Brist på flexibilitet i EU-regler om markhälsa kan sätta krokben för gröna omställningen

Byggföretagen avvisar EU-kommissionens förslag till direktiv för övervakning av markhälsan. – Vi är mycket oroade, säger Emma Bonnevier, klimatpolitisk expert, Byggföretagen.

Emma Bonnevier, klimatpolitisk expert, Byggföretagen.

– Byggföretagen anser att hälsosam mark är en förutsättning för ett uthålligt samhällsbyggande. God markhälsa tryggar livsmedelsförsörjningen och stärker biologisk mångfald. Men lagstiftningen måste utgå från effektiva och ändamålsenliga åtgärder. Nuvarande förslag tar varken hänsyn till regionala eller nationella förutsättningar, säger Emma Bonnevier.

Enligt Emma Bonnevier är det viktigt att påminna om att Sverige i ett europeiskt perspektiv är exceptionellt grönt.

– Den bebyggda marken utgör endast tre procent av Sveriges landyta. Helt i onödan riskerar direktivets utformning att fördyra och försena den gröna omställningen, inte minst i våra tillväxtregioner, säger Emma Bonnevier.

Förslaget till direktiv gäller för all mark och alla markanvändningar inom EU och har som ambition att täppa till de luckor som identifierats i befintlig lagstiftning avseende markskydd. Sveriges regering menar att direktivet kan komma att reglera frågor som kan anses ligga inom nationell kompetens.

Byggföretagen är en bransch- och arbetsgivarorganisation för bygg-, anläggnings- och specialföretag som vill bygga Sverige på schyssta grunder.

Färdplan 2045: ”Fossilfrihet och lönsamhet går hand i hand”21.2.2024 13:29:25 CET | Pressmeddelande

Bygg- och anläggningssektorn lägger i dag fram en uppgraderad färdplan med uppmaningar till regeringen och åtaganden till branschen för att öka tempot i Sveriges klimatomställning. - När rätt förutsättningar är på plats kommer bygg- och anläggningssektorn med stolthet visa hur fossilfrihet och lönsamhet går hand i hand, säger Catharina Elmsäter-Svärd, vd för Byggföretagen.

Byggföretagen i möte med regeringen om arbetsplatsolyckor12.2.2024 10:48:39 CET | Pressmeddelande

Tisdagen 13 februari träffar Byggföretagen statsminister Ulf Kristersson, arbetsmarknadsminister Johan Pehrson och biträdande arbetsmarknadsminister Paulina Brandberg med anledning av den senaste tidens allvarliga arbetsplatsolyckor. – Vi kommer lyfta behovet av en säkerhetskultur på varje arbetsplats. Säkerhet är ett helhetsansvar – arbetsmarknadens parters, entreprenörens och individens, säger Catharina Elmsäter-Svärd, vd för Byggföretagen.