Premiär för ”Dantes Italien” på Godare
Dante Zia har charmat svenskarna med sin italienska matlagning. Frågan är hur recepten håller sig mot de riktiga kritikerna – italienarna själva. ”Jag har aldrig varit så här nervös”, säger han i nya programmet ”Dantes Italien”.

Bland norra Italiens högresta berg, klarblåa sjöar och vingårdar ligger familjen Zias vita villa från 1920 med blåmålade fönsterkarmar.
– Äntligen är jag här i mitt andra hem, det är här min morfar kommer ifrån, säger Dante Zia i det första avsnittet av ”Dantes Italien”.
Programserien är den senaste i raden exklusiva program från tv-kanalen Godare. Med premiär den 9 november och sju veckor framåt får vi följa med när Dante utforskar den fantastiska matkultur som finns i området. Han besöker lokala producenter och lagar klassiska rätter till byns kanske största kritiker.
– Kommer jag lyckas charma italienarna? De är ett kräset släkte som gärna hittar fel i andras matlagning. Så jag är absolut nervös, säger Dante Zia.
I det första avsnittet lagar han pasta Alfredo – eller pasta burro parmigiano som italienarna kallar det. Det är en krämig bandpasta med smör och massor av smakrik ost. Till sin hjälp har han Gina, en italiensk ”signora” som tydligt hävdar att hon minsann har det absolut bästa receptet på pasta, vilket i och för sig varenda dam i Italien anser sig ha.
Under säsongen bjuder Dante Zia även på romersk pizza, köttfärssås, salsiccia-burgare och ännu mer pasta. Han besöker bland annat en chokladfabrik för att lära sig om bästa chokladen till tårtan, dyker i havet efter färska vongolemusslor och möter en minst sagt entusiastisk mjölnare.
– Godare älskar att utforska olika matkulturer och vi ville göra ett program där vi träffar lokala producenter och får lära oss hur man gör autentiska råvaror på riktigt. Dantes sommarhus i Feltre i Italien var den perfekta kulissen för detta. Dante är en sådan karismatisk person och han kan laga den där enkla, rustika maten som tilltalar många människor. Vi vill att man som tittare av ”Dantes Italien” ska sugas in i vackra miljöer och bli riktigt riktigt sugen på god mat, säger Carolina Hermansson, executive producent för programmet.
”Dantes Italien” kommer även visas på Aftonbladets matsajt Godare.se.
– Med programserien ”Dantes Italien” stärker vi Godares varumärke på alla plattformar – tv-kanalen, sajten och sociala medier. På sajten finns också alla recept från avsnitten och korta klipp med Dante Zias bästa knep i köket, säger Lena Widman, redaktionell chef för Godare.se.
Programmets målgrupp är alla som är matintresserade och som vill lära sig mer om råvarorna bakom den godaste maten. Och så alla som drömmer sig bort till Italien.
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Rickard Werecki, presskontakt. Telefon: 070-717 80 08. E-post: pr@werecki.com.
Lena Widman, redaktionell chef Godare.se. Telefon: 070-676 23 10. E-post: lena.widman@aftonbladet.se
Nyckelord
Kontakter
Petter OvanderKommunikationschef, Schibsted News Media, Sverige
Tel:070-268 26 64petter.ovander@schibsted.comBilder



Rethinking things since 1839
Schibsted är en familj av digitala varumärken med en stark position i Norden och cirka 6000 anställda. Miljoner människor använder dagligen våra marknadsplatserna, mediehus och digitala tjänster. Vår gemensamma mission ”empowering people in their daily lives” är förankrad i vårt mediearv och i en tradition av ständig förändring. Aftonbladet är ett av våra mediehus.
Följ Vend
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Vend
Schibsted Marketplaces becomes Vend: A new name for a smarter future12.5.2025 09:00:00 CEST | Press Release
Schibsted Marketplaces announces its official change into Vend today, marking a bold new chapter as a unified, purpose-driven family of marketplaces across the Nordics. The new name and brand identity reflect the company’s ongoing evolution as a leading digital marketplaces company committed to helping users make smarter choices and spend their time wisely.
Schibsted Marketplaces avslöjar nytt företagsnamn: Vend14.1.2025 17:34:49 CET | Pressmeddelande
"Vend markerar början på en enad satsning. Med det här nya namnet förenar vi vår nordiska familj av marknadsplatser – och förvandlar dem till en kraftfull innovationsmotor," säger Christian Printzell Halvorsen. Den fullständiga övergången till Vend är planerad till andra kvartalet 2025.
Schibsted Marketplaces reveals new corporate brand name, Vend14.1.2025 17:34:49 CET | Press Release
“Vend marks the beginning of a united effort. With this new brand, we are bringing together our Nordic family of marketplaces – uniting them into one powerful force of innovation,” says Christian Printzell Halvorsen. The complete transition to Vend is scheduled for Q2 2025.
Hälften av second hand-köpen ersätter ett nytt köp14.6.2024 12:49:59 CEST | Pressmeddelande
Idag släpper Schibsted Marketplaces sin Second-Hand Effect-rapport som undersöker påverkan och fördelar med att köpa second-hand på marknadsplatserna Blocket, FINN, Tori och DBA.
Aftonbladet och SvD fortsätter växa digitala användarintäkter7.6.2024 07:01:00 CEST | Pressmeddelande
Krävande makroekonomi, hög inflation och höga räntor har fortsatt utmana boksluten för Schibsteds svenska mediehus. Framför allt annonsmarknaden har varit utmanande och lyft först i fjärde kvartalet. Prenumerationsaffären har, trots en stram ekonomi för hushållen, varit stabil. SvD redovisar ett rörelseresultat på 72 MSEK (64 MSEK) för 2023, medan Aftonbladet landar ett resultat på 38 MSEK (55 MSEK).
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum