Så kan vi snabba på transportsektorns omställning
Elektrifieringen av den svenska transportsektorn rullar på. Nu har Energimyndigheten och Trafikverket identifierat ett stort antal åtgärder som påskyndar utrullningen av laddinfrastruktur och vätgastank-infrastruktur. Åtgärderna är samlade i ett förslag till nationellt handlingsprogram. Förslaget innebär bland annat ett samlat helhetsgrepp för utbyggnaden.
För att fler ska välja elektriska fordon måste det vara enkelt att ladda och tanka. För att främja det behövs samordning på både nationell och regional nivå. Trafikverket och Energimyndigheten föreslår därför att Energimyndigheten får ett utökat uppdrag att samordna Sveriges laddinfrastruktur.
– Transportsektorn är en av nycklarna för omställningen till ett hållbart energisystem och samhälle. En förutsättning är en effektiv utbyggnad av infrastrukturen. För det behövs ett samlat helhetsgrepp och utökat samarbete mellan flera aktörer. Därför är det glädjande att regeringen anslagit medel för ett sådant uppdrag i budgetpropositionen för nästa år, säger Energimyndighetens generaldirektör Robert Andrén.
55 listade åtgärder
Förslaget till handlingsprogram presenteras i en gemensam rapport. Där listar Energimyndigheten och Trafikverket 55 åtgärder för att underlätta och öka takten i utvecklingen av laddinfrastruktur och tankinfrastruktur för vätgas. Utöver behovet av samordning pekar myndigheterna på att en kritisk faktor är tillgång till elnätet, där de stora utmaningarna är långa ledtider för anslutning, och brist på kapacitet. Den stora styrkan i förslagslistan är bredden på förslagen som går från hemmaladdning till publik laddning av tunga och lätta fordon, markåtkomst, säkerhetsfrågor kring vätgastankstationer samt statistik och uppföljning.
– Hemma- och depåladdning, oavsett boendeform, är centralt i omställningen till elektrifieringen av fordonsflottan. EU:s regelverk sätter ramarna för utbyggnaden av laddning och tankstationer för vätgas längs europavägar och vissa riksvägar. Utöver det behöver samma infrastruktur etableras längs andra större vägar för att ett elektrifierat vägtransportsystem ska vara tillgängligt för alla, säger Roberto Maiorana, generaldirektör för Trafikverket.
Basen för en laddinfrastruktur kommer fortsatt att ligga på hemma- eller depåladdning. Fordonet laddas när det står still under en längre tid. Förutom att ladda när fordonet ändå är parkerat är det kostnadseffektivt och samhällsekonomiskt fördelaktigt, eftersom det ofta är lägre effekter som används. Laddningen sker då under tider med mindre efterfrågan på överföringskapacitet i elnätet.
Notering 2 november 2023. Mindre uppdateringar har gjorts i åtgärd 11 och 12 (sida 130). Även på sida 45 (kap. 4.1.4, första stycket) och på sida 64 (kap. 5.2.1) har justeringar gjorts. För att ta del av ändringarna bör du ladda ner rapporten på nytt.
För mer information, kontakta:
Kristina Holmgren, utredningsledare Energimyndigheten, telefon 016-544 20 56, kristina.holmgren@energimyndigheten.se
Clara Irons Wallin, utredningsledare Energimyndigheten, telefon 016-544 24 03, clara.ironswallin@energimyndigheten.se
Hanna Eklöf, utredningsledare klimat och energi Trafikverket, telefon 010-123 57 73, hanna.eklof@trafikverket.se
Kenneth Natanaelsson, strategisk planerare Trafikverket, telefon 010-123 58 45, kenneth.natanaelsson@trafikverket.se
Kontakter
Energimyndighetens pressfunktion
Tel:016-544 23 99press@energimyndigheten.seOla WestbergPresschef
Tel:016-544 20 36ola.westberg@energimyndigheten.seLänkar
Följ Energimyndigheten
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Energimyndigheten
Idag öppnar nytt stöd för lastbilsladdning6.5.2024 08:12:58 CEST | Pressmeddelande
För att elektrifiera de tunga vägtransporterna i Sverige behövs möjligheter att ladda i samband med lastning och lossning. Från och med idag kan hamnar, fastighetsägare, logistikföretag med flera söka stöd hos Energimyndigheten för att installera laddstationer.
Över 250 000 installerade solcellsanläggningar i Sverige3.4.2024 09:08:34 CEST | Pressmeddelande
Under 2023 installerades över 100 000 nätanslutna solcellsanläggningar i Sverige med en gemensam installerad effekt på cirka 1 600 megawatt. Det är en ökning med nästan 70 procent jämfört med 2022.
Utbyggnad av infrastruktur för vätgas kräver tydligt regelverk26.3.2024 10:45:35 CET | Pressmeddelande
En utbyggd infrastruktur för vätgas skulle skapa flexibilitet för elsystemet, stärka energiberedskapen och framför allt göra det möjligt för fler verksamheter att få tillgång till en växande vätgasmarknad och förbättrade möjligheter till omställning. Energimyndigheten föreslår nu ett antal åtgärder som ska främja utvecklingen.
Så ska solcellspaneler och vindturbinblad bli mer hållbara26.3.2024 08:43:25 CET | Pressmeddelande
Avfall från solcellsparker och vindkraftverk behöver tas om hand på ett hållbart sätt. Nu föreslår Energimyndigheten bland annat skärpt producentansvar för solceller och en miljöfond för vindturbinblad.
Nu öppnar stödet för lätta ellastbilar13.2.2024 08:23:40 CET | Pressmeddelande
Från och med i dag kl 12 är det möjligt för företag, kommuner och regioner som väljer att köpa lätta ellastbilar att söka stöd hos Energimyndigheten. Syftet är att snabba på elektrifieringen av Sveriges fordonsflotta.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum