Sverige tappar en placering men är fortfarande tio-i-topp i Nations Brands index 2023
Nation Brands Index 2023 visar att Sverige även i år återfinns bland de tio starkaste nationsvarumärkena. Sverige rankas som nummer tio, vilket är en placering lägre än 2022. Sveriges varumärke, när det rangordnas i förhållande till andra länder, står stabilt i stora delar av världen men har försämrats betydligt i Saudiarabien.
Ipsos Anholt Nation Brands Index (NBI) genomförs årligen av undersökningsföretaget Ipsos och bedömer styrkorna i 60 nationsvarumärken. Undersökningen gjordes från slutet av juni till början av augusti och bygger på frågor till 60 000 respondenter i 20 länder.
Årets studie visar att Sveriges varumärke trots utmaningar fortfarande är mycket positivt och stabilt i länder i Europa men även i Nordamerika, Sydamerika och flera länder i Asien. Anseendet är särskilt gott inom kategorin samhällsstyre. Sverige är också starkt inom talang och investeringar, anses ha hög livskvalitet, värna om jämlikhet och vara ett säkert land. Sverige rankas även främst i flera kategorier inom klimat och miljö, som är en ny kategori för i år.
Störst förändring återfinns i Saudiarabien där Sveriges placering är den lägsta landet haft i NBI. Sveriges anseende jämfört med andra länder sjunker i både Saudiarabien och Turkiet. En möjlig förklaring är att koranbränningarna och desinformationskampanjen riktad mot svensk socialtjänst har satt spår.
– Det är goda nyheter att Sverige även i år är ett av de tio starkaste nationsvarumärkena. ”Made in Sweden” är fortsatt en kvalitetsstämpel i stora delar av världen – men inte i alla. Årets studie visar att bilden av Sverige framför allt tappat i rankning i de länder där koranbränningarna och desinformationskampanjen uppmärksammats stort. Detta kommer vi att titta närmare på, bland annat i en egen studie av Mellanöstern och Asien, säger Madeleine Sjöstedt, generaldirektör för Svenska institutet.
NBI 2023 visar bland annat att:
- Sveriges anseende är särskilt gott inom kategorierna samhällsstyre (plats tre) och miljö- och klimatområdet, där landet rankas främst i flera frågor.
- Störst positiv förändring har skett i Storbritannien där Sverige rankas på plats sex jämfört med plats 14 föregående år. Sveriges högsta placering finns i Tyskland och Kanada (båda plats fyra).
- Störst försämring har skett i Saudiarabien (från plats 16 till 44), Turkiet (från plats 11 till 18) och Frankrike (från plats 4 till 10).
- Sveriges lägsta placeringar i den globala sammanfattningen återfinns inom kategorierna turism (plats 13) och kultur (plats 14).
Andra länders placeringar
Liksom förra året återfinns samma tio länder bland de starkaste nationsvarumärkena, men de inbördes placeringarna har skiftat något. Japan hamnar för första gången på första plats medan Tyskland halkar ner till plats två. På tredje plats finns liksom förra året Kanada. Störst förflyttningar står Storbritannien (+2), USA (+ 2) och Frankrike (-3) för.
Om NBI
Anholt-Ipsos Nation Brands Index (NBI) är en årlig undersökning som mäter styrkan i länders nationsvarumärken inom de sex kategorierna befolkning, export, talang och investeringar, kultur, samhällsstyre samt turism. Därtill svarar respondenterna på hur väl de känner till och hur de uppfattar länderna som undersöks. Årets undersökning inkluderar också nya frågor om miljö och klimat, men även om hur säkert ett land är.
Undersökningen genomförs genom att personer i 20 länder tillfrågas om sin uppfattning om 60 andra länder. Respondenterna utgörs av individer som har tillgång till internet och är digitalt uppkopplade, alltså inte allmänheten. Panelländerna utgör en stor andel av världens befolkning och BNP, och är länder som har ett ekonomiskt och kulturellt inflytande.
Kontakter
Tulle DurlingPressansvarig/Press Officer
Tel:08 410 186 72tulle.durling@si.seBilder
Dokument
Svenska institutet (SI) är en myndighet med uppdrag att skapa intresse och förtroende för Sverige utomlands. Vi arbetar med Sverigefrämjande, samarbete i Östersjöregionen och global utveckling. www.si.se.
Följ Svenska institutet
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Svenska institutet
Sverige fortfarande i topp bland världens starkaste nationsvarumärken29.10.2024 13:38:44 CET | Pressmeddelande
I årets Nation Brands Index återfinns Sverige återigen bland de tio starkaste nationsvarumärkena och.stiger i ranking till plats 8 från plats 10 av 50 länder. Bilden av Sverige i Turkiet har återhämtat sig efter det senaste årets turbulens. Undersökningen visar dock på en ökad polarisering mellan länder i väst och Brics+-länderna.
Ny studie: Sverige mera känt i Norden, de svensk-finska relationerna är starka25.6.2024 09:40:22 CEST | Pressmeddelande
Hög kännedom men varierande uppfattningar, så kan man sammanfatta Svenska institutets (SI) nya studie av mediebilden och allmänhetens uppfattning om Sverige i våra nordiska grannländer.
Här möter du Svenska institutet under Almedalen18.6.2024 16:25:45 CEST | Pressmeddelande
Under årets Almedalsvecka arrangear SI två egna seminarier.
Svensk kultur är en viktig drivkraft för handel9.5.2024 09:38:21 CEST | Pressmeddelande
2024 är ett storslaget år för svensk musik. Få har missat att det är 50 år sedan ABBA slog genom globalt efter sin Eurovision-seger med ”Waterloo”. Som om det inte vore nog hålls finalen för årets Eurovision i Malmö, efter att Loreen vunnit tävlingen för andra gången. Uppmärksamheten som musikevenemanget får, innebär ett bra tillfälle att lyfta fram det inkluderande, öppna och positiva budskapet som Eurovision och Sverige vill förmedla med hjälp av musik.
Trots kritisk medierapportering: flertalet fortsatt positiva till Sverige visar ny undersökning av Svenska institutet22.4.2024 15:00:00 CEST | Pressmeddelande
Svenska institutets (SI) studie visar att medierapporteringen om Sverige var omfattande och kritisk i Mellanöstern, Nordafrika, delar av Asien och Turkiet under 2023. Koranbränningar och vilseledande budskap om att den svenska staten omhändertar muslimska barn har stått i centrum och fått mycket stor spridning.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum