Här är Moderaternas kandidater till Europavalet

Nu har Moderaterna fastställt valsedel för valet till Europaparlamentet. Listan toppas av nuvarande Europaparlamentariker Tomas Tobé.

Moderaternas kandidater till Europaparlamentsvalet 2024.

Innan sommaren presenterade valberedningen, under Gunnar Hökmarks ledning, ett enigt förslag på kandidater till Europaparlamentsvalet. Idag, söndag den 22 oktober, valde en enig nomineringsstämma att välja Tomas Tobé som förstanamn på listan inför EP-valet i juni.

– Jag är glad och hedrad över att ha fått förnyat förtroende att kandidera igen för Moderaterna och Sverige i Europavalet. Vi behöver ett starkare Europasamarbete för en mer kontrollerad migrationspolitik, för att bekämpa den organiserade brottsligheten och för att klara säkerheten, i ett läge där vi har krig på vår kontinent, säger Tomas Tobé.

Moderaterna strävar efter fem mandat i Europavalet. På andra-, tredje-, fjärde- och femteplats valdes Jessica Polfjärd, Jörgen Warborn, Arba Kokalari och Boriana Åberg.

– Med den här valsedeln har vi ett starkt lag som kandiderar till Europaparlamentsvalet. Vi ska öka vårt valresultat och satsar på ett femte mandat. Jag ser fram emot att kampanja med moderater runt om i hela landet, säger Karin Enström, partisekreterare.

Moderaternas valsedel Europaparlamentsval 2024:

1 Tomas Tobé, 46 år, Stockholms län
32 Ida Skogström, 28 år, Västernorrland
33 Fredrik Sawesthål, 46 år, Stockholms län

Om oss

Pressinbjudan: Moderaterna presenterar vallöften om företagande och tillväxt inför Europavalet27.4.2024 09:00:00 CEST | Pressmeddelande

Måndag den 29 april presenterar Moderaternas toppkandidater Tomas Tobé och Jörgen Warborn partiets vallöften om företagande och tillväxt inför Europavalet. Att öka den ekonomiska tillväxten i Europa är en av Moderaternas högst prioriterade frågor under nästa mandatperiod i Europaparlamentet. Var: Moderaternas kansli i Göteborg, Otterhällegatan 2, Göteborg När: 29 april, klockan 10.15 Föranmälan görs till pressjour@moderaterna.se Presskontakt på plats: Carl Albinsson (se kontaktuppgifter nedan)