Agitator med på hovleverantörens pionjärslista

Svenska Agitator whiskymakare är en av världens mest innovativa destillerier. Agitator har valts ut av anrika Berry Bros. & Rudd som en av nio whiskyproducenter och en konjaksproducent i sin samling “The Pioneers”.

– Det är lite nypa-sig-i-armen-läge, säger Agitators vd, Oskar Kalmaru.

Agitators Single Malt Whisky i BBR-flaska.
Agitators Single Malt Whisky i BBR-flaska. Berry Bros & Rudd Spirits.

Agitators utmanande sätt att göra utmärkt whisky skapar rubriker även utanför Sverige. Tillsammans med nio andra producenter har Arboga-destilleriet blivit utvalda som pionjärer.

“Dessa destillatörer förenas sin önskan att skapa exceptionell sprit, samtidigt som de kreativt utmanar konventioner för att minska deras inverkan på planetens naturresurser", skriver Berry Bros. & Rudd (BBR) om samlingen.

Den svenska marknadsledarens sätt att tillverka whisky gör att klimatpåverkan blir mindre, utan att tumma på smak eller kvalitet.

“Få destillerier tänjer på produktionsgränserna som Agitator. Under ledning av Oskar Bruno erbjuder destilleriet vakuumdestillation och ändlösa experiment med jäst, korn och trä. Energieffektivitet är lika med kvalitet i deras tankesätt, vilket gör detta till ett av Europas grönaste destillerier”, skriver BBR.

– Det är ju precis det vi jobbar för varje dag: att göra riktig spjutspetsig toppwhisky samtidigt som vi utforskar hur vi – och alla andra destillerier – kan producera whisky med mindre klimatavtryck, säger Oskar Kalmaru, vd på Agitator.

Agitators Single Malt Whisky säljs hos Berry Bros. & Rudd, som sedan 1700-talet är engelsk hovleverantör men som har anor så långt tillbaka som till 1600-talet, i flaskor som BBR tagit fram.

“Detta är en fest för sinnena. Doften är oerhört komplex med toner av torkad svamp, skogsbotten och torvrök. Det hela är underbart umami. Smaken ger toner av nytt läder, rosa rånkakor och trädgårdsbrasa med en tilltalande kustlig ryggrad. Rök och torkad frukt sitter kvar i den fantastiska smakpaletten. Detta är egendomlig briljans, destillerad av antingen en galning eller ett geni.”

Om Berry Bros. & Rudd:

BBR grundades 1698 och är vin- och sprithandlare samt oberoende buteljerare. Sedan starten har företaget vuxit från ett litet kafé till en internationell verksamhet med sex kontor över hela världen. 1760 blev man för första gången kunglig hovleverantör, under kung George III.

Agitators Single Malt Whisky i BBR-flaska.
The Pioneers i BBR-flaskor.