Snickaren Gabor blir Årets skyddsombud i Stockholm

Varje dag arbetar skyddsombudet Gabor Szanto för att skapa en tryggare arbetsmiljö för sig själv och sina arbetskamrater på byggarbetsplatsen. Idag utses han till Årets skyddsombud i Stockholm av Byggnads Stockholm-Gotland.

Snickaren Gabor Szanto står utomhus i en gång under byggställningar. Han är glad över utmärkelsen som Årets skyddsombud i Stockholm.
Snickaren Gabor Szanto blir Årets skyddsombud i Stockholm. Byggnads Stockholm-Gotland

Genom sitt fackliga arbete och sin roll som skyddsombud driver Gabor Szanto arbetsmiljöarbetet framåt på sin arbetsplats. Byggnadsarbetare har det farligaste jobbet i Sverige. Arbetsmiljö är bokstavligt talat en fråga om liv och död. Skyddsombudens arbete är avgörande.

– Det är jättehäftigt att ha fått den här utmärkelsen och att man blir uppmärksammad för det arbete man gör. Mitt mål är att hjälpa alla mina arbetskamrater till en bättre och säkrare arbetsmiljö. Det ska kännas tryggt varje dag som de går till jobbet, säger Gabor Szanto, snickare och skyddsombud på Einar Mattsson.

Gabor Szanto tilldelas Årets skyddsombud i Stockholm med nomineringen:

”Gabor har visat ett enastående engagemang, glädje, samverkan och intresse under många år gällande arbetsmiljö för sina arbetskamrater. Han har alltid stått på sina arbetskamraters sida i arbetsmiljöfrågor och engagerar många underentreprenörer på sina arbetsdagar. Det driv, beslutsamhet och intresse som Gabor visar är precis så som ett Skyddsombud ska vara ute på en arbetsplats.”

– Gabor har med sitt stora engagemang och förmåga att samverka skapat en positiv förändring av arbetsmiljön på sin arbetsplats. För det prisas han till Årets skyddsombud i Stockholm, säger Tomas Kullberg, ordförande Byggnads Stockholm-Gotland.

Priset delas ut på Skyddsombudens dag den 25 oktober som infaller under Arbetsmiljöveckan. Då genomför skyddsombud över hela landet extra kontroller på byggarbetsplatser. Läs mer om Arbetsmiljöveckan 2023

Gabor Szanto
Ålder:
38 år
Yrke:
Snickare på Einar Mattsson
Fackliga uppdrag: Fackligt förtroendevald, huvudskyddsombud, MB och lagbas
Bor: Farsta

Det här gör ett skyddsombud:

• deltar i planeringen och förebygger dålig arbetsmiljö som kan leda till ohälsa och olycksfall.
  • ser till att arbetsgivaren följer och uppfyller kraven i arbetsmiljölagen.
  • samverkar med arbetsgivaren om förändringar i arbetsmiljön.

Snickaren Gabor Szanto blir Årets skyddsombud i Stockholm.
Tomas Kullberg, ordförande Byggnads Stockholm-Gotland

Om oss

Byggnads Stockholm-Gotland är det trygga fackförbundet för byggnadsarbetare och byggnadslärlingar. Vi är cirka 15 000 stolta yrkesarbetare som jobbar inom ett trettiotal olika yrkesgrupper i allt från stora internationella företag till små familjeföretag.

291 tips om misstänkt brottslighet inom bygg under 202319.3.2024 08:00:00 CET | Pressmeddelande

Arbetslivskriminalitet är ett utbrett problem i Sverige och byggsektorn bedöms vara en av de branscher som är mest utsatta. De tips om misstänkt brottslighet som lämnas till Fair Play Bygg rör bland annat skattebrott, penningtvätt och människoexploatering. Den 19 mars lanseras Fair Play Byggs årsrapport 2023 med statistik och förslag på åtgärder för att bekämpa brottsligheten i byggbranschen.