Energimyndigheten

Så kan vi snabba på transportsektorns omställning

Dela

Elektrifieringen av den svenska transportsektorn rullar på. Nu har Energimyndigheten och Trafikverket identifierat ett stort antal åtgärder som påskyndar utrullningen av laddinfrastruktur och vätgastank-infrastruktur. Åtgärderna är samlade i ett förslag till nationellt handlingsprogram. Förslaget innebär bland annat ett samlat helhetsgrepp för utbyggnaden.

För att fler ska välja elektriska fordon måste det vara enkelt att ladda och tanka. För att främja det behövs samordning på både nationell och regional nivå. Trafikverket och Energimyndigheten föreslår därför att Energimyndigheten får ett utökat uppdrag att samordna Sveriges laddinfrastruktur.

– Transportsektorn är en av nycklarna för omställningen till ett hållbart energisystem och samhälle. En förutsättning är en effektiv utbyggnad av infrastrukturen. För det behövs ett samlat helhetsgrepp och utökat samarbete mellan flera aktörer. Därför är det glädjande att regeringen anslagit medel för ett sådant uppdrag i budgetpropositionen för nästa år, säger Energimyndighetens generaldirektör Robert Andrén.

55 listade åtgärder
Förslaget till handlingsprogram presenteras i en gemensam rapport. Där listar Energimyndigheten och Trafikverket 55 åtgärder för att underlätta och öka takten i utvecklingen av laddinfrastruktur och tankinfrastruktur för vätgas. Utöver behovet av samordning pekar myndigheterna på att en kritisk faktor är tillgång till elnätet, där de stora utmaningarna är långa ledtider för anslutning, och brist på kapacitet. Den stora styrkan i förslagslistan är bredden på förslagen som går från hemmaladdning till publik laddning av tunga och lätta fordon, markåtkomst, säkerhetsfrågor kring vätgastankstationer samt statistik och uppföljning. 
 
– Hemma- och depåladdning, oavsett boendeform, är centralt i omställningen till elektrifieringen av fordonsflottan. EU:s regelverk sätter ramarna för utbyggnaden av laddning och tankstationer för vätgas längs europavägar och vissa riksvägar. Utöver det behöver samma infrastruktur etableras längs andra större vägar för att ett elektrifierat vägtransportsystem ska vara tillgängligt för alla, säger Roberto Maiorana, generaldirektör för Trafikverket.

Basen för en laddinfrastruktur kommer fortsatt att ligga på hemma- eller depåladdning. Fordonet laddas när det står still under en längre tid. Förutom att ladda när fordonet ändå är parkerat är det kostnadseffektivt och samhällsekonomiskt fördelaktigt, eftersom det ofta är lägre effekter som används. Laddningen sker då under tider med mindre efterfrågan på överföringskapacitet i elnätet.

Notering 2 november 2023. Mindre uppdateringar har gjorts i åtgärd 11 och 12 (sida 130). Även på sida 45 (kap. 4.1.4, första stycket) och på sida 64 (kap. 5.2.1) har justeringar gjorts. För att ta del av ändringarna bör du ladda ner rapporten på nytt.

Läs rapporten här

För mer information, kontakta:

Kristina Holmgren, utredningsledare Energimyndigheten, telefon 016-544 20 56, kristina.holmgren@energimyndigheten.se 

Clara Irons Wallin, utredningsledare Energimyndigheten, telefon 016-544 24 03, clara.ironswallin@energimyndigheten.se

Hanna Eklöf, utredningsledare klimat och energi Trafikverket, telefon 010-123 57 73, hanna.eklof@trafikverket.se

Kenneth Natanaelsson, strategisk planerare Trafikverket, telefon 010-123 58 45, kenneth.natanaelsson@trafikverket.se

Kontakter

Länkar

Följ Energimyndigheten

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Energimyndigheten

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye