Korpen vill slå världsrekord i tipspromenad!

Korpen Svenska Motionsidrottsförbundet tänker slå nytt världsrekord under kommande vecka. Målet är att minst 20 000 tipspromenader ska genomföras.

-När vi startade Motionslandslaget för drygt ett år sedan så handlade det i första hand om att bryta stillasittandet och inspirera till 20 minuters rörelse per dag, som är WHO:s riktlinjer, säger Erik Eng som är tf generalsekreterare på Korpen. Då föddes också idén om att skapa en lättillgänglig tipspromenad som finns med dig hela tiden i din mobil.

Tipspromenader är en typiskt svensk företeelse och en del av den svenska folksjälen. Korpföreningar runtom i Sverige har i många år arrangerat tipspromenader. Nu har Korpen tagit tipspromenaden till en ny, digital nivå som också sänker trösklarna och förbättrar tillgängligheten.

-Idag finns det över 50 olika tipspromenader och frågepaket att välja mellan på tipspromenad.korpen.se och antalet växer hela tiden, säger Kajsa Sellidj Wretman, utvecklingsstrateg på Korpen. Du kan välja att promenera i 20 minuter med fem frågor eller 40 minuter med tio frågor.

I samband med världsrekordförsöket i tipspromenad mellan den 6 och 12 november har Motionslandslaget sin årliga motionsstreak där landslagskaptenen Micael Dahlen uppmanar till 20 minuters motion per dag och ger deltagarna träningstips varje dag.

Världens största tipspromenad är ett projekt som genomförs med stöd från Svenskt Friluftsliv. Svensk Friluftsliv är en paraplyorganisation för 27 ideella friluftsorganisationer i Sverige som tillsammans har 1,8 miljoner medlemskap, varav cirka 300 000 är barn och ungdomar.

Erik Eng, tf generalsekreterare

Kajsa Sellidj Wretman, utvecklingsstrateg

Korpen lanserar Världens största tipspromenad14.6.2023 13:05:21 CEST | Pressmeddelande

Med Världens största tipspromenad vill Korpen Svenska Motionsidrottsförbundet få fler människor att på ett enkelt sätt ta sig ut för att röra på sig. Och samtidigt få rolig, viktig och ny kunskap. ”Vi hoppas att många vill vara med och att de har kul på vägen. Det här är ett konkret sätt att göra något för att få fler i rörelse. Vi sänker trösklarna och ökar förhoppningsvis sannolikheten för att den där promenaden faktiskt blir av”, säger Erik Eng, kommunikations- och marknadschef på Korpen.