Nytt digitalt verktyg för minskade handläggningstider

Löf har utvecklat ett nytt digitalt verktyg för att underlätta dokumenthantering mellan försäkringsbolaget och vården. Verktyget som ingår i ett pilotprojekt testas just nu tillsammans med närmare 50 olika kliniker.

– Vi drar nu vårt strå till stacken för att digitalisera en del av försäkringskedjan som historiskt sett inneburit en hel del manuellt pappersarbete. På sikt ser vi flera nyttoeffekter med de tester som just nu pågår. Det handlar dels om att på ett mer effektivt vis än tidigare kunna ta emot och hantera vårdgivarnas medicinska handlingar, men också snabba på hanteringen för våra kunder, säger Bodil Garneij, vice vd vid Löf.

Verktyget som tagits fram och utvecklats av Löf gör det nu möjligt för regionens vårdgivare att skicka över medicinska handlingar digitalt, något som i nuläget skickats via den ordinarie postgången. Syftet med testerna är att minska handläggningstiden mellan Löf och vårdgivarna med upp till en månad.

Hittills deltar 47 olika tandvårdskliniker, från fyra olika regioner, i Löfs pilotprojekt. Samtidigt ser försäkringsbolaget ett ökande intresse från fler regioner och kliniker.

– Vår ambition är att kunna expandera testverksamheten med ytterligare kliniker. Det har hittills enbart handlat om olika tandvårdskliniker, men under hösten planerar vi för att kunna involvera även andra typer av vårdinrättningar, säger Bodil Garneij.

Fakta – Löfs verktyg för digital rekvirering

Som en del av Löfs försäkrings- och utredningsarbete ingår att rekvirera in medicinsk dokumentation från regionens vårdgivare. Rekvisitionen som vårdgivaren förser Löf med innehåller all den tillgängliga medicinska dokumentationen som Löf behöver för att genomföra sitt utredningsarbete, och därefter kunna fatta beslut i frågan om ersättning.

Hanteringen av rekvisitioner mellan Löf och vården har historiskt skett via olika former av analoga kanaler, och främst hanteras via den ordinarie postgången.

Vice vd vid Löf

För vidare information - besök https://www.lof.se