Stort antal träd på elledningarna efter Babette

Drygt 1 000 E.ON-kunder är fortfarande utan ström efter stormen Babette vid 15-tiden idag. Återställningsarbetet gör snabba framsteg och E.ON räknar med att de flesta har strömmen tillbaka under lördagskvällen. En stor montörsstyrka och ett flertal helikoptrar jobbar för närvarande för högtryck. De värst drabbade områdena ska förses med reservkraft från mobila generatorer.

Vädersäkrade kablar. Vädersäkring gör skillnad. Ledningen är i drift men träden måste nu bort så snart som möjligt. Foto: E.ON

E.ONs regionchef, Peter Hjalmar, understryker att avbrott kan komma och gå också för de kunder som återfått strömmen.

–Vi har fortfarande ett stort antal träd på ledningarna, så vi måste periodvis stänga av strömmen i olika områden för att få bort träden, säger han.

Peter Hjalmar avråder privatpersoner och skogsägare från att utföra eget röjningsarbete.

– Ser du träd som fallit på en ledning, så anmäl det till vår digitala tjänst på webbsidan. Gå inte nära ledningar, det kan vara livsfarligt.

De träd som vilar mot ledningar måste nu skyndsamt tas bort. I de flesta fall håller de nya vädersäkrade plastinkapslade ledningar, som E.ON installerat under de senaste åren, för vikten av ett par, tre träd. Men efter några dagar riskerar träden att skava hål på den isolerade ledningen med nya avbrott som följd.

–Det är ett grannlaga arbete, som tar tid. Det handlar om att arbeta lugnt, metodiskt och strukturerat för att undvika incidenter och olyckstillbud. Men tack vare mycket stora investeringar i stormsäkringar torde arbetet flyta på ganska bra, säger Peter Hjalmar.

Sedan stormen Gudrun, 2005, har E.ON vädersäkrat cirka 43 000 kilometer ledning från Skåne till Västerbotten, varav cirka 75 procent har grävts ned i marken och 25 procent fått isolerad luftledning. Mellan 2013 och 2019 investerade E.ON över 13 miljarder kronor i elnäten. Mellan perioden 2020 och 2023 ökades investeringarna till 16 miljarder kronor. För att en elledning ska vara trädsäker måste ledningsgatan vara mellan 35 och 50 meter bred. De allra största regionala elledningarna, eller elnätets motorvägar, är trädsäkrade och inspekteras löpande.

Där markförhållandena tillåter, grävs ledningarna ner. Det är den enskilda åtgärd i nätet som gjort störst positiva förändring de senaste 15 åren, med både betydligt färre och betydligt kortare avbrott som följd. Ett annat sätt är att isolera luftledningarna.

–Vid tillfällen som stormen Babette frågar våra kunder ofta varför vi inte gräver ner alla ledningar, säger Peter Hjalmar. Men att trädsäkra de lokala elledningarna skulle innebära att vi, efter att ha fått tillstånd av berörda markägare, måste röja många, många tusen hektar skog, vilket skulle innebära alltför stora ingrepp i naturen.

Följ det aktuella läget via E.ONs avbrottstjänster: Avbrottskarta - Avbrottsinformation i hela landet - eon.se

Läs mer om vår krishantering: Så jobbar E.ON när ovädret är här - eon.se

"Drygt 1 000 E.ON-kunder är fortfarande utan ström. En stor montörsstyrka och ett flertal helikoptrar jobbar dock för närvarande för högtryck och de värst drabbade områdena ska förses med reservkraft från mobila generatorer", säger Peter Hjalmar, regionchef syd på E.ON.

E.ON tar ultrasnabbladdning till Norrlands största outlet – ett hållbart och strategiskt samarbete4.7.2024 14:31:42 CEST | Pressmeddelande

Idag invigdes fyra toppmoderna ultrasnabbladdare vid Naturkompaniet Outlet i Örnsköldsvik, ett samarbete mellan E.ON och Naturkompaniet som speglar bolagens gemensamma engagemang för hållbarhet. De åtta strategiskt placerade laddpunkterna, vardera med en maxeffekt på 300 kW, invigdes officiellt under en ceremoni med Naturkompaniets vd Henrik Hoffman, Marie Feuk vd E.ON Drive Infrastructure Sweden, Lena Berglund, regionchef Nord E.ON Sverige och Örnsköldsviks kommunalråd Johannes Nordin.

E.ON förlänger flexibilitetsmarknad i södra Skåne20.6.2024 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

E.ON Energidistribution satsar stort på lokala flexibilitetsmarknader i syfte att bättre utnyttja de befintliga elnäten och skapa möjlighet för fler kunder att ansluta sig snabbare. Lokala flexibilitetsmarknader har drivits i E.ONs regi sedan 2019 och den gångna vintern bedrevs marknader i Hässleholm, södra Skåne, Vaxholm och Bålsta. Nu förlänger E.ON flexibilitetsmarknaden i södra Skåne, i området runt Malmö, Lund, Staffanstorp, Trelleborg, Ystad, och Skurup.

E.ON utökar sina flexibilitetsmarknader till Kallhäll och Kungsängen20.6.2024 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

E.ON Energidistribution satsar stort på lokala flexibilitetsmarknader i syfte att bättre utnyttja de befintliga elnäten och skapa möjlighet för fler kunder att ansluta sig snabbare. Lokala flexibilitetsmarknader har drivits i E.ONs regi sedan 2019 och den gångna vintern bedrevs marknader i Hässleholm, södra Skåne, Vaxholm och Bålsta. Nu etablerar E.ON ytterligare flexibilitetsmarknader i Stockholmsområdet.