Göteborg deltar i transnationellt EU-projekt för att stärka Östersjöregionens musikindustri

Musikindustrin står inför utmaningar och förändringar. För att hantera dessa har Göteborg & Co blivit en del av EU/ Baltic Sea-projektet ”Music Industry Resilience Acceleration Programme” (MI-RAP). Ett treårigt projekt för att öka musikindustrins livskraft i Östersjöregionen.

Göteborg har en livaktig musikscen med många spelställen och festivaler. I juni var det Jubileumsfestival i Frihamnen som i fyra dagar bjöd på flera liveartister. Happy Visuals/GoteborgCo

Det internationella samarbetet drivs via branschföreningen Music Hamburg och Music Cities Network. MI-RAP-projektet som startar den 1 november adresserar musikindustrins utmaningar som arbetskraftsbrist, digitalisering och klimatförändringar. Målet är att stärka musiksektorns livskraft, uthållighet och hållbarhet. Nio projektpartners från åtta länder runt Östersjön, inklusive Norge, Sverige, Finland, Estland, Lettland, Litauen, Polen och Tyskland ska gemensamt utveckla lösningar och främja ett framtida samarbete.

Göteborg & Co kommer att leda arbetet med att ta fram en “Green and sustainable events playbook” för hållbara musikevenemang tillsammans med Oslo och Bydgoszcz, Polen.

- Genom internationellt samarbete inom MI-RAP kan vi inte bara lära av varandra, utan också gemensamt utveckla starkare och mer hållbara strategier för musikindustri och evenemang. Göteborg är rankat som världens mest hållbara destination sju år i rad enligt Global Destination Sustainability Index så vi är stolta att få leda arbetet med det ekologiska hållbarhetsområdet inom projektet, säger Magnus Hallberg evenemangschef och vice vd på Göteborg & Co.

Under kommande månader ska projektet ta fram metoder, verktyg och riktlinjer för att hantera utmaningarna utifrån tre fokusområden. De framtagna lösningarna kommer sedan att testas i olika städer och den samlade kunskapen kommer att göras tillgänglig för andra intresserade städer, myndigheter, föreningar och institutioner under projektets tredje år.

Projektet finansieras med totalt 2,6 miljoner euro och stöds av Interreg Baltic Sea Region Program samt Europeiska unionen.

logotyp%20f%F6r%20MI-REP
Music Industry Resilience Acceleration Programme är ett treårigt projekt som genomförs med stöd av EU.

Music Industry Resilience Acceleration Programme är ett treårigt projekt som stöds av EU.

Göteborg & Co:s mål är att få fler att upptäcka och välja Göteborg.
Det görs genom att i bred samverkan leda och driva utvecklingen av Göteborg som hållbar destination, så att alla som lever och verkar här gynnas av en växande besöksnäring.