Ny succé för Agitator - Evidens: Svartvete sålde slut direkt

Den 26 oktober släppte Agitator en ny whisky, och det var många som hängde på låset. Evidens: Svartvete sålde slut på en dryg timme.

Evidens: Svartvete kommer i en lyxig förpackning
Evidens: Svartvete kommer i en lyxig förpackning Agitator. Agitator.

Evidensprodukterna från Agitator är limiterade och hett villebråd. I torsdags släpptes 720 flaskor på Systembolagets webbplats, och 80 minuter senare var alla slut.

Precis som i tidigare släpp har Agitator låtit en ny smak komma fram mer. Den här gången var det svartvete, som traditionellt används vid tillverkning av stout och porter-öl, som fick stå i centrum.

– Svenskar har bra koll på whisky och är nyfikna på nya sorter. Men att något så udda som en whisky på svartvete skulle ta slut så här snabbt trodde vi inte, säger Oskar Kalmaru, vd på Agitator.

Evidensprodukterna tillhör inte Agitators fasta sortiment. Att Evidens: Svartvete sålde slut så fort hoppas Oskar Kalmaru ska visa att många håller ögonen även på det tillfälliga sortimentet på Systembolaget.

– Det är väldigt kul att se, framför allt för att det motbevisar rykten om att folk håller i plånböckerna nu och att Systembolagets tillfälliga sortiment säljer långsammare än förut. Det verkar inte stämma för Agitators whisky i alla fall, säger Oskar Kalmaru.

Om Evidens: Svartvete:

Smaker: Russin, torkad frukt, rostad mandel, cederträ
Volym: 70 cl
Lanseringsdatum: 26 oktober (Slutsåld)
Pris: 899 SEK

Evidens: Svartvete är den senaste premium-whiskyn från Agitator