien och Danmark sänds i SVT.

Häng med på sociala medier!
Följ Sweden Basketball på sociala medier för det senaste om damlandslaget.

Instagram: @swe.basketball >>>
Facebook: Basketlandslagen >>>