VTI avråder från åretruntdäck: "Inte trafiksäkra"
Åretruntdäck har betydligt sämre egenskaper än vanliga vinter- och sommardäck på samtliga underlag. Framför allt på is på är väggreppet så dåligt att däcken inte kan anses trafiksäkra på svenska vintervägar. Det visar en ny rapport från VTI och Folksam.
I studien har 14 olika åretruntdäck testats på is, snö och barmark och jämförts med dubbfria vinterdäck av både nordisk och europeisk typ samt sommardäck. Testerna genomfördes 2022 på Nokians testbana utanför Ivalo i norra Finland respektive på Anderstorp motorbana. Syftet var inte att utse vissa däck som vinnare eller förlorare utan att granska däcktypen åretruntdäck under olika förhållanden.
Bland de 14 testade däcken var elva godkända för användning vintertid och märkta med symbolen ”alptopp/snöflinga”. Tre däck var inte godkända som vinterdäck men via e-handel ändå fullt möjliga att köpa i Sverige.
Testerna visar stora skillnader i bromsgrepp på samtliga testade underlag.
På snö var bromssträckan för vintergodkända åretruntdäck cirka 10–30 procent längre än för det nordiska referensvinterdäcket. Genomsnittet var 15 procent. Ett icke-godkänt åretruntdäck hade en bromssträcka som var upp emot 40 procent längre.
På is var bromssträckan 25–50 procent längre än för det nordiska referensdäcket, med ett genomsnitt på drygt 30 procent. Det sämsta åretruntdäcket presterade likvärdigt med ett sommardäck och hade 50 procent längre bromssträcka än referensdäcket.
På barmark sommartid var bromssträckan 5–30 procent längre både på torr och våt asfalt jämfört med sommarreferensdäcket.
– VTI anser att det är olämpligt att köra på åretsruntdäck i Sverige. Bilister bör använda vinterdäck på vintern och sommardäck på sommaren. Bedömningen är att isgreppet över lag är för dåligt för att utgöra ett trafiksäkert alternativ på svenska vintervägar, säger Mattias Hjort, forskningsledare vid VTI som lett studien.
Samtidigt som åretruntdäcken som grupp presterar dåligt är skillnaderna i bromsgrepp mellan olika däck mycket stora. En del åretruntdäck presterar mer likt europeiska dubbfria vinterdäck, och andra mer likt sommardäck, vilket verkar vara ett medvetet val från de olika tillverkarna.
– För den som kan undvika att köra på is och trots allt väljer att använda åretruntdäck är det viktigt att vara medveten om att skillnaderna mellan olika däckmodeller är mycket stora. Då gäller det att välja noga utifrån vilka egenskaper däcken har, säger Mattias Hjort.
Testerna, som finansierats av Trafikverket och Skyltfonden, visar också ett samband mellan lågt rullmotstånd och dåligt isgrepp. Det tyder på att åtgärder för att minska rullmotståndet kan vara negativt för bromsgreppet för denna typ av däck.
Läs hela rapporten: Test av åretruntdäck - väggrepp på is och snö samt barmark
Nyckelord
Kontakter
Mattias HjortForskningsledare
Tel:013-20 42 91mattias.hjort@vti.seBilder
VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut, är ett oberoende och internationellt framstående forskningsinstitut inom transportsektorn. Vår huvuduppgift är att bedriva forskning och utveckling kring infrastruktur, trafik och transporter. Vi arbetar för att kunskapen om transportsektorn kontinuerligt ska förbättras och är på så sätt med och bidrar till att uppnå Sveriges transportpolitiska mål. VTI har kontor i Linköping, Stockholm, Göteborg och Lund.
Följ VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut
Stora mängder mikroplaster från vägmarkeringar23.4.2024 06:00:00 CEST | Pressmeddelande
Slitage av vägmarkeringar är en viktig källa till utsläpp av mikroplaster. Mängderna är svåra att beräkna men ligger uppskattningsvis på samma nivå som utsläppen från andra betydande och redan kända källor. Det visar en ny studie från VTI.
Cykling och ledarskap i fokus på Forum Vätternrundan 202410.4.2024 09:47:11 CEST | Pressmeddelande
Förra årets Forum Vätternrundan, som lanserades i samband med Vätternrundans Cykelvecka, blev en milstolpe för att lyfta cykelns betydelse i samhället. Den 14 juni är det återigen dags att samla branschexperter, forskare, politiker, folkhälsovetare, visionärer och cykelentusiaster till en dag av diskussioner och föreläsningar. I spetsen för årets program står Ari Riabacke, besluts- och ledarskapsexpert inom näringslivet.
Nytt projekt för lägre koldioxidutsläpp från färjorna i Östersjön8.4.2024 08:56:40 CEST | Pressmeddelande
Färjeförbindelser mellan fastlandet och öarna i Centrala Östersjön utgör en viktig del av de intermodala transportkedjorna som förbinder öarna med fastlandet. Nu går nio partner samman i ett nytt internationellt projekt för att minska koldioxidutsläppen från ö- och skärgårdsfärjor i centrala Östersjöregionen.
Vi startar ett nytt innovationsprogram för framtidens byggda miljö och mobilitet27.2.2024 14:19:20 CET | Pressmeddelande
Shift2Access är ett av fem nya innovationsprogram som blir del av en tioårig svensk insats för omställningen till ett hållbart samhälle. Idag tillkännagav Vinnova, Energimyndigheten och Formas beslut i utlysningen Impact Innovation som innebär en stor satsning på nytänkande samverkan och lösningar för framtidens byggda miljö och mobilitet.
Ny rapport: "Satsa på batteribyten i Sverige"13.2.2024 06:00:00 CET | Pressmeddelande
Batteribytessystem för tunga fordon har viktiga fördelar jämfört med andra sätt att elektrifiera transportsystemet. Därför bör regeringen ta initiativ till ett pilotprojekt för att möjliggöra ett utbyggt system för batteribyten också i Sverige. Det är rekommendationen i en ny rapport från VTI.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum