Sverige tappar en placering men är fortfarande tio-i-topp i Nations Brands index 2023
Nation Brands Index 2023 visar att Sverige även i år återfinns bland de tio starkaste nationsvarumärkena. Sverige rankas som nummer tio, vilket är en placering lägre än 2022. Sveriges varumärke, när det rangordnas i förhållande till andra länder, står stabilt i stora delar av världen men har försämrats betydligt i Saudiarabien.
Ipsos Anholt Nation Brands Index (NBI) genomförs årligen av undersökningsföretaget Ipsos och bedömer styrkorna i 60 nationsvarumärken. Undersökningen gjordes från slutet av juni till början av augusti och bygger på frågor till 60 000 respondenter i 20 länder.
Årets studie visar att Sveriges varumärke trots utmaningar fortfarande är mycket positivt och stabilt i länder i Europa men även i Nordamerika, Sydamerika och flera länder i Asien. Anseendet är särskilt gott inom kategorin samhällsstyre. Sverige är också starkt inom talang och investeringar, anses ha hög livskvalitet, värna om jämlikhet och vara ett säkert land. Sverige rankas även främst i flera kategorier inom klimat och miljö, som är en ny kategori för i år.
Störst förändring återfinns i Saudiarabien där Sveriges placering är den lägsta landet haft i NBI. Sveriges anseende jämfört med andra länder sjunker i både Saudiarabien och Turkiet. En möjlig förklaring är att koranbränningarna och desinformationskampanjen riktad mot svensk socialtjänst har satt spår.
– Det är goda nyheter att Sverige även i år är ett av de tio starkaste nationsvarumärkena. ”Made in Sweden” är fortsatt en kvalitetsstämpel i stora delar av världen – men inte i alla. Årets studie visar att bilden av Sverige framför allt tappat i rankning i de länder där koranbränningarna och desinformationskampanjen uppmärksammats stort. Detta kommer vi att titta närmare på, bland annat i en egen studie av Mellanöstern och Asien, säger Madeleine Sjöstedt, generaldirektör för Svenska institutet.
NBI 2023 visar bland annat att:
- Sveriges anseende är särskilt gott inom kategorierna samhällsstyre (plats tre) och miljö- och klimatområdet, där landet rankas främst i flera frågor.
- Störst positiv förändring har skett i Storbritannien där Sverige rankas på plats sex jämfört med plats 14 föregående år. Sveriges högsta placering finns i Tyskland och Kanada (båda plats fyra).
- Störst försämring har skett i Saudiarabien (från plats 16 till 44), Turkiet (från plats 11 till 18) och Frankrike (från plats 4 till 10).
- Sveriges lägsta placeringar i den globala sammanfattningen återfinns inom kategorierna turism (plats 13) och kultur (plats 14).
Andra länders placeringar
Liksom förra året återfinns samma tio länder bland de starkaste nationsvarumärkena, men de inbördes placeringarna har skiftat något. Japan hamnar för första gången på första plats medan Tyskland halkar ner till plats två. På tredje plats finns liksom förra året Kanada. Störst förflyttningar står Storbritannien (+2), USA (+ 2) och Frankrike (-3) för.
Om NBI
Anholt-Ipsos Nation Brands Index (NBI) är en årlig undersökning som mäter styrkan i länders nationsvarumärken inom de sex kategorierna befolkning, export, talang och investeringar, kultur, samhällsstyre samt turism. Därtill svarar respondenterna på hur väl de känner till och hur de uppfattar länderna som undersöks. Årets undersökning inkluderar också nya frågor om miljö och klimat, men även om hur säkert ett land är.
Undersökningen genomförs genom att personer i 20 länder tillfrågas om sin uppfattning om 60 andra länder. Respondenterna utgörs av individer som har tillgång till internet och är digitalt uppkopplade, alltså inte allmänheten. Panelländerna utgör en stor andel av världens befolkning och BNP, och är länder som har ett ekonomiskt och kulturellt inflytande.
Kontakter
Tulle DurlingPressansvarig/Press Officer
Tel:08 410 186 72tulle.durling@si.seBilder

Dokument
Svenska institutet (SI) är en myndighet med uppdrag att skapa intresse och förtroende för Sverige utomlands. Vi arbetar med Sverigefrämjande, samarbete i Östersjöregionen och global utveckling. www.si.se.
Följ Svenska institutet
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Svenska institutet
Sverige behåller topposition i global rankning – starkt internationellt anseende enligt Nation Brands Index 202517.10.2025 07:58:19 CEST | Pressmeddelande
Sveriges internationella anseende står sig starkt. I årets upplaga av Anholt Nation Brands Index (NBI), ett index som undersöker världens främsta nationsvarumärken rankas Sverige på plats 9 av 50 länder – en fortsatt topposition som en världens mest respekterade nationer.
Ny nationell satsning med näringsliv och offentliga aktörer ska attrahera internationell spetskompetens29.9.2025 08:00:00 CEST | Pressmeddelande
För att möta det växande behovet av kvalificerad arbetskraft instiftar Svenska institutet i dag nätverket Team Sweden Talent Attraction med en rådgivande grupp med representanter från näringsliv, regioner och myndigheter. Syftet är att stärka Sveriges position som karriärdestination för internationella talanger och därmed öka vår globala konkurrenskraft.
SI i Almedalen 202523.6.2025 11:22:47 CEST | Pressmeddelande
Talangattraktion och den nya strategin för en starkare Sverigebild i utlandet är fokus för SIs seminarier i Almedalen 2025.
GreenIron tilldelas Pioneer Prize 202514.5.2025 10:00:00 CEST | Pressmeddelande
I dag, under Sveriges nationella dag på världsutställningen Expo 2025 i Osaka, tillkännagavs vinnaren av det nyinstiftade innovationspriset Pioneer Prize – the beauty of Swedish innovation.
Svensk tech fortsätter trotsa lågkonjunkturen6.5.2025 11:00:00 CEST | Pressmeddelande
Trots fortsatt global ekonomisk osäkerhet visar svenska startups fortsatt styrka – och investeringsviljan består. Under 2024 reste svenska startups sammanlagt 2,4 miljarder euro i riskkapital, och Sverige fortsätter att ligga i topp för riskkapitalinvesteringar per capita i Europa. Idag lanseras den nya rapporten State of the Swedish Tech Ecosystem 2025, framtagen av Dealroom tillsammans med Business Sweden, Energimyndigheten, Svenska institutet, Tillväxtverket, Vinnova och SISP.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum